• palmskan

Tvingad til obetalt ledigt??

Min sambo jobbade enligt schema röda dagar kring jul/nyår, och sedan får han veta att i februari får han då ledigt en vecka.

Jag tyckte det lät fint, sen helt plötsligt kom det fram att det Var obetalda lediga dagar? Kan en arbetsgivare göra så? Han får ju då bara tre veckors inkomst i februari, som tack för att han jobbat röda dagar i dec??

Låter jättekonstigt tycker jag.

• Svar på tråden Tvingad til obetalt ledigt??
  • palmskan
    Mallemamma skrev 2017-01-04 08:05:17 följande:

Har han en heltidstjänst?

Han har heltidstjänst och är fast anställd!
  • palmskan
    Tofflans skrev 2017-01-04 08:03:56 följande:

Det låter konstigt, han får fråga sin chef vad han menade.

Ja, jag sa samma sak men han verkar rätt säker på att han uppfattat chefen rätt. Jag tror det blivit en miss någonstans, han har ju rätt till heltid enligt kontrakt och han har ej jobbat mer än heltid eller något så att det blivit en tidsförskjutning, om du förstår vad jag menar
  • palmskan
    Monchichier skrev 2017-01-04 08:26:44 följande:

Är det du eller din sambo som är upprörd?

Båda två! Det är väl aldrig roligt att se någon utnyttja den man älskar.
  • bullen1984
    Monchichier skrev 2017-01-04 08:26:44 följande:

Är det du eller din sambo som är upprörd?

Varför är det relevant tycker du? Gör arbetsgivaren fel så ska det rättas till, helt oberoende av vem det är som är upprörd.
  • ITpappan
    palmskan skrev 2017-01-04 07:59:48 följande:

Min sambo jobbade enligt schema röda dagar kring jul/nyår, och sedan får han veta att i februari får han då ledigt en vecka.

Jag tyckte det lät fint, sen helt plötsligt kom det fram att det Var obetalda lediga dagar? Kan en arbetsgivare göra så? Han får ju då bara tre veckors inkomst i februari, som tack för att han jobbat röda dagar i dec??

Låter jättekonstigt tycker jag.

Vad står det i anställningskontraktet?
  • Monchichier
    bullen1984 skrev 2017-01-04 08:39:42 följande:

Varför är det relevant tycker du? Gör arbetsgivaren fel så ska det rättas till, helt oberoende av vem det är som är upprörd.

Jag tycker att det är väldigt relevant. TS kan tex inte kontakta facket för att få hjälp. Om sambon dessutom skulle vara oberörd skulle det bli omöjligt att "rätta till" arbetsgivarens fel.
  • Galliformes

Brukar han inte jobba röda dagar eller ?
    Jag jobbar tex i vården och då jobbar vi på rullande schema.Det spelar ingen roll om det är julafton, påskdagen eller en vanlig tisdag.Så vi har ju inga extra lediga dagar som kontorsanställda som oftast jobbar mån-fre och är lediga på storhelger.
    Jobbar han i vanliga fall mån-fre ska han väl ha extra betalt för att han jobbat jul och nyår ?
    Han borde prata med chefen igen och sedan facket om han inte är nöjd med svaret.

• Coccolina

Hmm är ni säkra på att ni förstått rätt? Vet om att man ibland som kompensation får lediga dagar som inte inverkar på de vanliga betalda semesterdagarna, men det betyder inte att de är obetalda, bara att de är extra semesterdagar som inte dras från semester kontot och som chefen kan styra över när de tas ut!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Tvingad til obetalt ledigt??