LFF skrev 2016-12-19 16:19:21 följande:
På den understrukna frågan svarar jag: Barn har betydligt lättare att förstå ett nej än vuxna.... och att acceptera det....
Min älskade människor men vi hade som regel att även hunden måste "fråga" först (dvs inte bara rusa fram för att nån satte sig på huk) innan han fick hälsa. En bekant hade lite svårt med det där och att han inte skulle få hoppa när han hälsade tills den dagen hon inte hade hundkläderna på sig (också en hundägare) utan lite finare kläder och vi var elaka nog att låta honom springa fram och hoppa på henne (för han hade ju lärt sig att det var ok på henne).... Hon slutade kritisera oss för det hela sen.
Ja, att ta en tripp lite då och då bara för att är bra. När hunden blivit lite äldre så är stadspromenader det bästa som finns för att trötta ut en hund som inte är van att vara inne i stan (om man inte har tid med annan hjärngympa).
Vad gäller att hälsa och umgås med andra hundar så låt hunden inte hälsa på alla hundar ni möter heller. Lika lite som att du hälsar och tar i hand med alla människor du möter och bara går förbi, lika lite behöver din hund att göra det. Om du stannar och pratar med en annan hundägare så kan hunden lika gärna sitta bredvid dig som att umgås med den andra hunden. Om du har hundägande vänner, låt deras hundar bli hundens kompisar och sen ibland kan ni umgås även med andra hundar.
Just ja, du frågade om kattmat och hur man lär den lille att låta bli den. Till att börja med, ställ upp maten till katterna så valpen inte når den. Sen kan ni träna på att man inte får ta allt bara för att det trillar ner på marken (en väldigt viktig sak att lära sig så man slipper som ägare noja över att hunden kommer att dyka över eventuella skadliga saker osm man kan råka tappa). Sen är det bara att nöta, nöta, nöta helt enkelt. Att göra kattmaten till en förbudsövning.
Torr kattmat är förresten väldigt bra som träningsgodis för småttingar då bitarna ofta är väldigt små från start.
Ok, tack så mycket för svar! =)
Hur tränade ni att hunden skulle "fråga"? Skulle den titta på dig då? Hur börjar man sådan träning(vänta tills hunden tittar på en och sedan släppa fram?).
Hehe kanske liiite "elakt" men jag tycker faktiskt hon får skylla sig själv! =)
Jag har tänkt mig att hunden ska ha några hundkompisar som den har som vänner och att det lite "får räcka" så. Men vill samtidigt att den inte ska vara rädd för någon ras, så kanske att jag tar den till rastgård eller liknande bara för att träffa lite olika åldrar, storlekar och raser på hundar så att han inte får problem med nån rädsla för specifika raser. Eller tänker jag fel då?
Ok... Hur tränar man det på bästa sätt? Har ju varit med om det själv, om man tappar nån chokladbit eller medicin blir man ju livrädd att hunden ska tro det är nåt gott. Som tur är har det inte hänt nåt än men ändå.
Hm det enklaste verkar nästan att ha kattmaten högt upp permanent, annars funderar jag på att införskaffa en såndär "kattlåda" som endel har(de sätter in maten i typ en byrå eller stor låda och har en liten lucka på den så endast katten kommer in).
Tack för alla dina tips! :)