• Anonym (Valpsnart)

Något ni missat med er hund som ni önskat ni tänkt på tidigare?

Hej alla hundägare! 
    Jag undrar om ni har missat något med era hundar, t ex i träningen, som ni önskat att ni tänkt på tidigare och som fått konsekvenser för er när hunden blivit äldre? 

T ex om ni missat att passivitetsträna valpen, låtit den gnaga på händer, inte ensamhetstränat, låtit den dra i kopplet.. Osv osv. 

Vad är vanliga missar? 

Jag får hem min valp snart och vill vara så förberedd som möjligt! Kommer börja passivitetsträna och ensamhetsträna, samt koppelträna så snart det går. 

• Svar på tråden Något ni missat med er hund som ni önskat ni tänkt på tidigare?
  • Anonym (Valpsnart)
    LFF skrev 2016-12-19 16:19:21 följande:
    På den understrukna frågan svarar jag: Barn har betydligt lättare att förstå ett nej än vuxna.... och att acceptera det....

Min älskade människor men vi hade som regel att även hunden måste "fråga" först (dvs inte bara rusa fram för att nån satte sig på huk) innan han fick hälsa. En bekant hade lite svårt med det där och att han inte skulle få hoppa när han hälsade tills den dagen hon inte hade hundkläderna på sig (också en hundägare) utan lite finare kläder och vi var elaka nog att låta honom springa fram och hoppa på henne (för han hade ju lärt sig att det var ok på henne).... Hon slutade kritisera oss för det hela sen.

Ja, att ta en tripp lite då och då bara för att är bra. När hunden blivit lite äldre så är stadspromenader det bästa som finns för att trötta ut en hund som inte är van att vara inne i stan (om man inte har tid med annan hjärngympa). 

Vad gäller att hälsa och umgås med andra hundar så låt hunden inte hälsa på alla hundar ni möter heller. Lika lite som att du hälsar och tar i hand med alla människor du möter och bara går förbi, lika lite behöver din hund att göra det. Om du stannar och pratar med en annan hundägare så kan hunden lika gärna sitta bredvid dig som att umgås med den andra hunden. Om du har hundägande vänner, låt deras hundar bli hundens kompisar och sen ibland kan ni umgås även med andra hundar. 

Just ja, du frågade om kattmat och hur man lär den lille att låta bli den. Till att börja med, ställ upp maten till katterna så valpen inte når den. Sen kan ni träna på att man inte får ta allt bara för att det trillar ner på marken (en väldigt viktig sak att lära sig så man slipper som ägare noja över att hunden kommer att dyka över eventuella skadliga saker osm man kan råka tappa). Sen är det bara att nöta, nöta, nöta helt enkelt. Att göra kattmaten till en förbudsövning.

Torr kattmat är förresten väldigt bra som träningsgodis för småttingar då bitarna ofta är väldigt små från start.
    Ok, tack så mycket för svar! =) 

Hur tränade ni att hunden skulle "fråga"? Skulle den titta på dig då? Hur börjar man sådan träning(vänta tills hunden tittar på en och sedan släppa fram?). 

Hehe kanske liiite "elakt" men jag tycker faktiskt hon får skylla sig själv! =) 

Jag har tänkt mig att hunden ska ha några hundkompisar som den har som vänner och att det lite "får räcka" så. Men vill samtidigt att den inte ska vara rädd för någon ras, så kanske att jag tar den till rastgård eller liknande bara för att träffa lite olika åldrar, storlekar och raser på hundar så att han inte får problem med nån rädsla för specifika raser. Eller tänker jag fel då? 

Ok... Hur tränar man det på bästa sätt? Har ju varit med om det själv, om man tappar nån chokladbit eller medicin blir man ju livrädd att hunden ska tro det är nåt gott. Som tur är har det inte hänt nåt än men ändå. 

Hm det enklaste verkar nästan att ha kattmaten högt upp permanent, annars funderar jag på att införskaffa en såndär "kattlåda" som endel har(de sätter in maten i typ en byrå eller stor låda och har en liten lucka på den så endast katten kommer in). 

Tack för alla dina tips! :) 
  • LFF
    Anonym (Valpsnart) skrev 2016-12-19 17:04:59 följande:
    Ok, tack så mycket för svar! =) 

Hur tränade ni att hunden skulle "fråga"? Skulle den titta på dig då? Hur börjar man sådan träning(vänta tills hunden tittar på en och sedan släppa fram?). 

Hehe kanske liiite "elakt" men jag tycker faktiskt hon får skylla sig själv! =) 

Jag har tänkt mig att hunden ska ha några hundkompisar som den har som vänner och att det lite "får räcka" så. Men vill samtidigt att den inte ska vara rädd för någon ras, så kanske att jag tar den till rastgård eller liknande bara för att träffa lite olika åldrar, storlekar och raser på hundar så att han inte får problem med nån rädsla för specifika raser. Eller tänker jag fel då? 

Ok... Hur tränar man det på bästa sätt? Har ju varit med om det själv, om man tappar nån chokladbit eller medicin blir man ju livrädd att hunden ska tro det är nåt gott. Som tur är har det inte hänt nåt än men ändå. 

Hm det enklaste verkar nästan att ha kattmaten högt upp permanent, annars funderar jag på att införskaffa en såndär "kattlåda" som endel har(de sätter in maten i typ en byrå eller stor låda och har en liten lucka på den så endast katten kommer in). 

Tack för alla dina tips! :) 
    Vi började med att man skulle fråga om lov för att få maten vi ställde ner. Alltså inte bara springa fram när maskålen kom ner. Självklart var det inget vi startade med från absoluta början utan först tränade vi in sitt. Sen började vi lägga sitt-träningen i samband med maten. Man måste sitta ner en millisekund på rumpan för att få sin mat. Sen blev sekunden längre och längre och vi började lägga in även lite andra trix före man fick sin mat (tass, rulla, ligg). Han skulle även sitta innan han fick gå in i hissen. Så det är liksom bara att bygga på. När det kommer till att hälsa så tar man hjälp av sina vänner och bekanta och hälsningstränar helt enkelt. Och först handlar det om bara nån sekund för att sen utökas. Och vissa gånger kanske man inte ens får hälsa alls på den där roliga människan.

Vad gäller att träna att man inte får ta det som tappas så handlar det om förbudsträning. Börja med att lägga en godis på golvet och när hunden försöker ta det så säger man "Nej" och sen när hunden låter bli så får den en annan godis istället från handen. Så du börjar med sånt som den får äta så det inte är en katastrof om det faller ner något på golvet och hunden råkar äta upp det.

Alla enkla övningar som man helt enkelt kan bygga vidare på. Titta på tex de saker hunden ska kunna för att tävla i lydnadsklass ett och se hur man bygger upp de sakerna. Det mesta där är sånt man har nytta av i vardagen även om det inte är lika strikt i vardagen som på en tävling :)
  • taquine

Att jag inte ensamhetstränade honom. Han klarar inte att ligga ensam i ett rum eller vara själv hemma. Min exman och jag har delad vårdnad och vi båda har förmånen att ofta  kunna ha med honom på jobbet . Går det inte så får ungarna ställa upp. 
    Annars är han väldigt lydig och helt underbar. Tyvärr börjar man märka han är gammal , (blir 13 i januari) så han får ligga i soffor och sängar om han vill .
    Har en Rhodesian Ridgeback.

Goodness me
  • Aniiee
    Anonym (Valpsnart) skrev 2016-12-19 16:05:59 följande:
    Haha då förstår jag att du har det lite trångare i sängen! ;) (trängre?? vad säger man?) 

Vilken rolig blandning =) Får man fråga hur han eller hon blev i lynnet? Hur ser den ut? =) 
    Trängre, heter det nog.

Ja, hon är ascool. Hon är väldigt mycket labrador, framåt, pussig, lite hoppig om hon får, men samtidigt smart och lättlärd som en collie och så där ko-lugn och slapp som rhodesians kan vara. Ligger hon i soffan så ligger hon i HELA soffan och flyttar sig inte en milimeter om man försöker sätta sig där. Gärna på rygg med alla tassarna i vädret. Och hon äter, som tur är, som en border collie, och inte som en labrador =P

Hur ser hon ut? Tja, hon är ganska liten för sina raser, bara knappt 50 cm i manken, ungefär, trots att alla raser har över 50. Hon har typiskt labradorhuvud, fast collieögon och -öron. Långa, smala ben. Hon är mestadels svart i pälsen, men grått/vitt skägg, vitt bröst och vita tassar. Hennes päls är ganska speciell, då hon har lite tjockare och längre mjuk krage och bröstpäls, så där så man precis kan gosa in händerna, precis bakom kragen och på hasorna är pälsen liksom ruggig och sträv, men fortfarande lite längre, och på flankerna är pälsen slät, kort och mjuk, nästan mer som på en häst eller korthårig kanin. Uppe på huvudet har hon en liten tofs och över ryggen har hon en sträng som ridgebacks har, men hennes päls är lite längre så den SYNS verkligen. Ibland får jag frågan varför jag klippt hene så, men det är inte klippt, utan helt naturligt.

Jag ska se om jag kan komma ihåg att posta en bild sen när datorn är igång igen.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • taquine

Aniiee ,posta gärna en bild på din blandis när du får möjlighet. Blir så nyfiken hur den ser ut. iom den har rhodesian i sig;)

Goodness me
  • Mooomin

Jag önskar att jag hade legat i hårdare med att träna bort att min hund inte "gillar andra hundar". Det har gått bra i perioder och i hundskolan var det aldrig något problem, men vid hundmöten på promenader så känns det som att vi provat med allt men hela tiden tagit ett steg fram och två tillbaka (av olika anledningar). Min syster har hund så någon enstaka hundkompis har min hund ju, men ibland ser jag folk i hundhagar och liknande och ser hur deras hundar leker och jag kan se tillbaka med lite sorg över att jag inte lyckats tillräckligt bra och varit tillräckligt konsekvent.

Sedan tog det tyvärr ett par år innan vi förstod att hon var allergisk, veterinären trodde hela tiden att det var skabb i tassarna och det tog onödigt lång tid innan vi gjorde en allergiutredning. Jag önskar att jag inte hade litat/lyssnat så mycket på veterinären och läst på mer själv.

• Anonym (Valpsnart)
    LFF skrev 2016-12-19 17:14:17 följande:
    Vi började med att man skulle fråga om lov för att få maten vi ställde ner. Alltså inte bara springa fram när maskålen kom ner. Självklart var det inget vi startade med från absoluta början utan först tränade vi in sitt. Sen började vi lägga sitt-träningen i samband med maten. Man måste sitta ner en millisekund på rumpan för att få sin mat. Sen blev sekunden längre och längre och vi började lägga in även lite andra trix före man fick sin mat (tass, rulla, ligg). Han skulle även sitta innan han fick gå in i hissen. Så det är liksom bara att bygga på. När det kommer till att hälsa så tar man hjälp av sina vänner och bekanta och hälsningstränar helt enkelt. Och först handlar det om bara nån sekund för att sen utökas. Och vissa gånger kanske man inte ens får hälsa alls på den där roliga människan.

Vad gäller att träna att man inte får ta det som tappas så handlar det om förbudsträning. Börja med att lägga en godis på golvet och när hunden försöker ta det så säger man "Nej" och sen när hunden låter bli så får den en annan godis istället från handen. Så du börjar med sånt som den får äta så det inte är en katastrof om det faller ner något på golvet och hunden råkar äta upp det.

Alla enkla övningar som man helt enkelt kan bygga vidare på. Titta på tex de saker hunden ska kunna för att tävla i lydnadsklass ett och se hur man bygger upp de sakerna. Det mesta där är sånt man har nytta av i vardagen även om det inte är lika strikt i vardagen som på en tävling :)
    Ok det låter logiskt, tack så mycket för svar och förklaringar :) 
  • Anonym (Valpsnart)
    taquine skrev 2016-12-19 17:40:10 följande:

Att jag inte ensamhetstränade honom. Han klarar inte att ligga ensam i ett rum eller vara själv hemma. Min exman och jag har delad vårdnad och vi båda har förmånen att ofta  kunna ha med honom på jobbet . Går det inte så får ungarna ställa upp. 
    Annars är han väldigt lydig och helt underbar. Tyvärr börjar man märka han är gammal , (blir 13 i januari) så han får ligga i soffor och sängar om han vill .
    Har en Rhodesian Ridgeback.

Jaa, det är ju viktigt.. ! Det låter ju som ni får det att funka bra ändå. Men förstår att det kan vara jobbigt också. 

Åh, de är så himla fina. Passade en sådan ett tag, och vilket härligt temperament den hunden hade, hon var som en ängel. Mjuk och fin och lekte superfint med andra, även mycket mindre hundar. Hon hade som ett lugn som spred sig till andra hundar också. 

Vad fint att han får sova i sängen och soffan på äldre dar.. :) 
  • LFF
    Mooomin skrev 2016-12-19 18:47:29 följande:

Jag önskar att jag hade legat i hårdare med att träna bort att min hund inte "gillar andra hundar". Det har gått bra i perioder och i hundskolan var det aldrig något problem, men vid hundmöten på promenader så känns det som att vi provat med allt men hela tiden tagit ett steg fram och två tillbaka (av olika anledningar). Min syster har hund så någon enstaka hundkompis har min hund ju, men ibland ser jag folk i hundhagar och liknande och ser hur deras hundar leker och jag kan se tillbaka med lite sorg över att jag inte lyckats tillräckligt bra och varit tillräckligt konsekvent.

Sedan tog det tyvärr ett par år innan vi förstod att hon var allergisk, veterinären trodde hela tiden att det var skabb i tassarna och det tog onödigt lång tid innan vi gjorde en allergiutredning. Jag önskar att jag inte hade litat/lyssnat så mycket på veterinären och läst på mer själv.

Tycker inte att du ska ha dåligt samvete över att inte din hund kan busa med främmande hundar. Min egen gillade det som valp och unghund men sen när han blev vuxen så fick han en väldig integritet och tyckte att de flesta hundar var rätt ointressanta (och unghundar var det äckligaste som fanns och skulle ofelbart sättas på plats). Han hade sina få kompisar och det räckte med det. Därav så gillade han inte heller hunddagis utan hade dagmatte istället då han föredrog att ha sällskap av människor framför andra hundar.
  • LFF
    Anonym (Valpsnart) skrev 2016-12-19 19:09:59 följande:
    Ok det låter logiskt, tack så mycket för svar och förklaringar :) 
    Det är väldigt logiskt :) Tänk på hur man gör när man ska lära små barn något. Det är liksom lite samma tänk. Det ska var kul, det ska vara enkelt att göra rätt i början och sen trappar man upp svårighetsgraden. Samma med passivitetsträningen, ensamhetsträningen, miljöträningen etc. Man börjar enkelt och sen gör man det svårare och svårare med mer och mer störning.
  • Rymdmoln

Min hund skäller tyvärr varje gång någon ringer eller knackar på dörren. Har försökt träna henne som valp på att sluta men har helt enkelt inte lyckats. Usch man känner sig så dålig som hundägare när man inte lyckas. Men det är väl det jag känner att jag har missat iaf...

Du har en rolig tid framför dig :) hoppas allt går bra!

• freja231
    Rymdmoln skrev 2016-12-20 12:55:03 följande:

Min hund skäller tyvärr varje gång någon ringer eller knackar på dörren. Har försökt träna henne som valp på att sluta men har helt enkelt inte lyckats. Usch man känner sig så dålig som hundägare när man inte lyckas. Men det är väl det jag känner att jag har missat iaf...

Du har en rolig tid framför dig :) hoppas allt går bra!

Vilken ras? Vissa hundar har ju så mycket vakt i sig att det blir skitsvårt (ibland kanske t.o.m. omöjligt) att träna bort sådant. Se det positivt istället: Min hund skäller också när någon är på dörren (fast han har lärt sig att sluta när jag säger till, äntligen), och lyckades faktiskt skrämma bort en inbrottstjuv på så vis när jag låg och sov. 
  • Rymdmoln
    freja231 skrev 2016-12-20 13:06:10 följande:

Vilken ras? Vissa hundar har ju så mycket vakt i sig att det blir skitsvårt (ibland kanske t.o.m. omöjligt) att träna bort sådant. Se det positivt istället: Min hund skäller också när någon är på dörren (fast han har lärt sig att sluta när jag säger till, äntligen), och lyckades faktiskt skrämma bort en inbrottstjuv på så vis när jag låg och sov. 

Bichon havanais! Ja precis så är det ju men får ändå dåligt samvete när folk himlar på ögonen åt skällningen.

Oj ja det var ju verkligen bra, vad har du för ras? :)

Får jag fråga hur du fick din hund att sluta när du säger till? Min hund lyssnar ALLTID på mig annars och vi är ett riktigt team men när det gäller hennes skällning så lyssnar hon inte alls.
Svar på tråden Något ni missat med er hund som ni önskat ni tänkt på tidigare?