• Sada23

Orädd 8½veckor valp vägrar komma vid inkallning

Hej,

För knappt en vecka sen fick vi hem en 8 veckor gammal labrador/golden retriever mix. Hon är väldigt trygg i sig själv och helt orädd. Hon är t.ex. inte rädd för trappor, billjud, nya utrymmen/miljöer på tomten, människor eller andra plötsliga ljud. Kort och gott, orädd för det mesta. Jag kan duscha med stängd dörr och hon bryr sig inte ett dugg om att jag "försvunnit".

Inomhus lyssnar hon när vi ropar på henne. Hon kan även kommandon som sitt och ligg, sover hela natten utan toabesök och är allmänt mycket uppmärksam på vad matte och husse gör och söker ögonkontakt.

Problemet kommer när vi är ute. I början höll hon sig nära en och kom på direkten när vi ropade (och vi belönade med godis och mycket kel) men de senaste 2 dagarna vägrar hon komma när vi ropar. Det verkar som vi blivit helt ointressanta för henne trots att vi ger godis, pratar glatt, ibland gör vi oväntade "moves", gömmer oss etc för att vara mer intressant men ingeniting fungerar.

Vad gör vi för fel? Hur ska vi få henne att komma på oss när vi ropar? Observera att vi också bara ropar på henne när hon söker kontakt med oss för att inte överdriva inkallningen men inte ens det fungerar...

Tacksam för all hjälp och tips!

• Svar på tråden Orädd 8½veckor valp vägrar komma vid inkallning
  • Flrkek

Grattis till valpen!

Finns det en fråga? Att den inte kommer när ni ropar är väl helt normalt. Att öva inkallning tar mycket tid innan det sätter sig så man kan lita på dem.

• Sada23
    Flrkek skrev 2016-12-09 05:50:50 följande:

Grattis till valpen!

Finns det en fråga? Att den inte kommer när ni ropar är väl helt normalt. Att öva inkallning tar mycket tid innan det sätter sig så man kan lita på dem.

Tack!

Jo det förstår jag med men vad ska vi göra? Ska vi låta henne strosa runt fritt och låta henne utforska miljön själv så länge vi har uppsikt över henne?
  • Dexter dot com

Låt henne utforska omgivningarna själv så länge det är i ofarliga miljöer dvs inhägnat område . I andra miljöer får ni ha lina på henne så hon inte drar iväg fram till hundar, ut i trafik mm. Att locka utan att hon kommer lär henne bara att hon inte behöver lyssna så sätt er på huk och lek med nånting roligt och när hon kommer fram av nyfikenhet så säger du det ord du vill använda för inkallning dvs "tjata inte" utan utnyttja hennes nyfikenhet till att komma av fri vilja. Självständiga hundar behöver man träna mycket kontakt med och hitta bra belöningar som motiverar dom att "tjäna på " att hålla sig nära.

• Sada23
    Dexter dot com skrev 2016-12-09 06:13:37 följande:

Låt henne utforska omgivningarna själv så länge det är i ofarliga miljöer dvs inhägnat område . I andra miljöer får ni ha lina på henne så hon inte drar iväg fram till hundar, ut i trafik mm. Att locka utan att hon kommer lär henne bara att hon inte behöver lyssna så sätt er på huk och lek med nånting roligt och när hon kommer fram av nyfikenhet så säger du det ord du vill använda för inkallning dvs "tjata inte" utan utnyttja hennes nyfikenhet till att komma av fri vilja. Självständiga hundar behöver man träna mycket kontakt med och hitta bra belöningar som motiverar dom att "tjäna på " att hålla sig nära.

Tack för bra tips, ska tänka på det nästa gång! Ja som sagt hon är ju väldigt självständig.. Har du andra bra kontaktövningar man kan träna med självständiga valpar?

Vi bor i Thailand och vår "gata" är en grusväg som består av några få hus på rad där inga bilar åker och runt husen är det stora buskage som är helt omöjligt för henne att gå in i så lite omringat är det allt. Men när hon t.ex. går upp till grannens veranda (som jag inte vill att hon gör) så ska jag inte kalla in henne, eller hur? Hon lyssnar ju ändå inte. Ska jag bara gå fram till henne och ta upp henne i famnen och gå därifrån med henne?
  • Dexter dot com

Om du ändå känner på dig att hon inte tänker lyssna så är det bara bortkastad tid att tjata utan gå och hämta henne utan att säga nåt. Jag "kallar in" när jag ser att hunden är på väg mot mig och är säker på att den kommer komma fram, likadant med sitt/ligg mm dvs när hunden själv bjuder på det så när hunden självmant är på väg att sätta sig så säger jag sitt och belönar.
    En enkel inkallningsövning är att en håller i hunden och du springer ifrån den, fånar dig och tjoar med en leksak i handen, sätter dig på huk och leker och då släpps valpen och du belönar med ord redan när hunden tar första stegen emot dig, många belönar bara när hunden kommit ända fram men det är ju egentligen när hunden fokuserar på dig och söker sig mot dig man ska belöna.

Svar på tråden Orädd 8½veckor valp vägrar komma vid inkallning