• Aprilia77

Hur slippa stank från kattbajs i lådan?!

Hej! Vår familj har fått en liten ljuvlig kattflicka på 14 veckor, andra veckan hon bor hos oss nu. Hon är gosig och duktig på alla sätt och vis men jag har så svårt att stå ut med kattlådan och stanken efter att hon har bajsat. Plockar så klart bort direkt om vi är hemma men hon bajsar ju också när hon är själv hemma och på nätterna och då hinner det lukta rejält! Behöver tips på vilken sand/kristaller och vilken låda som är bäst och mest luktfri. Har nu kristaller (clean and clear) och en låda med lucka, en billig jag köpte på Jula. Vad ska jag köpa för att slippa stanken? Är tänkt att hon ska få gå ut sedan när hon är äldre och blivit kastrerad och id-märkt, hoppas innerligt att hon lär sig bajsa i skogen då, hur står jag ut till dess?!
    Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur slippa stank från kattbajs i lådan?!
  • Holma
    Aprilia77 skrev 2016-10-05 12:19:01 följande:

Tack för tips på sand, ska kolla upp detta. Vad rekommenderar ni för låda då?

Vi har med tak o Everclean kattsand med lavendeldoft o luktar inget
  • ebe91

Everclean lavendel kör vi på. För så lite lukt som möjligt är nog en låda med tak+lucka bäst. Vi har dock prioriterat att göra det enkelt för oss så vi har en kattlåda man rullar för att tömma (ren sand far genom en "sil" och kissklumpar + korvar åker i en bägare som man sen tömmer).

• Meebo
    Birgitta02 skrev 2016-10-05 11:14:33 följande:
    Jag använde everclean. Luktade aldrig. Sen kan det ju kanske vara så att katten inte är helt frisk och därmed luktar bajset väldigt starkt. Och du ska ha två lådor dessutom.
    Behöver inte ha två lådor till en ensamkatt om man bor i lägenhet eller enplansvilla.
  • Dexter dot com

Byt sand, ha fler lådor och rejält med sand ( ca 15 cm) i lådorna så katten verkligen kan gräva ner kottarna.

• Holma
    Birgitta02 skrev 2016-10-05 11:14:33 följande:

Jag använde everclean. Luktade aldrig. Sen kan det ju kanske vara så att katten inte är helt frisk och därmed luktar bajset väldigt starkt. Och du ska ha två lådor dessutom.

Nä två lådor till en katt behövs inte
  • Physalis

Jag har tidigare haft everclean men tycker inte den är så fantastisk men väldigt dyr.

Nu har jag compact care som sälj på arkenzoo. Den är fortfarande dyr men inte lika dyr som everclean och är likvärdig, säljs med jämna mellanrum för extrapris.

Att du byter till klumpbildande kommer hjälpa mycket om katten gräver ner bajset ordentligt, men all lukt blir du nog inte av med. Mina katter är riktiga stinkbomber när de gör nr 2 men efter 5 minuter har lukten avtagit.

Sen tycker jag inte att man ska ha parfymerad sand eftersom katter har bättre luktsinne än människor och de ska vara i en instängd låda med sanden.

Låda har jag inget tips om tyvärr. Jag har köpt mina på jula också, men använd kolfilter och svängluckan, det borde hjälpa lite.

• Holma
    Physalis skrev 2016-10-05 22:06:12 följande:

Jag har tidigare haft everclean men tycker inte den är så fantastisk men väldigt dyr.

Nu har jag compact care som sälj på arkenzoo. Den är fortfarande dyr men inte lika dyr som everclean och är likvärdig, säljs med jämna mellanrum för extrapris.

Att du byter till klumpbildande kommer hjälpa mycket om katten gräver ner bajset ordentligt, men all lukt blir du nog inte av med. Mina katter är riktiga stinkbomber när de gör nr 2 men efter 5 minuter har lukten avtagit.

Sen tycker jag inte att man ska ha parfymerad sand eftersom katter har bättre luktsinne än människor och de ska vara i en instängd låda med sanden.

Låda har jag inget tips om tyvärr. Jag har köpt mina på jula också, men använd kolfilter och svängluckan, det borde hjälpa lite.

Fast ec blir inte dyrt då man inte behöver tömma all sand så ofta som med billig sand , det blir t.o.m oftast billigare med Everclean
  • Swindle

Everclean är den bästa sanden vi någonsin haft, det luktar ingenting varken om lådan eller om tassarna när de varit där. Den är rätt dyr ja, men den är verkligen värd vartenda öre.

• Physalis
    Holma skrev 2016-10-05 22:31:20 följande:

Fast ec blir inte dyrt då man inte behöver tömma all sand så ofta som med billig sand , det blir t.o.m oftast billigare med Everclean

Ja everclean är bättre än billig sand, jag vet för jag har använt den sen enda sedan jag skaffade katt.

Men jag tycker att den är för dyr ändå eftersom den inte är så himla fantastisk enligt mig. Därför är sanden jag använder nu bättre, eftersom den är lika bra som everclean och samtidigt billigare.

Helst av allt skulle jag vilja hitta en ännu bättre sand men hittills har jag inte gjort det.
  • Harvester
    Holma skrev 2016-10-05 22:31:20 följande:

Everclean är överlägset bäst. Har aldrig bytt all sanden utom när vi flyttat..
  • Holma
    Harvester skrev 2016-10-05 23:09:11 följande:
    Everclean är överlägset bäst. Har aldrig bytt all sanden utom när vi flyttat..
    Exakt , här byter vi sand ca 2 ggr om året o köper typ 2 st a 199kr om året vilket blir ca 33 kr i mån på kattsand , billigare kan det inte bli
  • kmb70

Har inte haft katt på många år, så jag vet inte vilken kattsand som är bäst nuförtiden. Däremot vet jag, att valet av foder, kan göra stor skillnad på stanken. Billigare sorter har ofta en högre andel spannmål, vilket inte är nån höjdare för kattmagar. Lukten blir därefter.

Svar på tråden Hur slippa stank från kattbajs i lådan?!