Utanförskap i skolan
Hej,
Jag har en 13åring dotter som går i 7:an.
Sedan förra läsåret har hon kämpat med känslan av utanförskap i skolan.
Inte så att hon är utsatt och mobbad utan hon blir ignorerad och bortglömd. Ingen väljer henne, hon är inte viktig för någon av klasskompisarna.
Hon försöker haka på och vara med men blir inte inkluderad. De hör henne inte, svarar inte när hon pratar i gruppen, glömmer bort att vänta på henne, lämnar inte plats åt henne vid matbordet etc etc.
I slutet av förra läsåret tog vi upp problemet med hennes lärare och resultatet har nu blivit att hennes lärare är på henne som hökar och uppmanar henne att "försöka mer". Sitter hon ensam och grejar med mobilen får hon uppmaningar om att gå och vara med. De frågar vem hon vill umgås med och försöker "kasta in henne i olika gäng".
Detta gör att hon inte längre vill berätta för sina lärare hur hon känner det. Hon försöker och hakar på så mycket hon orkar men vill inte att klasskompisarna ska känna att de är tvungna att vara med henne. Hon känner alltmer att det måste vara något fel på henne eftersom ingen vill vara med henne.
Jag har pratat med hennes lärare och förklarat att hon inte orkar inkludera sig själv hela tiden. Att jaga efter kompisar som inte är intresserade och glömmer bort henne äter upp självkänslan och jag själv skulle aldrig fortsätta att "tvinga mig på" kollegor som inte bjuder in mig i gemenskapen.
Jag försöker uppmuntra henne att ta kontakt med de som hon tycker verkar intressanta, som verkar ha samma intressen som hon men hennes självkänsla är körd i botten. Hon var blyg redan från början och ett år av att inte bli sedd eller hörd har knappast hjälpt.
Vad kan jag göra? Hur kan jag få lärarna att arbeta med det sociala klimatet i hela gruppen och inte bara pressa min dotter att bjuda in sigsjälv i gemenskapen?
Jag själv kan inte ge några bra råd eftersom jag spenderade stora delar av min högstadietid med näsan djupt i bok (dåtidens version av mobilen) i självvald ensamhet istället för att utsätta mig för att bli avvisad...
Önskar bättre för min dotter