• Anonym (TS)

Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?

Så här ser situationen ut. Tjej och kille träffas i Kiruna pga tillfälligt jobb, inleder relation som varar några mån. Tjejen flyttar till Öland och de gör slut. Sen träffar de varsin ny partner på sina respektive orter. Tjejen blir sambo med ny partner (vän till henne sen länge) som har ett barn sen innan i skolåldern där mamman inte finns i bilden (avliden). De förbereder att tjejen ska adoptera bonusbarnet. Det visar sig att tjejen är gravid (hon visste inte det när hon flyttade) och kirunakillen är pappan.

Hur kommer vårdnaden/umgänget se ur mest troligt? Tjejen vill ha ensam vårdnad då de inte har nån relation och bor så långt ifrån. Hon vill bo kvar på Öland pga nya familjen där (har ej fått jobb än men hennes sambo har job och bonusdottern går i skola där). Killen vill ha gemensam vårdnad men vill att hon flyttar tillbaka till Kiruna och kan inte tänka sig att flytta till Öland för nuvarande men möjligtvis om ett par år.

Intresserad av hur ni tror vårdnaden/umgänge kommer bli både när barnet är bebis, några år gammalt samt äldre.

• Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?
  • Anonym (M)

ja mamman har vårdnaden tills dess att faderskap är fastställt .... Har barn själv så jag vet! Men bara för det kan ju inte mamman ha ensam vårdnaden för evigt om det är så att fadern vill ha gemensam vårdnad. Då blir det vårdnadstvist så nej modern får inte vårdnaden för evigt om du tror det......

sextiotalist skrev 2016-09-13 11:27:13 följande:

OK nu tar vi det en gång till.

Mamman får ensam vårdnad direkt, automatiskt. Först när faderskapet är klart, först då kan pappan driva att han vill ha gemensam vårdnad. Mamman kan, om hon inte går med på det, använda som argument att han inte kan vara med i vardagen och ta del av vardagsbesluten.

Rätten till båda föräldrarna hänger inte på gemensam vårdnad, för den rätten har barnet ändå, oavsett vårdnadsform.

Umgängesrätten är en sak, vårdnadsform är en annan sak.

Oavsett vårdnadsform så kommer föräldrarna bo över 100 mil från varandra, så barnets rätt till båda föräldrarna påverkas inte det minsta. Barnet får inte mer kontakt med sin pappa bara för att det står gemensam vårdnad. Däremot kan det strula till sig för mamman eftersom hon blir begränsad när det gäller antal dagar och i Sverige har barnen inte rätt till barnomsorg förrän barnet är ett år, så risken att mamman står utan inkomst är då överhängande.

• Anonym (M)

Rätten till bägge föräldrarna har rätt mkt med gemensam vårdnad att göra, då hon inte kan neka honom att få träffa barnet (vilket hon ändå inte kunde umgängesrätt mm) men även att genom gemensam vårdnad måste hon underlätta att de träffas så hjälper inte att man flyttat långt bort.

• sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2016-09-13 12:09:36 följande:

ja mamman har vårdnaden tills dess att faderskap är fastställt .... Har barn själv så jag vet! Men bara för det kan ju inte mamman ha ensam vårdnaden för evigt om det är så att fadern vill ha gemensam vårdnad. Då blir det vårdnadstvist så nej modern får inte vårdnaden för evigt om du tror det......

Åh, det ska jag tala om för min väninna, som inte har gemensam vårdnad (en manipulativ fd som har gjort allt för att misskreditera henne) och hon får inte gemensam vårdnad, hon är inte missbrukare (nyttjar knappt alkohol då hon tränar), hon har inte skadat barnen, men hon gör inte som han säger, hon vägrar bo så han kan ha koll på henne, hon gjorde ett misstag för 8 år sedan och detta har han sett till att hon ska straffas för. Misstaget var inte något med barnens omsorg, utan det var ett tillitsproblem mellan föräldrarna, en ren vuxensak med andra ord.
  • Anonym (pippi)
    Anonym (M) skrev 2016-09-13 11:16:44 följande:

Hoppas för barnets skull på gemensam vårdnad. Ett barn har rätt till sina BÅDA sina föräldrar. Dessutom väldigt svårt att få ensam vårdnad så länge bägge föräldrarna vill vara vårdnadshavare. Till och med dömda brottslingar kan få till gemensam vårdnad och umgängesrätt.

Barnets rätt till båda föräldrarna påverkas inte av vårdnaden eftersom umgängesrätten gäller oavsett vårdnadsform.
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2016-09-13 12:12:22 följande:

Rätten till bägge föräldrarna har rätt mkt med gemensam vårdnad att göra, då hon inte kan neka honom att få träffa barnet (vilket hon ändå inte kunde umgängesrätt mm) men även att genom gemensam vårdnad måste hon underlätta att de träffas så hjälper inte att man flyttat långt bort.

Jag skulle nog säga tvärtom. Har hon ensam vårdnad så har hon ett större ansvar att främja umgänge. Är det gemensam vårdnad, så ligger det ett större ansvar på pappan att sköta umgänget.
  • Anonym (pippi)

Barn som föds utanför saknar vid födseln en juridisk fader och därför tillfäller vårdnaden automatiskt mamman ensam. När faderskapsutredningen är klar kan den juridiska fadern söka ändring i vårdnaden till gemensam vårdnad om han vill. Det kan han göra antingen genom att komma överens om detta med modern eller genom ett domstolsbeslut. Det smidigaste är en övetenskommelse föräldrarna sinsemellan men saknas det samtycke från modern till en förändring i vårdnaden så måste fadern driva frågan i rätten. Hur domstolen sedan dömer beror på omständigheterna. Praxis är att domstolen dömer till gemensam vårdnad eftetsom det anses vara för barnets bästa. Men om det finns synnerliga skäl och det finns anledning att tro att det inte vore för barnets bästa så kommer domstolen inte döma till gemensam vårdnad.

• Anonym (M)

Vet att umgängesrätt gäller men om hon inte ens erkänner honom som fadern måste ju han starta en process. (Hon kanske har erkänt honom i detta fallet) Sen är allt det juridiska besluten gällande barnet endast för den som har vårdnaden även om man har umgängesrätt.

Har eftarenhet av detta och min väns partner fick se till att underlätta umgänge även om hon hade full vårdnad. Problemet var att hon valde resa /bo utomlands så svårt att upprätthålla svensk lag då.

Anonym (pippi) skrev 2016-09-13 12:19:18 följande:

Barnets rätt till båda föräldrarna påverkas inte av vårdnaden eftersom umgängesrätten gäller oavsett vårdnadsform.

• Anonym (pippi)
    Anonym (M) skrev 2016-09-13 14:44:41 följande:

Vet att umgängesrätt gäller men om hon inte ens erkänner honom som fadern måste ju han starta en process. (Hon kanske har erkänt honom i detta fallet) Sen är allt det juridiska besluten gällande barnet endast för den som har vårdnaden även om man har umgängesrätt.

Har eftarenhet av detta och min väns partner fick se till att underlätta umgänge även om hon hade full vårdnad. Problemet var att hon valde resa /bo utomlands så svårt att upprätthålla svensk lag då.

Faderskapet och vårdnaden är två separata saker.
  • Anonym (M)

Vad exakt var det som jag skrev som fick dig att tro att jag inte vet det redan????

Anonym (pippi) skrev 2016-09-13 14:55:05 följande:

Faderskapet och vårdnaden är två separata saker.

• Anonym (pippi)
    Anonym (M) skrev 2016-09-13 15:46:08 följande:

Vad exakt var det som jag skrev som fick dig att tro att jag inte vet det redan????

Vet inte. Men du verkar fått det om bakfoten om att ts erkännande om faderskapet skulle ha någon som helst juridisk påverkan. Det är nämligen inte upp till henne att bestämma vem den juridiska fadern blir. Det är socialtjänsten som fastställer sånt och de i sin tur följer bara regelverket. Personliga åsikter väger lätt som en fjärt.

Det som ts kan göra är att medvetet ljuga i faderskapsutredningen. Men det är en helt annan sak.
  • Anonym (--)
    Anonym (pippi) skrev 2016-09-13 11:59:42 följande:
    Oavsett hennes ekonomi så gäller mitt svar. Hon kan och bör bidra till umgängesresor i den mån hon anser sig ha råd och hon bedömmer det vara för barnets bästa.
    Det är med umgängesresor som med underhåll. Enligt lagen (Föräldrabalken) ska boendeföräldern bidra till reskostnader utifrån sin ekonomiska förmåga. Så länge det inte finns något domstolsbeslut på hur mycket bf ska betala så finns det inget sätt att tvinga bf att betala ett öre. Dvs det är upp till umgängesföräldern att betala resekostnaderna tills hen har stämt boendeföräldern i domstol.
    Samma sak som för underhåll, enligt Föräldrabalken ska föräldrarna försörja barnet utifrån sina respektive ekonomiska överskott, den som har bäst ekonomi ska betala störst del av barnets kostnad. Men enda sättet att tvinga umgängesföräldern att betala är att stämma uf i domstol. (Utan domstolsbeslut slipper uf undan med att betala underhållsstöd via FK).

I ts fall är det upp till pappan att både göra allt det praktiska kring resorna och att betala för resorna (tills han orkar stämma ts i domstol). Barnet kommer inte kunna resa ensam på många år så pappan kommer behöva resa med barnet i båda riktningar eller bo på hotell/stuga med barnet under umgänget.
  • Anonym (M)

Ok.... Personliga åsikter är det inte utan fakta

Tror vi talar om samma sak fast du missförstår lite vart jag försöker komma. Om hon ej erkänner faderskap kan fadern ändå gå till domstol. Faderskapstest..... Har inte sagt annat. Läs vad jag skriver istället för att missförstå allt herregud

Anonym (pippi) skrev 2016-09-13 16:02:23 följande:

Vet inte. Men du verkar fått det om bakfoten om att ts erkännande om faderskapet skulle ha någon som helst juridisk påverkan. Det är nämligen inte upp till henne att bestämma vem den juridiska fadern blir. Det är socialtjänsten som fastställer sånt och de i sin tur följer bara regelverket. Personliga åsikter väger lätt som en fjärt.

Det som ts kan göra är att medvetet ljuga i faderskapsutredningen. Men det är en helt annan sak.

• Anonym (pippi)
    Anonym (M) skrev 2016-09-13 16:20:18 följande:

Ok.... Personliga åsikter är det inte utan fakta

Tror vi talar om samma sak fast du missförstår lite vart jag försöker komma. Om hon ej erkänner faderskap kan fadern ändå gå till domstol. Faderskapstest..... Har inte sagt annat. Läs vad jag skriver istället för att missförstå allt herregud

Ts kommer inte erkänna nånting. Hon ska bara sanningsenligt uppge till socialtjänsten vilka hon knullat med. That's it. Sedan är det socialtjänsten som fastställer/'erkänner' faderskapet.
Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?