• Elderberry

Funderar på att bli vegetarian eller pescetarian. Hjälp uppskattas!

Hej!

Jag har under några års tid funderat över vad jag äter och vad jag vill äta, jag vill äta hälsosamt men även gott. Jag har funderat på pescetarian, vegetarian och vegan. Vegan känns väldigt avlägset, men dom andra två överväger jag definitivt. 

Min mat-tankar:

Jag gillar inte texturen och smaken av kött, det här har jag börjat tänka på rätt nyligen och har gjort det svårare och svårare att äta kött (med kött i det här fallet menar jag nöt, fläsk och fågel). Fisk går fortfarande bra men jag äter det inte så ofta. Mjölkprodukter är inte något min hud gillar har jag märkt, men jag älskar att blanda till såser med gräddfil och jag gillar varm choklad. Har hört att sojamjölk kan ge hormonproblem vilket jag redan har = vill helst undvika det. Vad finns det annars att välja bland som inte smakar pyton? Jag borde kanske hitta andra saker jag gillar så att jag inte behöver något substitut för mjölk. Ägg har jag personligen inga problem med, de är nyttiga och en proteinkälla.
    Är protein som jag är mest fundersam över, jag äter ofta quinoa och quorn, men att tillåta ägg och fisk gör väl det lättare att äta tillräckligt mycket av fullvärdiga protein, eller är det inte något man behöver oroa sig över när man kombinerar olika ofullständiga protein?

Vi går vidare. Mina största problem är väl egentligen att jag:
    har en liten kyl (2 små hyllplan + dörrutrymmet) och en fryslåda (normal storlek). inte har någon ugn, men jag har en mikrovågsugn. bara har en kokplatta. inte vill att min matkostnad ska går över 1500 kronor i månaden.  
    Jag vill bli hälsosam, jag vill känna att jag har ett tänk bakom vad jag äter. Det känns som att jag har flera saker emot mig, främst mitt "kök" (kokvrå, snarare), men jag vill ta tag i det här nu, är så trött på mig själv.

Jag vet egentligen inte vad jag frågar efter, tips antar jag? Kanske lätta, goda vegetariska recept som inte innehåller mjölkprodukter? Vad bör man satsa på att ha i en liten kyl/frys? Vad borde man ha i skafferiet? Kanske svårt att säga vad någon annan ska ha, men som sagt, tips uppskattas :)
  • Svar på tråden Funderar på att bli vegetarian eller pescetarian. Hjälp uppskattas!
  • Carambolan

Mitt tips är att börja med att välja bort sånt du tycker är äckligt och välja till sånt du tycker är gott. Det finns inget egenvärde i att "ta det stora klivet" och bli 100% vegetarian över en natt.

När det gäller bristen på kylskåpsutrymme så är torkade sojaprodukter fantastiska. Det är stapelvara även i min familj som också äter kött. Det finns både i form av färs, strimlor och bitar. Samma sak med linser och bönor av olika slag, oavsett om du föredrar torkat eller konserverat så behöver du inte ha dem i kylen så det är perfekt bas i grönsaksboffar, soppor och grytor eller bara som sig själva på pasta eller matvete.

• snedtak

Jag tycker att asiatiska kök är väldigt inspirerande när man lagar vegetarisk mat. Det är dessutom av tradition lätt att hitta rätter som går att laga med en platta och med ingredienser som inte behöver stå i kyl. Mat jag direkt kommer att tänka på är:

Curry med blomkål, kikärtor, lök, paprika och andra grönsaker. Serveras med ris eller bröd. Gör grytan först eller brödet först.
    Dahl med röda linser och kokosmjöl och kryddor. Kan ätas som den är eller ha ris/bröd till.
    Wok med blandade grönsaker och nudlar. Funkar både med färska grönsaker och konserver om du har ont om kylplats. Kan varieras otroligt mycket i smak, med sötsursås, soja, jordnötter, sesamolja.
    Pastasåser, tex med tomatbas och färska grönsaker och örter. Jag älskar ost så jag gillar dessutom pastarätter med mozzarella, chevre eller fetaost.

Finns även en del trevlig "mexikansk"/sydamerikansk/sydstatsmat som går bra att göra utan kött. Tex. majsplättar (med majsmjöl+ majskorn) med chili-tomatsås. Eller grönsaksfyllda enchiladas. Eller sötpotatis-quesadillas.

Stapelvaror som är bra att ha är ris, nudlar, couscous, kikärtor, röda linser, krossade tomater, svarta bönor.

• snedtak

Pajer är också något som jag lagar mycket av, men då har jag möjlighet att frysa in dem. Att jag lagar paj är för att det funkar så bra som matlåda och man kan variera och fylla dem med olika saker. Brukar antingen ha ost- eller äggbaserad fyllning dock.

• Elderberry

Jag vill bara vara säker på att jag får i mig allt som jag behöver, självklart kommer jag gå efter smak också :P Jag tror det svåraste är att klura ut vad jag borde satsa på att ha i min kyl och mitt skafferi (som inte heller är speciellt stort). 

Jag har inte tänkt bli vegetarian över natt, har nämnt pescetarian, vilket jag tror blir första steget, om det känns bra där stannar jag kanske där, men just nu kan jag inte svara på det.

snedtak skrev 2016-09-11 14:05:34 följande:
    Pajer är också något som jag lagar mycket av, men då har jag möjlighet att frysa in dem. Att jag lagar paj är för att det funkar så bra som matlåda och man kan variera och fylla dem med olika saker. Brukar antingen ha ost- eller äggbaserad fyllning dock.
    Kan man göra pajer utan ugn?
  • snedtak
    Elderberry skrev 2016-09-11 17:13:46 följande:
    Kan man göra pajer utan ugn?
    En fransk kompis till mig bakade bröd och kakor i micron, då hon inte hade någon ugn. Jag vet dock inte om det var ngn specialmikro. Så det kan vara värt att kolla.

Däremot glömde jag bort att du inte hade någon ugn när jag sa paj Skäms
  • Pentra

TS, ett verkligt förstasteg till att bli mer hälsosam är isf att kasta ut mikrovågsugnen och ersätta den med en vanlig ugn. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Funderar på att bli vegetarian eller pescetarian. Hjälp uppskattas!