solrosen1 skrev 2016-09-01 15:55:04 följande:
Försöker bestämma mig för vilken ras jag ska skaffa.Vill ha en så liten hund som möjligt så att det ska vara lätt att ha med sig den. Men hur fungerar dessa hundar tillsammans med katter o barn 12 och 6 år? Vi har 3 katter redan som är vana vid vår lånehund som vi passar ibland. Men vad jag förstår så kan vavvorna vara rätt hetska i temperamentet.
Är dom svåra att få rumsrena?
Är dom svårlärda gemfört med andra hundar när det gäller tex sitta ligga inte skälla osv?
Är det dåligt för hunden att vara ensam hund i familjen när det gäller vavvor? eller bör man ha 2?
Hur gör man på vintern om det är kallt om hunden behöver rastas?
Tacksam för svar!
Chihuahua är en tuff ras med vakt i sig som oftast är lite reserverade och kräver rätt mycket av sin ägare för att må bra och vara harmoniska och hälsan är inte den bästa tyvärr. Dom är lättlärda om du hittat rätt motivation för att få dom att vilja jobba och du måste aktivera dom mentalt för motion räcker inte.
Personligen tycker jag du ska kolla på maltersern eller bichonraserna som är mycket socialare och mjukare i temperamentet. Raserna kräver en del pälsvård men kan klippas ner i sportfrisyr om du inte ska ställa ut.
Mindre raser brukar vara senare med att få rumsrena. Det brukar inte vara några problem att föra in en valp i familjen där det finns katter så länge katterna har frizoner och ni ser till att valpen inte terroriserar katterna.
Dom flesta raser fixar promenader på vintern men är det tokkallt så får man gå kortare promenader med tätare intervaller och köra träningen inomhus.
Jag ger alltid rådet att fundera på hur ni löser ledigheten när valpen är liten, att ni har en dagmatte/dagis när ni börjar jobba, att ni har hundvakt till resor mm innan ni funderar på valpköp eftersom det brukar vara det största bekymret.