• appeal

Byggkredit

Hej allesammans, jag är alldeles ny här och tänkte rivstarta med ett dilemma där jag skulle behövt lite råd.
    Det ligger till så här att jag och min sambo planerar att bygga hus och är i kontakt med swedbank angående lånelöfte. Den totala kostnaden för kalaset inklusive bygglov, tomt, hus, bygge osv landar på 3 450 000kr varav vi kommer att gå in med 750 000kr handpenning. Vi har en gemensam årsinkomst på drygt 600 000kr och inga lån alls sedan tidigare, ingen utav oss har heller någon betalningsanmärkning eller dylikt. Detta innebär att vi behöver låna mellan 75-78% och därmed inte ens behöver ta ett topplån. Bemötandet vi fick av banken kändes väldigt slött och för att citera banktjänstekvinnan så "drömmer" vi om att bygga hus, vi framställs som att vi är helt orimliga i vår önskan och detta irriterar så att säga skiten ur mig.

Till min fråga, är det orimligt av oss och i sådana fall vad är det som är orimligt? Hur kan vi ytterligare påverka för att få lånelöfte på byggkrediten? 

PS. det är tomt med havsutsikt som vi planerar bygga på.

• Svar på tråden Byggkredit
  • Carambolan

Det enda jag kan tänka mig är väl att husbygge ofta blir mycket dyrare än man trodde från början och ni inte har jättestora marginaler upp till lånegränsen.

Jag hade också pratat med fler banker :)

• gbgumman
    Carambolan skrev 2016-08-29 13:16:14 följande:

Det enda jag kan tänka mig är väl att husbygge ofta blir mycket dyrare än man trodde från början och ni inte har jättestora marginaler upp till lånegränsen.

Jag hade också pratat med fler banker :)

Så tänker jag med. Vi bygger och massa nya kostnader dyker upp. Typ 53 000kr vägföreningen ville ha 11 000kr för att vi skulle få köra på vägen, kvalitetsansvarig 20 000kr byggkartan kosta 10 000kr

Jag skulle vilja lägga på minst 100 000kr eller mer på kostnader ni ännu inte vet om.

Banken tror kanske inte på kalkylen.
  • gbgumman
    gbgumman skrev 2016-08-29 15:28:00 följande:
    Så tänker jag med. Vi bygger och massa nya kostnader dyker upp. Typ 53 000kr vägföreningen ville ha 11 000kr för att vi skulle få köra på vägen, kvalitetsansvarig 20 000kr byggkartan kosta 10 000kr

Jag skulle vilja lägga på minst 100 000kr eller mer på kostnader ni ännu inte vet om.

Banken tror kanske inte på kalkylen.
    53000 var planavgiften

Sedan brukar markarbeten sticka iväg. Plötsligt hittas ett berg ingen visste om.
  • gbgumman

En sak till. Ta hjälp av en mäklare som värderar det nya bygget. Vad ni betslar är inte viktigt. Det viktiga är vad huset är värt när det är klart. Det är på den summan ni betslar "handpenning"

Vårt bygge kommer gå på ca 7500 000kr

Men värderingen är på 8200 000kr

Vi går in med 4500 000kr

Så insatsen beräknas på värdet inte byggkostnaden.

Svar på tråden Byggkredit