• gravidochtjock

Ogillar flaska och napp

Jag har en son på snart 5 månader som har fått amma sen födsel och gör fortfarande. Allt funkar hur bra som helst! Han har även använt napp (MAM) till och från hela tiden och verkar tycka den är mysig även när han inte är "tuttsugen".

För några veckor sedan så började han spotta ur nappen så fort han fick den och nu får vi aldrig han till att suga på nappen utan vill hellre suga på sina egna fingrar...

Vi har även försökt vid flertalet gånger att ge honom mat (har provat både bröstmjölk och ersättning) ur flaska för att kunna lämna ifrån mig honom vid behov men han blir bara arg och ledsen över flaskan och vi får till slut strunta i det. Både jag, hans pappa och hans mormor har provat och det har aldrig funkat felfritt tyvärr... och då har vi försökt sedan han var 3 månader!

Nu har vi även börjat med puré mat och gröt för att se om han tycker om det men även där är det svårt att få i honom maten... det funkar bättre än flaskan men han blir inte mätt på det.

Är ammande bebisar så "låsta" vid bröstet? Finns det inga tips och tricks för att få honom till att äta annat? Jag vill inte sluta amma men det vore så skönt att veta att man kan lämna ifrån honom en hel kväll om man vill umgås med vänner...

ALLA tips mottages! :)

• Svar på tråden Ogillar flaska och napp
  • Pippit

Jag har haft två bebisar som vägrade flaska och napp. Det är inte värt att försöka för tiden går så snabbt. Vid 7-8 månader blir de tillräckligt mätta på gröt och pure och då är det inga problem att komma ifrån över dagen eller kvällen. Så fort de är lite större är det bara fördelar att inte ha vant sig vid napp.

• Lilla Gs mamma

Vänta lite tills han blir några månader till, då brukar gröt och annan mat gå ned lättare, om de vants sakta vid det. Funkar det att ge ersättning ur kopp?

Svar på tråden Ogillar flaska och napp