Förskola eller inte förskola?
Jag och min man behöver lite inputs från utsidan angående vår 23 månaders son.
Vi har tänkt hela tiden att han ska "slippa" förskolan så länge som möjligt och vi har de ekonomiska förutsättningarna för att stanna hemma, vi har än så länge bara tagit ut 31 dagars fp.
Nu under sommaren har vi spenderat all vår tid tillsammans med diverse släktingar (som alla själva har barn) och det har formligen haglat skurar med kommentarer om denna förlovade förskolan som vi naturligtvis MÅSTE skriva upp vår son till så fort det bara är möjligt.
Alla har kommit med argument som att han måste få social stimuli från andra jämnåriga, han behöver "få lära sig att ta för sig och kämpa", han kommer att bli lämnad utanför och bli mobbad om han inte "växer upp" tillsammans med de andra barnen på förskolan utan kommer dit som 3-4 åring osv. (Dessa släktingar har alla satt sina barn i förskola vid cirka 1 års ålder)
Inte så att släktingarna är predikande men det sägs med en sådan självklarhet så att både maken och jag nu har börjat vackla i vår plan.
Innan sommaren så var sonen "liten", då hade vi inga problem med vår plan för vi kunde klart och tydligt se att något utbyte från förskola skulle han inte alls ha.
Men nu under sommaren så har han formligen exploderat i sin utveckling. Talar meningar och verkar ha en omättlig aptit för upplevelser och stimulans, han slukar allt som sägs till honom och vill gärna berätta om allt han gör och vill göra. Han har tittat på en del filmer och läst en del böcker som nämnt förskolan och han verkar nyfiken och frågar mycket om den.
Vad ska vi göra? Ska vi ansöka om en plats på en gång (vi har cirka 4 månaders väntetid i kommunen) så att han får börja så snart som möjligt? Eller ska vi följa vår plan och skola in honom nästa höst (då han fyller 3)? Finns det någon mellanväg att gå?
MvH
Tacksam för råd