Hur f-n ska jag göra? Taxam för svar....
Hej, har en tonåring som bott växelvis hos mamman och mig. Han är 15 år gammal och ska precis börja 9an. VI har nu flyttat och sonen ska bo med oss 100% av tiden och i och med detta byta skola. BEslutet att byta skola har vi enats om tillsammans, han tycker det ska bli skönt att få en nystart, lära känna nya vänner, fokusera mer på skolan än tidigare (han har underkänt i matte/svenska). Förutom detta har vi köpt en moppe till honom för att ta sig omkring, vi bor en bit från skolan, busshållsplats mm så ett transportmedel är A & O (att få moppen har nog oxå varit en stor anledning till hans iver av att byta skola med).Han har vid flertal tillfällen tidigare inte hållit det han lovar, inte följt regler t.ex. så har han smugit ut flera gånger mitt i natten för att träffa kompisar eller gå på fest mm, tagit saker utan att fråga....Mycket av ovan är såklart kopplat till tonårsperioden men det bekymrar mig.
Det som hänt senast denna vecka var att han fick äntligen sin moppe (vilket han blev överlycklig av) och vi gav honom strikta regler att inte ta den förrän hans körkort blev klart 3 dagar senare. Det uppdagades att han hade smugit ut mitt i natten, tagit moppen till några kompisar och kommit hem utan moppe. Det visade sig att moppen dessutom gått sönder. När jag kom på honom blev det en rejäl utskällning följt att en monolog senare på kvällen om vad som är viktigt i livet vad gäller förtroende, respekt, integritet, ärlighet etc etc.
Nu till min fråga: en stark motivationsfaktor för honom är att han har moppen och kan ta den till skolan och på så sätt komma i tid och lägga, som jag nämnt ovan, mer fokus på lektionerna. För oss underlättar det också oerhört mycket att han har mopeden. När jag skällde ut honom så sa jag att moppen skulle säljas omgående vilket inte var det bäst då vi inte har bestämt det än. Han måste dock förstå vad han har gjort och förstå konsekvenserna av sina handlingar.
Hur ska jag göra? ska jag sälja moppen som "straff" för att han förstår det han gjort men oxå för att hålla mitt ord. Eller hur hade ni gjort?
Jäkligt svår fråga men hoppas att jag kan få några bra tips och svar, tack på förhand!