mammalovis skrev 2016-04-25 19:02:40 följande:
Hur ofta får du henne att äta? Hur fungerar det då? När börjar hon skrika?
Att bebisen plötsligt börjar äta effektivare efter en amningstät period behöver inte vara något konstigt. Under den amningstäta perioden ökas mjölkproduktionen upp. Märker du någon skillnad på brösten?
Jag brukade ofta får mer stinna bröst när produktionen drevs upp och självrinning när jag skulle duscha, men då har jag haft bekymmer med för mycket mjölk.
Sedan kan det ju vara så att hon är vrålhungrig och mjölken kommer inte tillräckligt fort och därmed blir förbannad och skriker. Har du testat att handmjölka några tag så produktionen är redo innan du lägger till bröstet? Blir hon förbannad får du lyfta upp henne och trösta för att sedan lägga till bröstet när hon är lugn igen.
Ja, mjölk kan det ju alltid gå att få ut. Jag har haft bekymmer med för mycket mjölk, så bebisen har blivit förbannad och släppt och blivit mjölkbesprutad. Då har jag istället antingen fått trycka en handduk emot för att stoppa eller låta det rinna av sig en stund för att börja om, men det låter inte som att det är problemet.
Beskriver du lite närmre så kan det vara lättare att förstå och hjälpa.
En gång under natten, sen funkar det bra under tidig morgon (5-7), då äter hon kanske 2 ggr. Där utöver har hon från ca 9- 16 ätit två "snabbisar". Vid båda dessa tillfällen har hon börjat veva, vifta och skrika efter ett tag och jag har då fått byta bröst, funkar en stund men sen får jag byta igen. Tills hon blir helt hysterisk av frustration. Tröstar och ger nappen, men sen vägrar hon äta mer. Kanske är det så att hon då upptäcker att hon är ganska mätt? När hon lugnat sig och fått känna efter? Vid dessa frustrationstillfällen finns "mycket" mjölk kvar, ca. 50-70 ml, ibland mer när jag pumpat efteråt. Men det kanske är så det ska vara?
Har testat att handmjölka innan, men gör ingen skillnad.
mammalovis skrev 2016-04-25 19:04:02 följande:
Vill hon äta från båda brösten när hon väl äter?
Är du orolig så är det ju bara att slå en signal till bvc, så kan de hjälpa dig.
Ja hon äter oftast från båda vid de tillfällena. Ja, jag ska ringa dom om det inte ger sig inom någon dag eller två.