• visa0

Snälla hjälp bebis amningsvägrar

Amningen har funkat felfritt fram tills för ett par dagar sedan. Min bebis (6 v gammal) vägrar helt sonika att ta bröstet, fått kämpa mycket för att hon ska ta det. Hon äter betydligt mer sällan och kortare perioder nu än tidigare. Hon visar alla tecken på att vara hungrig, försöker jag få henne att amma skriker hon och det enda som duger är nappen.

Jag är ju rädd att något ska vara "fel" och att hon ska sluta öka i vikt eller att det finns andra skäl till att hon inte vill amma. Eller är det så att hon inte är hungrig? Men liksom att plötsligt gå från 1-2 ggr/varje-varannan timme till typ jättesällan? Är också orolig för att mjölken ska sina när hon äter så sällan. Vågar inte pumpa eftersom jag inte vet när hon blir hungrig och har jag otur så har jag råkat pumpa när hon är villig att äta. Vid varje mattillfälle blir hon också extremt frustrerad, då mjölken inte konstant kommer lika fort. Honntömmer de aldrig utan jag kan alltid klämma ut strålar av mjölk efteråt. Ska det vara så?

• Svar på tråden Snälla hjälp bebis amningsvägrar
  • Mascaraklumpar

Hur ofta äter hon då? Kissar hon? Tror inte att du behöver oroa dig för mjölken, visst minskar produktionen om efterfrågan minskar, men vill barnet sen äta mer så kommer den öka igen på någon dag. Däremot är det jätteviktigt att hon inte blir uttorkad.

• MrsP79

Fortsätt erbjuda bröstet regelbundet tror jag på. Säkert bara en fas hon går igenom. Men som Mascaraklumpar säger, håll koll så att hon inte blir uttorkad. Du kan ju alltid be om en extra vägning hos BVC. Verkar hon nöjd annars? Brösten kan för övrigt aldrig tömmas helt, eftersom det hela tiden produceras ny mjölk :)!

• mammalovis

Hur ofta får du henne att äta? Hur fungerar det då? När börjar hon skrika?

Att bebisen plötsligt börjar äta effektivare efter en amningstät period behöver inte vara något konstigt. Under den amningstäta perioden ökas mjölkproduktionen upp. Märker du någon skillnad på brösten?

Jag brukade ofta får mer stinna bröst när produktionen drevs upp och självrinning när jag skulle duscha, men då har jag haft bekymmer med för mycket mjölk.

Sedan kan det ju vara så att hon är vrålhungrig och mjölken kommer inte tillräckligt fort och därmed blir förbannad och skriker. Har du testat att handmjölka några tag så produktionen är redo innan du lägger till bröstet? Blir hon förbannad får du lyfta upp henne och trösta för att sedan lägga till bröstet när hon är lugn igen.

Ja, mjölk kan det ju alltid gå att få ut. Jag har haft bekymmer med för mycket mjölk, så bebisen har blivit förbannad och släppt och blivit mjölkbesprutad. Då har jag istället antingen fått trycka en handduk emot för att stoppa eller låta det rinna av sig en stund för att börja om, men det låter inte som att det är problemet.

Beskriver du lite närmre så kan det vara lättare att förstå och hjälpa.

• mammalovis

Vill hon äta från båda brösten när hon väl äter?

Är du orolig så är det ju bara att slå en signal till bvc, så kan de hjälpa dig.

• visa0
    mammalovis skrev 2016-04-25 19:02:40 följande:

Hur ofta får du henne att äta? Hur fungerar det då? När börjar hon skrika?

Att bebisen plötsligt börjar äta effektivare efter en amningstät period behöver inte vara något konstigt. Under den amningstäta perioden ökas mjölkproduktionen upp. Märker du någon skillnad på brösten?

Jag brukade ofta får mer stinna bröst när produktionen drevs upp och självrinning när jag skulle duscha, men då har jag haft bekymmer med för mycket mjölk.

Sedan kan det ju vara så att hon är vrålhungrig och mjölken kommer inte tillräckligt fort och därmed blir förbannad och skriker. Har du testat att handmjölka några tag så produktionen är redo innan du lägger till bröstet? Blir hon förbannad får du lyfta upp henne och trösta för att sedan lägga till bröstet när hon är lugn igen.

Ja, mjölk kan det ju alltid gå att få ut. Jag har haft bekymmer med för mycket mjölk, så bebisen har blivit förbannad och släppt och blivit mjölkbesprutad. Då har jag istället antingen fått trycka en handduk emot för att stoppa eller låta det rinna av sig en stund för att börja om, men det låter inte som att det är problemet.

Beskriver du lite närmre så kan det vara lättare att förstå och hjälpa.

En gång under natten, sen funkar det bra under tidig morgon (5-7), då äter hon kanske 2 ggr. Där utöver har hon från ca 9- 16 ätit två "snabbisar". Vid båda dessa tillfällen har hon börjat veva, vifta och skrika efter ett tag och jag har då fått byta bröst, funkar en stund men sen får jag byta igen. Tills hon blir helt hysterisk av frustration. Tröstar och ger nappen, men sen vägrar hon äta mer. Kanske är det så att hon då upptäcker att hon är ganska mätt? När hon lugnat sig och fått känna efter? Vid dessa frustrationstillfällen finns "mycket" mjölk kvar, ca. 50-70 ml, ibland mer när jag pumpat efteråt. Men det kanske är så det ska vara?

Har testat att handmjölka innan, men gör ingen skillnad.
    mammalovis skrev 2016-04-25 19:04:02 följande:

Vill hon äta från båda brösten när hon väl äter?

Är du orolig så är det ju bara att slå en signal till bvc, så kan de hjälpa dig.

Ja hon äter oftast från båda vid de tillfällena. Ja, jag ska ringa dom om det inte ger sig inom någon dag eller två.
  • mammalovis

Varför pumpar du efteråt? Har du testat att ge det på flaska?

Men då antar jag att hon äter minst 5 gånger per dygn i alla fall.

Hur är det med magen? Bajsar hon som hon ska? Äter hon lugnare på natten eller får du kämpa då med?

Är taget rätt?

Jag vet att jag har stått och gungat och ammat min bebis samtidigt när det varit som mest besvärligt, just för att komma till ro.

Rent spontant låter antalet gånger få, men jag har å andra sidan haft bebisar som kan amma 3 gånger på bara några få timmar på kvällen.

• visa0
    mammalovis skrev 2016-04-25 22:23:11 följande:

Varför pumpar du efteråt? Har du testat att ge det på flaska?

Men då antar jag att hon äter minst 5 gånger per dygn i alla fall.

Hur är det med magen? Bajsar hon som hon ska? Äter hon lugnare på natten eller får du kämpa då med?

Är taget rätt?

Jag vet att jag har stått och gungat och ammat min bebis samtidigt när det varit som mest besvärligt, just för att komma till ro.

Rent spontant låter antalet gånger få, men jag har å andra sidan haft bebisar som kan amma 3 gånger på bara några få timmar på kvällen.

Har pumpat för att kunna frysa in och ge om jag ska vara borta någon timma. Ja när det vid ett tillfälle krisade väldigt mycket fick hon flaska och åt med god aptit. Men är rädd för att hon ska börja föredra nappflaska och undviker det därför. Skulle hon börja gå ner/stå stilla i vikt får vi ju tänka om, men nu när det krisar kör vi med sked.

Taget är rätt enligt bvc iaf.

Hon bajsar väldigt sällan, men verkar inte jättebesvärad av det. Som mest har det gått 10 dagar och då hade det en väldigt slemmig konsistens. Har uteslutit mjölk och hennes magknip som hon hade är betydligt bättre, upplever inte alls att hon har ont i magen längre.

Ja men sån var hon också innan, kunde äta 2 ggr/ timma eller åtminstonde 1gång i timmen.
  • Pajama

Mina åt i början under någon timmes tid var och varannan timme, senare blev de mätta på 6-8 minuter och hade då hunnit med båda brösten!
    Kanske hon får i sig mycket på kort tid och blir mätt på det, men vill fortfarande suga / eller ätit så fort att det blir lite magknip som går över snabbt?

• pigglet

Om jag inte minns fel så är det vid 6 månader en sådan där tillväxtperiod eller vad det heter, en period när mat och sömn strular för de allra flesta? Nästa period kommer vid 3 månader.

• visa0
    Pajama skrev 2016-04-26 12:45:56 följande:

Mina åt i början under någon timmes tid var och varannan timme, senare blev de mätta på 6-8 minuter och hade då hunnit med båda brösten!

Kanske hon får i sig mycket på kort tid och blir mätt på det, men vill fortfarande suga / eller ätit så fort att det blir lite magknip som går över snabbt?

pigglet skrev 2016-04-26 20:11:44 följande:

Om jag inte minns fel så är det vid 6 månader en sådan där tillväxtperiod eller vad det heter, en period när mat och sömn strular för de allra flesta? Nästa period kommer vid 3 månader.

Ja det kan ju vara något av båda delar. Får ha lite is i magen och se hur nästa vägning ser ut. Ser den bra ut finns det ju ingen anledning till oro antar jag...
Svar på tråden Snälla hjälp bebis amningsvägrar