• Ottobock

Problem med humöret, arg lättretlig och en känsla av missnöje

Hejsan! (Vill inte ha några oseriösa svar eller dumma påhopp då de här handlar om mitt mående, tack)

Jag är 25 år och tjej. Sambo med en Lika gammal kille. Har hund inga barn. Jobbar gör vi båda.

Jag har en tendens att brusa upp. Väääldigt lätt, börjat inse själv att det är över onödiga saker men kan typ inte låta bli. Jag är inte elak eller hotar med att göra slut. Utan bara att jag blir arg, och är väldigt lättretlig har blivit svårt att skoja med mig för jag tar åt mig så seriöst.

Jag gör i stort sett 90% av alla hus sysslor. I grund och botten har jag valt det. För jag gillar att städa tvätta osv. Men dom gångerna jag ber om hjälp för att jag tex är jätte trött på de eller haft en dålig dag slutar de ändå med ett raseri utbrott och jag får göra det själv. (Tycker ju att han kan göra det dom få gångerna jag vill slippa.) sen är jag medveten om att han också kan vara trött osv men han behöver ju nästan aldrig göra något! Vi gör nästan aldrig något ihop då han jobbar med sin firma 7dagar i veckan, när jag väl har en ledig helg så jobbar han.

Jag vill börja tänka på barn men den tanken får man inte ens leka med utan att han blir arg för "han vill inte ha just nu" men att prata om de och mysa lite med framtida drömmar skulle hjälpa mig ,men de vill han inte och då blir jag ledsen och sur igen.

Svårt att förklara men jag blir SÅ TRÖTT i kropp och hjärna att alltid brusa upp över saker. Han blir ju inte arg på mig för dom sakerna jg blir arg på pga han.

Vet knappt själv vad jag vill ha hjälp med eller svar på, men någon som känner igen sig? Vill nog veta att jag inte är ensam..

• Svar på tråden Problem med humöret, arg lättretlig och en känsla av missnöje
  • Ramborg

Jag tror det ligger ett missnöje i botten. Du är inte nöjd med ditt liv men du orkar inte tänka den tanken färdigt utan "det är inte så farligt, jag har det ändå ganska bra". Och så bubblar ilskan upp för ologiska grejer istället.

När du blir arg för att han inte gör det hushållsarbete du ber honom, tror jag du egentligen blir arg för att du känner dig oälskad.

42.
  • Ottobock

Hejsan, nej tänkt tanken också, men har inte riktigt fattat hur de där med pms faktiskt "funkar"..

Kvinna677 skrev 2016-03-14 17:31:09 följande:

Hej!

Är det helt otänkbart att det kan vara PMS?

• Ottobock

Ja för jag är ju relativt nöjd alltså inga större saker att klaga på än typ önskar jag hade finare bil typ såna där saker.. Men jag ska absolut inte klaga över livet. Ocj eftersom jag heller inte är elak mot honom (bara arg) alltså nervärderar aldrig honom i varken handling eller tal. Säger inte att han är dålig för att han inte göra det jag önskar, visar aldrig heller att jag skulle tycka sånt (jag tycker inte han är dålig) kallar honom inget illa. Så är ju "nöjd" över tillvaron. Så irriterande att inte kunna sätta finger på va de är..

Ramborg skrev 2016-03-14 17:50:43 följande:

Jag tror det ligger ett missnöje i botten. Du är inte nöjd med ditt liv men du orkar inte tänka den tanken färdigt utan "det är inte så farligt, jag har det ändå ganska bra". Och så bubblar ilskan upp för ologiska grejer istället.

När du blir arg för att han inte gör det hushållsarbete du ber honom, tror jag du egentligen blir arg för att du känner dig oälskad.

• Kvinna677

Jag hade fruktansvärd pms och fick först testa att byta p-piller, men det hjälpte inte. Efter det fick jag premalex utskrivet och det har verkligen hjälpt!

Om du misstänker att det kan vara pms är det bra om du kan anteckna dagarna som du känner att det är som jobbigast. För min del började det redan 10 dagar innan jag fick mens..

Googla på Pms och PMDS, det finns mycket att läsa!

Ottobock skrev 2016-03-14 22:09:01 följande:

Hejsan, nej tänkt tanken också, men har inte riktigt fattat hur de där med pms faktiskt "funkar"..

Svar på tråden Problem med humöret, arg lättretlig och en känsla av missnöje