LillaLoppi skrev 2016-02-18 18:29:13 följande:
Tack för att du delar med dig, och OJ! Fick en klump när jag läste om det där fritidset.
Ser fler och fler fördelar med att jag lämnade Sthlm och begav mig till en "håla". Det är för få barn där jag bor - barngrupperna KAN liksom inte bli förstora. Det finns inte så många barn i byn. ;P
4,5-5 år tycker jag känns rätt jag med. :)
Jo tack. Jag har hört värre skräckexempel än så där dom kan ha 160 barn inskrivna och ha över 120 barn på plats.
Där barnen ska både skriva in och ut sig själva när dom kommer och går.
Hur ska 3-4 pedagoger kunna vara just pedagoger och få något vettigt gjort ihop med barnen när barngrupperna är så stora.?. När hela deras tid går åt till att försöka hålla koll på alla barn.
Lägg då till att det här är barn som i förskoleklassen kommer direkt från en förskola med inhägnad gård, där personalen haft järnkoll på barnen. Till en skola utan inhägnad gård och där det går från att vara 20-25 barn (eller det dubbla om dom har en storgruppsavdelning - men då har dom ju också dubbelt upp med personal) till att vara 120 barn.
En sexåring är pytteliten i det sammanhanget. Sen är det klart att det finns nioåringar i den här gruppen också. Men många är sex år och är man sex år och allt är nytt hade iaf inte jag velat befinna mig där. Och jag hade definitivt inte velat ha mitt barn där och det är ingen verksamhet jag skulle kunna stå bakom som pedagog.
Sen är det klart att det fortfarande finns mindre grupper även på vissa skolor men att dessa exempel finns är skrämmande nog för att jag inte vill ha (mitt icke-existerande barn) på fritids.