• LillaLoppi

Här får du tio miljoner kronor av mig...

Om du fick en summa pengar, låt säga tio miljoner kronor, som du fick leva av från och med den dagen då ditt barn föds, till som senast den dagen då skolplikten infaller (det år barnet fyller 7 år), - när skulle du då välja att lämna ifrån dig ditt barn till barnomsorgen?

(Gällande jobbet, så har du i detta hypotetiska exempel världens bästa chef som ger dig tjänstledigt för perioden).

Rösta och diskutera.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Här får du tio miljoner kronor av mig...
  • IsDimma

Då hade jag lämnat typ 12-15 timmar vid 4.5 år. Inte tidigare än så. Men endast om jag hittar en förskola med små barngrupper. Annars hade jag väntat till hösten (typ oktober/november) sista året på förskolan och då låtit barnet börja i den förskolan närmast skolan jag senare vill att barnet ska gå.
    Men allra, allra helst så skulle jag vilja låta barnet slippa fritids efter skolan och efter förskoleklassen. Då jag anser att det finns på tok för stora grupper och för få pedagoger. Jag gjorde praktik när jag läste till förskollärare hos en fritidspedagog och var på skola och fritids där dom kunde ha 65 barn på 2.5 pedagog. Den halva pedagogen var ledig två eftermiddagar i veckan och då var dom bara två. Där hade jag aldrig velat ha mitt barn och det är också därför jag valde att inte jobba på fritids utan istället välja förskolan.

• LillaLoppi
    IsDimma skrev 2016-02-18 18:18:33 följande:

Då hade jag lämnat typ 12-15 timmar vid 4.5 år. Inte tidigare än så. Men endast om jag hittar en förskola med små barngrupper. Annars hade jag väntat till hösten (typ oktober/november) sista året på förskolan och då låtit barnet börja i den förskolan närmast skolan jag senare vill att barnet ska gå.

Men allra, allra helst så skulle jag vilja låta barnet slippa fritids efter skolan och efter förskoleklassen. Då jag anser att det finns på tok för stora grupper och för få pedagoger. Jag gjorde praktik när jag läste till förskollärare hos en fritidspedagog och var på skola och fritids där dom kunde ha 65 barn på 2.5 pedagog. Den halva pedagogen var ledig två eftermiddagar i veckan och då var dom bara två. Där hade jag aldrig velat ha mitt barn och det är också därför jag valde att inte jobba på fritids utan istället välja förskolan.

Tack för att du delar med dig, och OJ! Fick en klump när jag läste om det där fritidset.

Ser fler och fler fördelar med att jag lämnade Sthlm och begav mig till en "håla". Det är för få barn där jag bor - barngrupperna KAN liksom inte bli förstora. Det finns inte så många barn i byn. ;P

4,5-5 år tycker jag känns rätt jag med. :)
  • nnnnnnnn

5-6 år och bara 5-15 timmar per vecka, OM det var små barngrupper och mycket personal.
    Annars hade jag väntat till strax före skolstarten, lite uppvärmning inför skolan, kanske 2 förmiddagar per vecka i ett halvår.

• Alexi

Jag är fullt nöjd med att ha skolat in vid 20/21 månader. Däremot hade jag gärna haft kortare dagar och veckor när vi började jobba efter andra barnet. Men eftersom vi trivs oerhört bra med våra jobb, har lång pendlingstid och har svårt att gå hem tidigare än halv tre så vet jag inte om vi hade jobbat kortare tid ändå, dvs det är ingen ren ekonomisk fråga.

• IsDimma
    LillaLoppi skrev 2016-02-18 18:29:13 följande:
    Tack för att du delar med dig, och OJ! Fick en klump när jag läste om det där fritidset.

Ser fler och fler fördelar med att jag lämnade Sthlm och begav mig till en "håla". Det är för få barn där jag bor - barngrupperna KAN liksom inte bli förstora. Det finns inte så många barn i byn. ;P

4,5-5 år tycker jag känns rätt jag med. :)
    Jo tack. Jag har hört värre skräckexempel än så där dom kan ha 160 barn inskrivna och ha över 120 barn på plats.
    Där barnen ska både skriva in och ut sig själva när dom kommer och går.
    Hur ska 3-4 pedagoger kunna vara just pedagoger och få något vettigt gjort ihop med barnen när barngrupperna är så stora.?. När hela deras tid går åt till att försöka hålla koll på alla barn.

Lägg då till att det här är barn som i förskoleklassen kommer direkt från en förskola med inhägnad gård, där personalen haft järnkoll på barnen. Till en skola utan inhägnad gård och där det går från att vara 20-25 barn (eller det dubbla om dom har en storgruppsavdelning - men då har dom ju också dubbelt upp med personal) till att vara 120 barn.
    En sexåring är pytteliten i det sammanhanget. Sen är det klart att det finns nioåringar i den här gruppen också. Men många är sex år och är man sex år och allt är nytt hade iaf inte jag velat befinna mig där. Och jag hade definitivt inte velat ha mitt barn där och det är ingen verksamhet jag skulle kunna stå bakom som pedagog.

Sen är det klart att det fortfarande finns mindre grupper även på vissa skolor men att dessa exempel finns är skrämmande nog för att jag inte vill ha (mitt icke-existerande barn) på fritids.
  • SmillaMillaa

Jag hade låtit mitt barn fortsätta på förskola men kanske kortare dagar, typ 9-15.

Anledningen är helt enkelt att hon älskar förskolan, vännerna och fröknarna. Även om jag leker med henne och hittar på saker så kan jag inte stimulera henne tillräckligt eller täcka upp för hennes sociala behov. Hon är helt enkelt ett äkta dagisbarn.

Jag hade nog slutat jobba och skaffat mig en hobby eller flera att syssla med på dagarna och satsat på lite mer roliga aktiviteter för dottern när hon är hemma.

• IsDimma

150 inskrivna skulle jag skriva. Hamnade på fel siffra. Men likväl skrämmande.

• Natulcien

Jag hade provat vid 4 års ålder. Hade han gillat det så hade han fått gå 15 tim/v. Hade han inte gillat det så hade han fått vara hemma tills förskoleklassen börjar.

• fluu

Faktiskt vid samma tidpunkt som vi redan har gjort, när dottern var 20 månader. Det var perfekt för henne. Men korta dagar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Pastella

Jag röstade på 3 år. Men det hade räckt med 15h/veckan. Min äldsta fick gå 5h/tre dagar när han var 3 trots att vi var hemma med lillebror. Det var alldeles lagom, han fick vara med sina kompisar och hade mycket att berätta vid middagsbordet men ändå tillräckligt kort tid för att han inte skulle tröttna.

• Alexi

Jag säger kortare dagar, men samtidigt vete sjutton hur vi skulle gjort egentligen. För hjälp vad jobbiga de var på eftermiddagarna i 2-3-årsåldern, man kämpade hem dem skrikandes och andades inte ut förrän tvn var på... Så jag vet inte vad hämta en timma tidigare hade lett till för bra, mer tv...

Nu när de är lite äldre kan man ju ha betydligt bättre tid ihop.

• Stårschan

Blä vad svårt. Jag skulle ju inte vilja att barnet satt ensamt hemma med mig hela veckorna. Det måste ju få en social samvaro med andra barn. Så skulle det inte bli på dagis så skulle jag ju vara tvungen att själv öppna nån sorts dagis och ha hand även om andras ungar, och det vet jag inte om jag är skapt för. Så det fick nog bli tre-fyra timmar om dagen 2-4 dagar i veckan på dagis.

Om min chef är schysst och ändå ger mig ledigt kanske har är schysst åt andra hållet också och låter mig komma in och jobba nån dag i veckan?

• Fru Ve

Jättesvår fråga för mig. Jag gillar verkligen att jobba och har inte gillat detta med att gå hemma på heltid föräldraledig. Så om jag bara ser till mig själv så skulle jag säga 1 år max. Men jag röstade efter hur jag tänker kring barnets behov och då blev det 3 år. Innan 3 års ålder tycker inte jag att mina barn har haft något eget behov av förskola eller kompisar där, det har varit bäst för dem hemma. Min yngsta son är 4,5 år nu och är ganska lite på fsk då jag bara jobbar nattskift. Det är både bra och dåligt. Jag tycker det är svårt att hitta vettiga aktiviteter och framförallt finns absolut ingen att leka med hemma. Så det är jätteviktigt att han får vara på förskola några dagar/vecka även om jag är långledig. För honom skulle det inte alls vara bra att vara hemma heltid. Vi kanske hade kunnat ordna det med mer pussel av arbetstider m.m. men jag ser ingen anledning. Tycker faktiskt lite synd om barn som är 4-5 år och inte får gå alls på förskola. Jag tycker det är en bra introduktion till att vara i grupp och senare börja skolan. Lagom är bäst vad det gäller förskola.

• Fru Ve
    IsDimma skrev 2016-02-18 18:18:33 följande:

Usch ja. Jag tycker också fritids är en gräslig verksamhet, ren förvaring skulle jag kalla det. I min äldsta sons skola har f-klassen eget fritids fram till kl 16 och det är helt OK med inte så stor grupp. Däremot barnen som går i åk 1-6 har en stor gemensam grupp. De kan vara 2-3 pedagoger och mellan 50-80 barn en vanlig eftermiddag. Pedagogerna gör så gott de kan man men förstår ju själv att det inte blir bra. Min son går i tvåan och vill sluta på fritids och börja gå hem själv nu vilket jag överväger att låta honom göra. Jag skulle inte heller vilja vara i några små rum med 40 andra barn efter att först ha suttit en hel dag i skolbänken.
  • Fru Ve

Fast Is-dimma min sons fritids lät ju riktigt bra jämfört med det skräckexemplet du gav här ovanför! Hu! Finns det verkligen ingen lagstiftning eller gräns för hur många barn och hur lite personal det får vara?

Jag vet andra fritids här i min stad där barnen får vara enbart ute under fritidsverksamheten p.g.a. så många barn att lokalerna inte räcker. Stackars barn på vintern att vara ute i timtal på en skolgård.

Svar på tråden Här får du tio miljoner kronor av mig...