Barnens rätt till pappa
Jag höll ihop i 7 år varav 6 mörka och jobbiga. I början lät allt så bra men när jag fick se hans rätta jag låg vårt barn i min mage. Jag har kämpat för att det skall hålla och försökt göra allt i min makt för att barnen skall bli så trygga som möjligt. Han har aldrig slått mig men psykisk misshandel, har jag insett nu efteråt. Under dessa år har jag ensam tagit i stort sett allt ansvar för barnen. Jag försökte ett tag nästan tvinga honom göra något med barnen men gav upp och har vart själv mycket med barnen. De verkar ha mått hyfsat ändå bortsett från när han supit och bråkat och så. Pga att han är som han är så har barnen aldrig tytt sig till honom och har någon slags respekt av rädsla (så även jag).
Vi separerade i somras, det var mitt beslut. Jag har kämpat för jag trodde det var bäst för barnen men började sedan inse att det inte var bra för barnen. I början av separationen bråkade han bara med mig men barnen bodde kvar hemma och mådde bra. Skolan intygade detta. De åkte motvilligt till sin pappa vh och åt middag en dag i veckan. Nu har deras pappa tappat det helt, han är jättearg och bitter på mig för mitt beslut och har beklagar sig för hur kall han tycker jag är. Jag har nämligen inte visat några känslor och vart lugn i alla lägen när han exploderar gång på gång (han har alltid haft ett fruktansvärt humör). Jag har ändå känt mig stark, trygg i att barnen mår bra.
Men nu har barnens pappa kommit på en snilleblixt. Nämligen, barnen betyder allt för mig. Så han åkte bort med dem i över en vecka fast de sade att de inte ville och lät mig inte prata med barnen. När de kom hem var de helt annorlunda. De var ledsna, berättade att de gråtit och ville till mamma, att pappa inte passat dem utan de fått leka utan någon vuxen vid vattnet, de hade svårt att sova och klängde sig på mig hela tiden. Sedan dess har deras pappa att i system att inte lämna hem dem som han gjort innan och svarar inte i telefon. Barnen har blivit rubbade ur balans och bryter ihop varje dag jag lämnar dem på dagis/skolan och gråter och ropar "mamma jag vill vara med dig!!!"
Det finns säkert mammor som anser att barnen är bara deras och förstör umgänget med pappan pga hämnd. I mitt fall hämnas barnens pappa på mig, med barnen. Hade barnen vart glada att träffa honom så hade jag fått lägga mina egna känslor åt sidan. Men när det är som i vårat fall så vill jag inte tvinga barnen att vara där halva tiden.
I mitt fall finns det dokument genom åren på grov kriminalitet, alkoholproblematik mm, men de är inte från senaste åren. Dock finns såklart problematiken kvar men det skulle han ju neka till, såklart.
Barnens pappa vill sitta ner hos familjerätten för han säger att de står på hans sida. Jag överväger det och eventuellt en vårdnadstvist. Eller skall jag våga riskera barnen och säga att han får ha barnen hur mycket han vill och hoppas på att det inte blir så mycket? Känns dock hemskt eftersom barnen själva inte vill. Funderar på att ringa en barnpsykolog och se vad de säger..... Vad jag förstått så har begreppet "barnen har lika rätt till en nära relation med båda föräldrarna" en stor betydelse som i stort sett tvingar barnen att träffa sin pappa lila mycket som mamman. Oavsett om han misshandlar mamman, knarkar eller brister i omdöme och omvårdnad. Vad hade ni gjort?
Jag vill bara tillägga att jag inte försöker utesluta pappan. Jag vill att barnen skall få ha den kontakt som de mår bäst av.