• Anonym (Ts)

Vem står för resekostnaden?

Är mamma och har två barn med en frånvarande pappa.

Pappan och jag har delad vårdnad av barnen, men barnen bor på heltid hos mig.

Barnens pappa är arbetslös och går på socbidrag.

Barnen träffar han 2-4 gånger i månaden. 1-2 ggn / mån övernattning av de gångerna.

Vem är det som ska ansvarar att hämtning & lämning av barnen sker när pappan ska ha umgänge?

Vem av oss ska stå för resekostnaden?

Nu är det jag, mamman som lämnar och hämtar barnen samt står för resekostnaden.

Jag får hela barnbidrag och underhållsstöd.

• Svar på tråden Vem står för resekostnaden?
  • Kjell2

Det ni kan komma överrens om.

Är du totalless.och beredd att ta konsekvenserna så vägra lämna. Låt honom göra det och sen hämtar du hos honom.

• Anonym (juristsvar)

Har idag fått svar från min familjejurist angående detta. Dennes svar är följande:

"Utgångspunkten är att ni kommer överens om kostnader, hämtning/lämning. Om det inte går finns det regler om umgänge som säger att boendeföräldern ta del i kostnaderna så länge det är skäligt. Däremot har umgängesföräldern ansvar för att hämta/lämna barnen om ni inte kommer överens om något annat."

• Brumma

Mest logiskt vore väl att ta varannan väg?

Är det ngn av er som valt att flytta?

• Anonym (C)

Umgängesföräldern anses vara den som utför transporterna eftersom umgänget börjar och slutar på barnets bostadsadress. Om kostnaden är betydande (enligt praxis över 10 mil enkel väg) ska kostnaden fördelas mellan föräldrarna. I praktiken måste uf stämma bf för att tvinga denne.

I ert fall kan pappan ansöka hos soc för att få sin del av kostnaden betald.

Svar på tråden Vem står för resekostnaden?