• Anonym (Mammamu)

När båda vill ha samma vecka

Undrar om det är någon som varit i rätten för att ni inte kommit överens om vilken vecka ni ska ha?

Alltså där ni varit överens om varannan helg eller vecka men inte om vem som ska ha vilken vecka?

• Svar på tråden När båda vill ha samma vecka
  • ungbrunett
    Anonym (asdf) skrev 2016-01-19 21:30:43 följande:
    Den moderna "föreställningen" by the way är att barnet ska ha lika stor tillgång till båda föräldrarna i så stor utsträckning som möjligt (så länge barnet inte far illa av det).
    Om vi ser typ till FB, barnkonventionen och så vidare så ja, kanske. Nu var det dock inte det jag talade om utan det verkar råda en allmän föreställning i forum som dessa (och generellt hos många överlag) att "det nog ändå är bäst att barnet är med mamman". Som att bli mamma innebar att man automatiskt blir en bättre person, och att en mamma är bättre än en pappa eller annan vuxen enbart på grund av att hon råkat föda barnet. Man påhejar å ena sidan att mamman ska kunna "dumpa" barnet hos pappan hur som helst (respektlöst) och att han minsann inte ska tro att han kan bestämma att barnet ska vara med den nya kvinnan och hennes barn (som att tillgång till trygghet och en familj med syskon och flera vuxna skulle vara en bra grej) och att det är bättre att barnet hoppar omkring varannan dag mellan mamman och pappan för att mamma ska kunna jobba på sitt jobb som absolut inte går att byta arbetstider på. Ett arbete som har obekväma arbetstider förlagt på kvällar och helger har med största sannolikhet personal som arbetar vardagar också oavsett om det är en restaurang, snabbmatskedja, matvaru-eller klädbutik eller vad det nu kan vara. Varför är det omöjlig för ts att ha ett jobb där hon arbetar "vanliga" tider istället? Jag tänker att det kanske skulle ge mer trygghet i barnets liv att ha fasta punkter och kontinuitet och så vidare, framför att hoppa runt var och varannan dag efter mammans arbetschema. Med detta säger jag inte att alla kan eller ska jobba 9-5 och alla jobb behövs självklart men i ts fall fungerar det ju inte som det ser ut nu! Ett föräldransvar måste väl ändå räcka så långt att man gör det som är det bästa för ens barn? Om föräldrarna inte är överens så är det väl fint att försöka normalisera situationen. Det handlar inte om att ge vika för mannens önskemål utan att ge barnet en trygg och stabil vardag.
  • Anonym (asdf)
    ungbrunett skrev 2016-01-19 22:00:54 följande:

Om vi ser typ till FB, barnkonventionen och så vidare så ja, kanske. Nu var det dock inte det jag talade om utan det verkar råda en allmän föreställning i forum som dessa (och generellt hos många överlag) att "det nog ändå är bäst att barnet är med mamman". Som att bli mamma innebar att man automatiskt blir en bättre person, och att en mamma är bättre än en pappa eller annan vuxen enbart på grund av att hon råkat föda barnet. Man påhejar å ena sidan att mamman ska kunna "dumpa" barnet hos pappan hur som helst (respektlöst) och att han minsann inte ska tro att han kan bestämma att barnet ska vara med den nya kvinnan och hennes barn (som att tillgång till trygghet och en familj med syskon och flera vuxna skulle vara en bra grej) och att det är bättre att barnet hoppar omkring varannan dag mellan mamman och pappan för att mamma ska kunna jobba på sitt jobb som absolut inte går att byta arbetstider på. Ett arbete som har obekväma arbetstider förlagt på kvällar och helger har med största sannolikhet personal som arbetar vardagar också oavsett om det är en restaurang, snabbmatskedja, matvaru-eller klädbutik eller vad det nu kan vara. Varför är det omöjlig för ts att ha ett jobb där hon arbetar "vanliga" tider istället? Jag tänker att det kanske skulle ge mer trygghet i barnets liv att ha fasta punkter och kontinuitet och så vidare, framför att hoppa runt var och varannan dag efter mammans arbetschema. Med detta säger jag inte att alla kan eller ska jobba 9-5 och alla jobb behövs självklart men i ts fall fungerar det ju inte som det ser ut nu! Ett föräldransvar måste väl ändå räcka så långt att man gör det som är det bästa för ens barn? Om föräldrarna inte är överens så är det väl fint att försöka normalisera situationen. Det handlar inte om att ge vika för mannens önskemål utan att ge barnet en trygg och stabil vardag.

Bla bla bla..

Vad vill du säga egentligen? Kan du förtydliga för jag förstår inte vad din poäng är. Är den månntro att barnet borde bo hos pappan? Varför? För att mamman jobbar oregelbundet och obekvämt varannan vecka? Eller för att pappan har en ny familj? Eller vill du säga nåt annat? Förklara gärna så att jag förstår för din poäng går mig helt förbi.
  • ungbrunett
    Anonym (asdf) skrev 2016-01-19 22:15:59 följande:
    Bla bla bla..

Vad vill du säga egentligen? Kan du förtydliga för jag förstår inte vad din poäng är. Är den månntro att barnet borde bo hos pappan? Varför? För att mamman jobbar oregelbundet och obekvämt varannan vecka? Eller för att pappan har en ny familj? Eller vill du säga nåt annat? Förklara gärna så att jag förstår för din poäng går mig helt förbi.
    Men herregud, nu är det dags för dig att ge dig tror jag.
  • Anonym (asdf)
    ungbrunett skrev 2016-01-19 22:27:15 följande:

Men herregud, nu är det dags för dig att ge dig tror jag.

Också kanske dags för dig att försöka hålla dig till ämnet.
  • Brumma
    Anonym (asdf) skrev 2016-01-19 21:46:16 följande:

Hur menar du? Skulle det förbättra barnets tillgång till båda föräldrarna?

Nu skrev du ju att en domstol aldrig skulle döma boende hos en förälder som var förhindrad att ta hand om barnet.. Genom schemalagt arbete.

Jag VET att det handlar om helgarbete men skillnaden ÄR inte speciellt stor mot arbete en vardag. Föräldrar arbetar. Om domstolen skulle döma helt efter arbetstid skulle systemet krascha.

Frågade tidigare vad som skulle hända om TS chef ändrade arbetstiden. Skulle gärna vilja ha svar på det. Om de fick en dom på vissa helger och dessa helger byttes ut - ska domen ändras då? Eller om pappan plötsligt börjar arbeta samma helger? Vems jobb tycker du att rätten skall gå efter då?
  • Brumma
    Anonym (asdf) skrev 2016-01-19 22:47:48 följande:

Också kanske dags för dig att försöka hålla dig till ämnet.

Det gör hon ju.

Det är du som frångår ämnet och är otrevlig - upprepade gånger - mot henne.

Antingen tappar du argument eller så är du bara en allmänt otrevlig översittare, orsaken är svår att veta, men istället för att bemöta hennes argument blir du otrevlig...
  • Anonym (inte sant)
    Anonym (Val) skrev 2016-01-19 19:26:08 följande:
    Som sagt, Ts har redan ett schema för umgänge som passar med HENNES och BARNETS behov. Om pappan vill ha en förändring mot hennes vilja så behöver han ansöka om det i Tingsrätten. Tror du att Tingsrätten kommer att anse att barnet ska lämnas vind för våg eller att Ts inte ska kunna arbeta, för att pappan vill byta veckor och ha barnet när nya tjejens barn kommer till dem?

Lycka till....
    HENNES behov skiter tingsrätten i. De bryr sig om BARNETS behov och ja, de kan anse att det bästa för barnet är att få vara i sin bonusfamilj när de andra barnen är där.
    Vi här kan inte sitta och tvärsäkert säga det ena eller det andra, men det verkar inte folk förstå. Att invagga TS i en falsk trygghet där man påstår att hon självklart kommer att få rätt gagnar ingen. Det är bara dumt.

Fö så citerar du ett inlägg där jag förklarar vad nödsituation är så ditt inlägg blir lite goddag yxskaft.
  • Anonym (inte sant)
    Anonym (Val) skrev 2016-01-19 19:28:18 följande:
    Nej men de har de veckor och helger som de har. Att han vill ändra för att anpassa sig efter tjejen och hennes barn är inte heller en nödsituation, och inget som främjar hans barn.
    Vilket jag heller inte påstår.
  • Anonym (inte sant)
    Brumma skrev 2016-01-19 21:28:55 följande:
    Varför personliga påhopp?
    För att personen i fråga anser att dennes åsikter är fakta antagligen. Tråkigt när någon skriver som om de har fakta på hand när det i själva verkat handlar om en åsikt.

Ingen här kan som sagt veta hur en domstol skulle döma. Det finns så många faktorer som spelar in. Jag kan inte se att det på något sätt främjar barnet att vara hos sin pappa när en stor del av familjen inte är där. De kommer ju aldrig bli en familj på det viset.
    Å andra sidan, mamman har det jobb hon har och hennes situation har ju inte ändrats så det är pappans ansvar att försöka hitta en lösning. Om hans lösning är att stämma TS eller prata med alla inblandade vuxna för att försöka lösa situationen kan bara han avgöra.

• Anonym (P)

Med tanke på att pappan inte kan tänka sig att kompromissa öht så sitter ni ju fast.

Nu har TS inte svarat på ett bra tag men vad säger pappan om du säger att det inte funkar för dig? Vad tänker han göra då? Vet inte om du har skrivit det innan, men hur har ni barnet idag? VV fast pappan har "fel" vecka?

• ungbrunett
    Anonym (inte sant) skrev 2016-01-20 08:51:40 följande:
    För att personen i fråga anser att dennes åsikter är fakta antagligen. Tråkigt när någon skriver som om de har fakta på hand när det i själva verkat handlar om en åsikt.

Ingen här kan som sagt veta hur en domstol skulle döma. Det finns så många faktorer som spelar in. Jag kan inte se att det på något sätt främjar barnet att vara hos sin pappa när en stor del av familjen inte är där. De kommer ju aldrig bli en familj på det viset.
    Å andra sidan, mamman har det jobb hon har och hennes situation har ju inte ändrats så det är pappans ansvar att försöka hitta en lösning. Om hans lösning är att stämma TS eller prata med alla inblandade vuxna för att försöka lösa situationen kan bara han avgöra.
    Varför ska bara pappan kompromissa? Har inte båda ett solidariskt ansvar att hitta en gemensam lösning? Hur kan vuxna människor med barn hävda att "hen vill ha det annorlunda så då får hen lösa det, det är inte mitt ansvar jag vill ha det såhär och såhär och det var så det var först så det kan aaaaldrig ändras"? De har satt sig i situationen (att vara separerade) gemensamt och ska gemensamt lösa det så att det funkar för alla inblandade och att barnets bästa är i fokus. Barnets bästa inbegriper inte att pappa vägrar en sak och mamma vägrar en annan. 
  • Anonym (Marco)
    ungbrunett skrev 2016-01-20 17:25:15 följande:

Varför ska bara pappan kompromissa? Har inte båda ett solidariskt ansvar att hitta en gemensam lösning? Hur kan vuxna människor med barn hävda att "hen vill ha det annorlunda så då får hen lösa det, det är inte mitt ansvar jag vill ha det såhär och såhär och det var så det var först så det kan aaaaldrig ändras"? De har satt sig i situationen (att vara separerade) gemensamt och ska gemensamt lösa det så att det funkar för alla inblandade och att barnets bästa är i fokus. Barnets bästa inbegriper inte att pappa vägrar en sak och mamma vägrar en annan. 

TS har ju visat intresse av att kompromissa genom att bejaka de förslag som kommit i tråden vad gäller ändrad bytesdag osv. Pappan däremot vill ju inte se någon annan lösning än den som är bäst för honom själv. HAN är ovillig att kompromissa över huvud taget så varför går du på och försvarar honom hela tiden?
  • Anonym (asdf)

En kompromiss skulle ju kunna vara att ha byte vart 10:e dag exempelvis. Då skulle helgen ibland falla på dig och ibland på pappan.

• Anonym (++)
    ungbrunett skrev 2016-01-20 17:25:15 följande:
    pappan är ju inte villig att kompromissa alls medan ts visat att hon kan tänka sig de flesta förslag som kommit upp här om bara pappan hade gått med på det.
Svar på tråden När båda vill ha samma vecka