• Tesan81

öka mjölkproduktionen??

kan man öka mjölkproduktionen?? hur? jag har testat nässpray, pumpning, täta amningar, amnings te, avslappning mm min mjölk e snart borta :-/ vill ju inte de ju //Sååååå tacksam för svar!! *kramar*

• Svar på tråden öka mjölkproduktionen??
  • wendelali

Vad får dig att tro att det håller på att ta slut?

• Bias Dad

www.amningshjalpen.se/radgivning/e_daligmjolkprod.htm

pampers.se
    Öka mjölkproduktionen

Barnet har i olika perioder en tillväxtfas och då vill det ha mera mat. För att öka mjölkproduktionen kan det ta ett till två dygn av intensiv amning. Gör amningsstunderna bekväma för dig och se till att du få tillräckligt med mat och dryck. Mat och dryck är viktigt för att kroppen ska producera mer mjölk. Amma så ofta som barnet vill. Genom att amma oftare stimuleras mjölkproduktionen

• jas

har du provat luzern te?finns på hälsokosten

• Tesan81

vad som får mej att tro att den sinar är pga att jag hör att hon inte sväljer när hon suger utan blir då frustrerad för att de inte kommer när jag pumpar kommer de mindre än vanligt.. jag har hållt på sedan hon var 2½månad hon e nu 5 månader.. ja jag dricker te för fullt var de svaren på alla frågor? tack så mycket för era tips!! kram

• Hallonpaj

Taget är väl nummer 1! Ett dåligt tag stimulerar inte mjölkproduktionen optimalt. Annars låter det lite som stress som får det att låsa sig i kroppen så att utdrivningsreflexen krånglar? Det är väl mest avslappning, massage, hudkontakt och sånt jag tänker på då. Och man kan faktiskt jobba med mentala bilder, tänka på vattenfall och sånt - det låter fånigt , men för vissa funkar det verkligen. "Let it flow" är ett mantra som jag vet nån sagt funkat för henne.

Finns det nån amningsmottagning på ditt sjukhus? I så fall är det bra att vända dig dit och be att de ser över taget mm och se om de har några fler råd. Kram och lycka till!

• Bigfoot

Den mängd mjölk man får ut när man pumpar säger ingenting om den verkliga mjölkmängden. Jag har ammat länge och jag kan knappt pumpa ur en droppe. Barnet är mycket effektivare än pumpen och stimulerar dina "mjölkhormoner". Jag tycker också det låter som om utdrivningsreflexen krånglar/tar god tid på sig. Har du provat att försöka få igång flödet lite innan du lägger bebisen till bröstet, alltså pumpa lite för hand? Ett annat sätt är att duscha brösten med varmt vatten (som vid mjölkstockning!). Så gjorde jag när min utdrivningsreflex var lite långsam ett tag, i övrigt låtsades jag som det regnade (svårt med en otålig bebis dock) och efter många om och men så kom den igång. Blir man nervös och stressad så kan det låsa sig helt. Ammar du på natten? Det är då hormonpåslaget är som störst och mjölkproduktionen ökar mest.
    Sen kan man faktiskt amma utan mjölk också, om barnet är mätt och vill mysa en stund på kvällen. Så man behöver inte helt sluta amma om man inte vill.

• Tesan81

Tack!! de där med vattenfall visste jag inte men jag har kommit på själv att när jag tänker på att jag ska dricka vatten efter hon ammat färdigt så sväljer hon som bara den ibland jag trodde att jag inbillade mej att de rinner mer då..

• Tesan81

Bigfoot: Tack får ditt tips! de rinner till åt mej ganska snabbt men inte länge alls sen är de typ slut.. jag hon ammar 0 - 2 gånger (ibland 3) per natt så de e ju inte mycke tyvärr..

• Bigfoot

Ibland kan man få vänta länge på "andra vågen", alltså innan mjölken rinner till igen och då kan bebisen bli arg och krångla. Det är ganska vanligt. Det jag har gjort är att jag har försökt ha det väldigt lugnt kring oss vid såna tillfällen, så att bebisen inte blir distraherad och om det blivit en paus i amnignen så har jag tex pussat lite på fötterna elelr lekt lite med fingrarna för det stimulerar faktiskt barnets sugreflex.

• Bigfoot

Ibland kan man få vänta länge på "andra vågen", alltså innan mjölken rinner till igen och då kan bebisen bli arg och krångla. Det är ganska vanligt. Det jag har gjort är att jag har försökt ha det väldigt lugnt kring oss vid såna tillfällen, så att bebisen inte blir distraherad och om det blivit en paus i amnignen så har jag tex pussat lite på fötterna elelr lekt lite med fingrarna för det stimulerar faktiskt barnets sugreflex.

• Tesan81

hmm ok de ska jag pröva men ibland tar hon inte alls bröstet även fast hon e hungrig utan bara blir arg och då skriker hon så mycket att jag blir tvungen att ge henne flaskan och då dricker hon minsan :-/

• Melly

Tesan821 försök att inte ge flaskan för då är det mycket svårare att öka mjölkproduktionen. Bebisen kan snabbt bli van med flaskan och då kan bebisen börja suga sämre på bröstet så att amningen inte blir efektiv. Då stimuleras inte mjölken ordentligt.

Amma tätare istället ge inte nappen och ge inte flaskan utan ge bröstet såfort din bebis vill suga. Ju tätare du ammar ju mera mjölk bildas i brösten men det tar kanske en vecka innan det märks skillnad. Ge inte upp om du vill fortsätta amma utan amma så ofta som din bebis vill så blir det säkert bättre snart. Var noga att hon tar rätt tag oxå det är viktigt för annars är inte amningarna efektiva.

• Aeny

När jag haft mina "mjölksvackor" och lilleman bara skriker åt bröstet för att det inte kommer tillräckligt mycket tillräckligt fort - så har jag haft en flaska med ersättning och ger honom bara så pass att han lugnar ned sig, då ger jag bröstet igen tills han skriker och fortsätter så. Det brukar inte dröja mer än 5 minuter innan han fått igång ännu en utdrivning av mjölken och vi båda är glada och nöjda.
    Jag märkte att när han skrek och ändå försökte suga så blev jag jättestressad och då var det tvärstopp... Så för att gå lite emot andra så säger jag, ge flaskan! Men bara tills barnet är lite lugnare, brukar räcka med en 3-4 klunkar innan min kille slutat snyfta.

Kämpa på! Det blir nog snart bättre ska du se!

• Tesan81

hmm tack för era tips! jag har försökt lite idag och de gick bra ungefär halva dagen sen skrek hon bara hon såg mitt bröst så resten av dagen var de bara flaskan som gällde för henne fick hon inte den då vrålade hon av hunger så jag kunde inte göra nåt annat jag vill ju amma verkligen men tuttarna vill ju inte som jag jag kan faktiskt (hur än löjligt de låter) få en period då jag gröter över min mjölk minskning.. komihåg att detta har pågått sedan hon var 2½månad nu är hon 5månader

• Bias Dad

Inte skall du gråta, kör med flaskan om det går bättre, du skall vara en glad mamma,
    amma är ju inte livsviktigt, går det inte så går det inte. men kanske lätt för en kille att säga.

lycka till iallafall.

• Tesan81

he he tackar!! men de e ju så att jag blir ledsen för att jag vill amma och inte kan sen gråter jag ju inte alltid jag har bara varit så en period tack för dina tröstande ord

Svar på tråden öka mjölkproduktionen??