Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 21:42:43 följande:
Vem bestämmer om ett namn/ord är förminskande/nedlåtande/kränkande? Den som använder ordet/namnet eller den som blir tilltalad?
Man kan bestämma vad man känner. Men man kan inte bestämma vad andra människor menar med ordet.
Jag tycker det är förminskande/nedlåtande/kränkande att kalla bonusmammor styvmammor.
Men eftersom jag faktiskt VET att det inte är ett ord som normalt används som nedlåtande/kränkande och förminskande så begär jag inte att folk skall sluta använda det.
Min uppfattning av ordet GÖR inte ordet automatiskt kränkande för alla bonusmammor eller ens den stora massan. Dock FINNS det faktiskt en historik av det ordet som "fult" och elakt - eftersom många förknippar ordet styvmamma med "den elaka styvmodern"... Den historiken finns inte med ordet biomamma.
Vem som helst kan bestämma sig för att ogilla ett ord och att man blir "kränkt" av det. Men det gör inte ordets allmänna betydelse kränkande...
Om ngn skulle be om att inte bli kallad biomamma skulle jag inte använda ordet om den personen. Men den personen har inte rätt att uttala sig för alla mammor och bestämma vad alla mammor känner inför ordet.