• BioBonus

En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma

Här är en egen tråd för alla er som känner att ni måste poängtera i tråd efter tråd hur ni ogillar att andra skribenter på forumet använder sig av olika prefix, såsom bio-, bonus-, plast- eller vad det nu vara månde, så slipper vi den diskussionen i de trådar där det är helt andra saker som man försöker diskutera.

Retar ni er på det inne i någon annan tråd gå in här och skriv av er och kom med konstruktiva råd i ursprungstråden, är inte det en bra idé? För att slippa en massa off.topic kring det här :)

• Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 14:10:25 följande:

Jag å andra sidan tror inte att du vill föra en saklig dialog heller då du bemöter mig mig med osakliga motargument och dessutom går till personargument. Om du går tillbaka i tråden så ser du att jag tvärtom varit saklig och relevant från början till slut.

Om du vill kan du svara på min neutrala fråga (som jag ställde i ett tidigare inlägg) - Vem äger tolkningsföreträde om ett ord/namn är kränkande? Om du inte vill så önskar jag dig trevlig helg med.

Då bör du nog läsa om dina inlägg..
  • Brumma
    Anonym (Kibu) skrev 2015-11-20 15:15:03 följande:

Okej då får vi helt enkelt agree to disagree för jag håller nämligen inte med alls. Jag skulle absolut bli provocerad om en annan kvinna började kalla sig för mamma till mitt barn. Jag är mamman, ingen annan. 

Om barnet valde att kalla den andra kvinnan det då?

Hade du förbjudet barnet att göra det?

Förklara för dina kompisar att detta är min bonusmamma/extramamma?
  • Anonym (bibo)
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 12:28:22 följande:

Har inte individen/gruppen vetorätt gällande vad de kallas för? Det tycker jag i alla fall.

Skulle aldrig kalla någon annan för något denne själv inte gillar och visar respekt för grupper av människor genom att inte tilltala dem med namn/benämningar som de inte accepterar.

Tycker du att det enda viktiga är hur man definierar sig själv? Varför tror du att svarta har svårt för ordet "neger"? Är det för att de inte är "vidsynta" nog?

Tror dessutom inte att styvmödrars vidsynthet är större än någon annans. Tror många styvmödrar skulle gå upp i limningarna om de offentligt började kallades för bihanget/plasthäxa/sidekick/andrahandsalternativet/familjeförstörerska/femte hjulet/bihanget/nåt annat icke-korrekt och förminskande.

Du tycker på allvar att "biomamma" är ett så hemskt ord som de du skriver??? Det är ju galet!
  • FuckGoggleAskMe

Bra initiativ med denna tråd, kanske man slipper tjafset i andra trådar! Kanske borde uppfinna ny terminologi? Urmodern, Den Allsmäktiga Mamman Som Födde Barnet, Kvinna Som Ligger Med Pappan Och Ibland Lagar Mat Åt Barnet, Pappans Tjej Som Motvilligt Tillstår Att Barnet Finns, Flickvän Som Avgudar Barnet, Kvinnan Som Vaggar Barnet Till Sömns Och Är Gift Med Pappan, Fruntimmer Som .... äsch, jag tycker det är enklast med biomamma och bonusmamma, när en diskussion rör sig om detta. Tycker gott att man kan använda dessa ord, även om biomamman egentligen är adoptivmamma, för att särskilja. Handlar diskussionen om adoption, kan man säga biomamma och adoptivmamma däremot. Jag har varit bonusmamma och är biomamma. Har inte riktigt koll på om det finns någon egentlig bonusmamma i mitt barns liv. Hoppas jag retade någon nu, fast jag orkar nog inte gå in på denna tråd igen för att kolla.

• Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 12:28:22 följande:

Tycker du att det enda viktiga är hur man definierar sig själv? Varför tror du att svarta har svårt för ordet "neger"? Är det för att de inte är "vidsynta" nog?

Tror dessutom inte att styvmödrars vidsynthet är större än någon annans. Tror många styvmödrar skulle gå upp i limningarna om de offentligt började kallades för bihanget/plasthäxa/sidekick/andrahandsalternativet/familjeförstörerska/femte hjulet/bihanget/nåt annat icke-korrekt och förminskande.

Mörkhyade har förmodligen "svårt" för ordet neger eftersom det används till att förtrycka en hel folkgrupp. Ordet används för att förminska svarta och har så gjorts i århundraden. Det är ett nedvärderande ord och används just för att nedvärdera ngn.

Benämningen biomamma är överhuvudtaget inte menat att vara nervärderande. Det finns ingen negativ historik bakom ordet. Det ANVÄNDS inte heller nedlåtande utan enbart informativt.

En jämförelse mellan hur några få personer har uppfattat ordet (och bestämt att deras uppfattning är rätt) och hur en hel folkgrupp som utsatts för förtryck i århundraden uppfattar ordet neger går faktiskt inte att göra.

Det du kallar styvmödrar i ditt sista stycke har INGEN likhet med ordet biomamma. De ord du använder är ord som används för att förminska och nedvärdera bonusmammor. Vilket, än en gång, biomamma INTE är.
  • Anonym (Pappa)

Jag ska genast gå och tala om för de 4 minimänniskorna att jag inte är deras pappa längre, för de har sagt på FL att man inte är pappa (eller mamma) till minimänniskor som man inte har genetiska band till. Jag ska genast säga åt de att sluta kalla mig för pappa, efter 10 år, för de säger på FL att det ska vara så, och dessutom är det fult att ljuga, och om de säger att jag är deras pappa så ljuger de. Det kanske rent av är bäst att jag säger till minimänniskorna att jag inte har lov av FL att ens titta på dem och tycka om dem, eftersom jag inte är deras pappa, för jag har inga genetiska band till dem.

Det är ungefär vad jag förstår av den här diskussionen.

Nu måste jag nog gå och skälla på två av minimänniskorna, för det låter som att det grälas bakom ryggen på mig. Är det ok, eller bör deras pappa ta det när han kommer hem om en vecka?

• Anonym (Pappa)
    terfje skrev 2015-11-20 21:33:55 följande:

Pappa bra skrivet.

Tack.
  • Anonym (mamsi)
    Brumma skrev 2015-11-20 20:29:00 följande:

Mörkhyade har förmodligen "svårt" för ordet neger eftersom det används till att förtrycka en hel folkgrupp. Ordet används för att förminska svarta och har så gjorts i århundraden. Det är ett nedvärderande ord och används just för att nedvärdera ngn.

Benämningen biomamma är överhuvudtaget inte menat att vara nervärderande. Det finns ingen negativ historik bakom ordet. Det ANVÄNDS inte heller nedlåtande utan enbart informativt.

En jämförelse mellan hur några få personer har uppfattat ordet (och bestämt att deras uppfattning är rätt) och hur en hel folkgrupp som utsatts för förtryck i århundraden uppfattar ordet neger går faktiskt inte att göra.

Det du kallar styvmödrar i ditt sista stycke har INGEN likhet med ordet biomamma. De ord du använder är ord som används för att förminska och nedvärdera bonusmammor. Vilket, än en gång, biomamma INTE är.

Vem bestämmer om ett namn/ord är förminskande/nedlåtande/kränkande? Den som använder ordet/namnet eller den som blir tilltalad?
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 21:42:43 följande:

Vem bestämmer om ett namn/ord är förminskande/nedlåtande/kränkande? Den som använder ordet/namnet eller den som blir tilltalad?

Man kan bestämma vad man känner. Men man kan inte bestämma vad andra människor menar med ordet.

Jag tycker det är förminskande/nedlåtande/kränkande att kalla bonusmammor styvmammor.

Men eftersom jag faktiskt VET att det inte är ett ord som normalt används som nedlåtande/kränkande och förminskande så begär jag inte att folk skall sluta använda det.

Min uppfattning av ordet GÖR inte ordet automatiskt kränkande för alla bonusmammor eller ens den stora massan. Dock FINNS det faktiskt en historik av det ordet som "fult" och elakt - eftersom många förknippar ordet styvmamma med "den elaka styvmodern"... Den historiken finns inte med ordet biomamma.

Vem som helst kan bestämma sig för att ogilla ett ord och att man blir "kränkt" av det. Men det gör inte ordets allmänna betydelse kränkande...

Om ngn skulle be om att inte bli kallad biomamma skulle jag inte använda ordet om den personen. Men den personen har inte rätt att uttala sig för alla mammor och bestämma vad alla mammor känner inför ordet.
  • Anonym (mamsi)
    Brumma skrev 2015-11-20 21:59:14 följande:

Man kan bestämma vad man känner. Men man kan inte bestämma vad andra människor menar med ordet.

Jag tycker det är förminskande/nedlåtande/kränkande att kalla bonusmammor styvmammor.

Men eftersom jag faktiskt VET att det inte är ett ord som normalt används som nedlåtande/kränkande och förminskande så begär jag inte att folk skall sluta använda det.

Min uppfattning av ordet GÖR inte ordet automatiskt kränkande för alla bonusmammor eller ens den stora massan. Dock FINNS det faktiskt en historik av det ordet som "fult" och elakt - eftersom många förknippar ordet styvmamma med "den elaka styvmodern"... Den historiken finns inte med ordet biomamma.

Vem som helst kan bestämma sig för att ogilla ett ord och att man blir "kränkt" av det. Men det gör inte ordets allmänna betydelse kränkande...

Om ngn skulle be om att inte bli kallad biomamma skulle jag inte använda ordet om den personen. Men den personen har inte rätt att uttala sig för alla mammor och bestämma vad alla mammor känner inför ordet.

Vore det inte bara enklare och mer respektfullt att sluta kalla bonusmammor för styvmödrar eftersom vissa tar illa vid sig?
  • Brumma
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-20 22:08:46 följande:

Vore det inte bara enklare och mer respektfullt att sluta kalla bonusmammor för styvmödrar eftersom vissa tar illa vid sig?

Vissa är inte en homogen grupp.

Jag vet en del som kallar sig själva styvmödrar eftersom de tycker bonusmamma känns nymodigt och falskt. Även då sådana "nya kvinnor" som tycker mycket om sina mäns barn.

Min egen uppfattning av ordet är alltså inte överensstämmande med vad GRUPPEN bobus/styvmödrar anser - jag tror tillomed att min uppfattning är ovanligare än att rycka motsatsen - att det inte är sammankopplat med ngt negativt.

Därför är det inte en realistisk begäran att hela gruppen skall omfattas av mitt högst personliga tyckande.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Kibu) skrev 2015-11-20 14:54:01 följande:
    Det klart att det kan finnas kvinnor som har en föräldraliknande roll till sin partners barn om mamman inte tar det ansvaret men så är det nog inte för en majoritet. De flesta mammor tar nog hand om sina barn. Bara för att man finns i barnets liv behöver man inte kalla sig mamma, för det är man inte. 

Sen förstår jag inte riktigt vart du vill komma när du säger saker som "är det bättre barnet lider hos sin pappa och dennes partner pga partnern skiter i barnet?". Eh nej? Men varför skulle barnet behöva lida bara för att du inte kallas mamma på något sätt?
    För att det kanske finns andra människor som lever i hushållet som inte är barnet i fråga. Exempelvis förälderns nya partner som kanske vill skapa en fungerande vardag. Att tvingas leva med någon annans barn men bli förbjuden att skapa en situation och relation som fungerar, är oresonligt. Om man tar på sig en mammaroll för att det är det som fungerar för en själv och barnet gemensamt, så ska inte någon annan komma och säga att man inte kan göra det för att "hon minsann inte är mamma". Att skaffa ett barn till världen, separera från dennes pappa och sedan komma att domdera över vilka relationer som andra människor ska ha till ens barn, är i min värld märkligt. Vill jag ta på mig en mammaroll för barnet jag lever med, så gör jag det och du som "biomamma" ska ge blanka sjutton i vad jag gör i mitt hem.  Du har förbrukat din möjlighet att va den enda närvarande och styrande kvinnan i ditt barns liv när du separerar från pappan och har en sådan uppdelning att barnet bor på flera ställen. Kontentan av det hela är att jag tycker att alla ska få möjlighet att utforma sitt liv exakt som man vill. "Biomamma" ska inte komma och säga vad "bonusmamma" ska och inte ska göra, och "bonusmamma" ska inte lägga sig i "biomammas" liv. Rimlig uppdelning, eller?
  • Anonym (nej)
    Anonym (Kibu) skrev 2015-11-20 15:15:03 följande:
    Okej då får vi helt enkelt agree to disagree för jag håller nämligen inte med alls. Jag skulle absolut bli provocerad om en annan kvinna började kalla sig för mamma till mitt barn. Jag är mamman, ingen annan. 
    Bryts familjen upp så är jag dessvärre ledsen att meddela att du kommer att förlora makten att bestämma detta. Det kommer finnas nya personer och relationer som är utom din kontroll och som du inte har att göra med, och hur de personerna väljer att definiera sina roller och relationer är utom din kontroll. Du får finna dig i situationen eller jobba stenhårt för att kärnfamiljen blir intakt för evigt, och det går ju inte att garantera. Eller så blir du en sådan som motarbetar ditt ex nya liv så mycket att du förstår hans liv, hans partners liv och barnets liv för att du inte accepterar faktum. Som en parentes kan jag ju säga att jag inte vet hur din familjekonstellation ser ut eller vad du varit med om så när jag säger "du" i detta sammanhang så syftar jag inte nödvändigtvis på dig.
  • BioBonus
    Anonym (Kibu) skrev 2015-11-20 14:22:39 följande:

"Bonusmamma" och "biomamma" ger sken av att båda två är mammor till barnet. Det är dom inte. Jag är mamma till mitt barn, ingen annan. Därför tycker jag det är både fel och respektlöst att använda ord som bonusmamma/styvmamma/plastmamma. Dom är ju inte mamma till barnet. 

Får man använda ordet dagmamma?
Svar på tråden En egen tråd för alla som avskyr ordet biomamma