• AlisonColee

Tvillingar

Hejsan alla på FL! Jag känner att jag måste skriva av mig, och få råd och tips. Jag har två tvillingsdöttrar, Tyra och Alma. De är sexton år gamla (99:or).

Tyra är otroligt duktig i skolan, har otroligt bra betyg. Hon är en friidrottstjej, tränar fem dagar i veckan. Har en gullig pojkvän, Marcus som är 17, även han sköter skolan, spelar fotboll osv. Tyra varken dricker eller röker så vitt jag vet, ibland går hon på fester, men kommer alltid hem nykter, men största delen av hennes lediga tid spenderar hon med sina vänner och/eller Marcus. Tex tjejmiddagar, går på bio, tränar osv. Är aldrig ute och ränner på stan, alltid hemma i tid osv. Umgås med bra tjejer osv. 

Alma däremot, skiter ganska totalt i skolan, hon har kassa betyg och hennes enda stora intresse är väl politik, hon är med i ung vänster, avanti (marxistisk förening) osv. Hon röker, och har  gjort det sedan hon var fjorton kanske. Vi har gjort allt för att få henne att sluta, tex inte ge henne några pengar, slänga cigaretter men nä, på något sätt så skaffar hon alltid nya pengar osv. Hon har även problem med alkohol, hon dricker för mycket, varje helg är hon ute på fester, och kommer hem sent och då mycket berusad.  Vi har gett henne utegångsförbud flera gången, men hon har tex smygit ut när vi gått och lagt oss. Hon har en historik av grova drogproblem, men hon håller inte på med droger längre, hon fick hjälp. Hon har diagnoserna depression och GAD (generaliserat ångestsyndrom) och tar medicin för det. Hon har tidigare haft ett självskadebeteende, men så vitt jag vet skär hon sig inte längre, men skadar sig själv genom att tex dricka för mycket alkohol, för att dämpa smärtan. 

Vi vet inte vad vi ska göra för att hjälpa Alma, och såklart är det jobbigt för Tyra när all uppmärksamhet läggs på Alma hela tiden osv.

Alla tips och råd behövs!!
  • Svar på tråden Tvillingar
  • viseversa

Vad vill du ha svar på? Barn är olika och din ena dotter reviolterar mer helt enkelt. Tror snarare det är hon som känner sig bortskuffad föresten. Hon innebär ju bara "problem" för er vilket hon klänner av.

Er stora stolthet är ju knappast hon utan hennes skötsamma syster. Bara genom att läsa din text fattar jag ju också att så är fallet. Tror du inte hon märker det också?

• AlisonColee

Hur jag ska hantera hennes problem med alkohol tex.

Självklart är inte Tyra vår stolthet, men jag måste berätta om båda två för att ni ska se problemet. 

Jag vill inte se min dotter supa bort sitt liv. 

Svar på tråden Tvillingar