• loops

Ivf sahlgrenska kötid

Hej!

Söker mig blå efter hur länge man kan få vänta på Ivf. Hittar inte något så ställer frågan själv och hoppas att det finns flera därute som har koll.

Jag och min man väntar på att få göra ivf på sahlgrenska i höst. Vi har blivit utredda på annat sjukhus och väntar nu på tid för ivf i gbg. Eftersom de har sommarstängt nu får jag inte tag på dem och kan fråga direkt. Är det någon som vet om det är lång kö?

• Svar på tråden Ivf sahlgrenska kötid
  • malre

Ca en vecka efter att Sahlgrenska hade skrivit betalningsförbindelse ringde vi till Carlanderska. Då hade de fått det och skulle återkomma när en läkare hade tittat på det. Sedan gick det en vecka till, vi ringde tillbaka och då upplyste de oss om att de saknade vår remiss. Den hade jag elektronisk, skickade in med en gång. Samma dag ringde de och vi fick en tid ca 4 veckor senare. Nu är vi igång men sprutstart på nästa mens

• loops

Oj, låter ju som att det ändå gick relativt fort för er. 4 veckor är ju lättare att vänta på än 4 månader. Det har gått en vecka sen vi ringde och bad om en förflyttelse. Kanske ska ringa i början på veckan och kolla så allt är med. Hoppas det ska flyta på. Men kan tänka mig att även vår remiss kanske ligger kvar på Sahlgrenska då..

• loops

Nu har vi fått bekräftat att alla våra papper finns på Carlanderska. Så nu till nästa väntan. Kallelse. När man läser i olika trådar verkar det som om många fått det bara någon dag efter bekräftelse på att alla papper är inne. Ringde i måndags men blir lika besviken varje dag man kollar lådan. Tålamod, vad är det?!?

• Lihin

Jag ringde Sahlgrenska häromdagen för att se hur kötiden såg ut. Just nu är den 7 månader :O De sa att de inte längre har några avtal med tex Carlanderska.

• Så vit
    Lihin skrev 2015-12-09 15:55:56 följande:

Jag ringde Sahlgrenska häromdagen för att se hur kötiden såg ut. Just nu är den 7 månader :O De sa att de inte längre har några avtal med tex Carlanderska.

Oj vad märkligt! Men hur löser de då det fria vårdvalet och vårdgarantin då, menar de? Skickas man enbart till något annat landsting då eller?
  • Lihin

Ja så fattade jag det som. Det enda de kunde göra var att skicka vidare min remiss (till annat landsting) direkt när de 90 dagarna hade gått.

• malre
    Lihin skrev 2015-12-10 07:23:29 följande:

Ja så fattade jag det som. Det enda de kunde göra var att skicka vidare min remiss (till annat landsting) direkt när de 90 dagarna hade gått.

Hej

Fria vårdvalet göt att du kan välja var de ska skicka din remiss innan 90 dagat har gått. Då kan man välja Halmstad tex. Halmstad har inte en egen IVF klinik utan jobbar med CA eller IVF kliniken i Göteborg. Då hamnar din remiss där. 
  • HansUno

En liten uppdatering: Region Halland har sagt upp sina avtal med Carlanderska och andra privata vårdgivare så numera är det bara Sahlgrenska som gäller. Eftersom SU inte klarar att hålla vårdgarantin så skickas man vidare till andra landsting. 

• Sep64

Hej Malre!

Idag har jag fått utredning svar från Gbg kvinnoklinik och läkare remitterar mig till Sahlgrenska. Jag läste massor med info här nu tack vare er. Jag är jätte ledsen och vet inte vad jag ska Göra. Hur ska jag gå iväg med Sahlgrenska.

• malre

Det ser ut som om Sahlgrenska har sagt upp sina avtal med de privata vårdgivare

Jag skulle råda dig att ringa vårdvalet och se vad som gäller. Den kan du också ringa ex Halmstad och se hit de löser sina ivf köer. Har de kortare kötid kan det vara värt att skicka remissen dit.

Lycka till

• Sep64

Tack så mycket Malre . Det känns jätte bra att kunna prata med någon och få hjälp

Svar på tråden Ivf sahlgrenska kötid