Hur uppfostra katten?
Hej, för några månader sen skaffade jag två kattungar Devon rex. Underbara små liv, men helt olika i kynnet! Den ena är så otroligt ettrig och jag vill nu be om tips och råd för hur jag kan få honom att i alla fall påverkas av det jag säger och gör när han gör saker som han inte får. Han äter ALLT, utom den blötmat som han, enligt veterinären skulle må bra av. Jag kan inte ens vända mig om och ta en kopp kaffe till mackan på bordet förrän han är där och verkligen hetsäter. Han går ständigt upp på diskbänken trots att detta är big nono. Den andra katten lyssnar och blir lite spak när jag säger till och framför allt så avbryter han det han håller på med, men det gör inte herr Z. Han passar på att ta en extra stor tugga ostbågar innan jag måste lyfta honom ur skålen. Han äter sönder tidningen när den kommer på morgonen. Toapapper går inte längre att ha inom räckhåll då även det äts. Och smulas sönder. Vattensprutande har ingen effekt längre, den skapar ett litet obehag, men man kan stå ut bara man får slicka i stekpannan som står i diskhon. När matte rusat in i köket från vardagsrummet fyra gånger för att få stopp och ta ner mig från diskbänken är det nästan fritt fram.
Herr Z är snart 7 månader och kastrerad. De får bra mat och busar och leker både med varann och med oss. Den andra katten beter sig som en normal kattunge, busig och nyfiken, men med viss respekt för saker och för mattes arga stämma. De är innekatter, men har varit ute på landet. Dock märks ingen skillnad om han är trött eller pigg, brödpåsar är till för att rivassönder. Plastpåsen som matte snurrat in osthyveln i för att näste man inte ska behöva ta en ny, slits sönder för att kunna slicka bort de små ostsmulor som sitter kvar. Dyrt senaste var sonens inears-hörlurar som kom upp med frukosten... Det här känns helt ohållbart både för mig och för herr Z. Det är ju bara en tidsfråga innan han äter nåt som han verkligen blir sjuk av/fastnar i hans lilla mage. Tips önskas på hur jag dämpar det här beteendet!! Tack på förhand.