• underlandetialice

Hur uppfostra katten?

Hej, för några månader sen skaffade jag två kattungar Devon rex. Underbara små liv, men helt olika i kynnet! Den ena är så otroligt ettrig och jag vill nu be om tips och råd för hur jag kan få honom att i alla fall påverkas av det jag säger och gör när han gör saker som han inte får. Han äter ALLT, utom den blötmat som han, enligt veterinären skulle må bra av. Jag kan inte ens vända mig om och ta en kopp kaffe till mackan på bordet förrän han är där och verkligen hetsäter. Han går ständigt upp på diskbänken trots att detta är big nono. Den andra katten lyssnar och blir lite spak när jag säger till och framför allt så avbryter han det han håller på med, men det gör inte herr Z. Han passar på att ta en extra stor tugga ostbågar innan jag måste lyfta honom ur skålen. Han äter sönder tidningen när den kommer på morgonen. Toapapper går inte längre att ha inom räckhåll då även det äts. Och smulas sönder. Vattensprutande har ingen effekt längre, den skapar ett litet obehag, men man kan stå ut bara man får slicka i stekpannan som står i diskhon. När matte rusat in i köket från vardagsrummet fyra gånger för att få stopp och ta ner mig från diskbänken är det nästan fritt fram.

Herr Z är snart 7 månader och kastrerad. De får bra mat och busar och leker både med varann och med oss. Den andra katten beter sig som en normal kattunge, busig och nyfiken, men med viss respekt för saker och för mattes arga stämma. De är innekatter, men har varit ute på landet. Dock märks ingen skillnad om han är trött eller pigg, brödpåsar är till för att rivassönder. Plastpåsen som matte snurrat in osthyveln i för att näste man inte ska behöva ta en ny, slits sönder för att kunna slicka bort de små ostsmulor som sitter kvar. Dyrt senaste var sonens inears-hörlurar som kom upp med frukosten... Det här känns helt ohållbart både för mig och för herr Z. Det är ju bara en tidsfråga innan han äter nåt som han verkligen blir sjuk av/fastnar i hans lilla mage. Tips önskas på hur jag dämpar det här beteendet!! Tack på förhand.

• Svar på tråden Hur uppfostra katten?
  • jenny99

Vi tog emot två kattungar och de åt som de aldrig sett mat förut.Jag gav blötmat väldigt ofta,så fort de visade tecken på att äta.Sen minskade deras aptit med tiden och blev mer sund.Så mitt tips är att ofta ge blötmat,mina katter blev bättre av det och med tiden sluta de hetsäta.

• mjau5

Katten låter uttråkad. Skaffa någon pusselleksak, lär honom några tricks och se till att han har massa leksaker. Lek med honom mycket och ge honom uppmärksamhet. Counter surfing är enkalt att stoppa, ha inget framme. Stoppa undan allt han kan äta eller förstöra.

Sen ska man aldrig spruta vatten på katten, eller skrika och ha sig. Du säger ju själv att det inte funkar. Gör katten något dumt, erbjud han något som du vill han gör. Byt ut felaktigt beteende genom att erbjuda ett bra.

• jenny99

Ja,vi lekte med våra katter i flera timmar varje dag.Plus att de jaga varann i hela huset och klättra överallt.Nu är katterna ute på dagarna men vi leker med dom ibland nu med.Vi har aldrig försökt fostra några katter,bara lyft ner om de varit på bordet.

• ericssonsarah

Någon slags matleksak kanske hade kunnat aktivera honom? En sådan som de måste kämpa för att få ut mat/godis ifrån. Fick det tipset när vi skaffade katt, eftersom det liknar kattens naturliga matvanor (jakten) och därför är stimulerande.

• Dexter dot com

Eftersom han verkar matfixerad och inte äter sin mat så byt till en sort som han gillar så han inte går och är hungrig. En katt som äter oregelbundet får ofta magkatarr/sura uppstötningar vilket kan leda till att dom äter det dom kommer över för att dämpa obehaget i magen.
    Sen är ju rasen kända för att ha ett extremt aktiveringsbehov och är påhittiga som 17 om dom är understimulerade så försök trötta ut katten med lek och stimulans.

• ymmmi

Har du mat framme hela tiden? Som tex torrfoder och Blötfoder 3 ggr per dag utöver torrfoder.
    Varför äter han mat från veterinären?

Man ska inte spruta vatten på en katt, en katt är en katt och inte en hund, alla katter är olika, en devon Rex är inte en soffpotstis katt, utan en katt som är nyfiken, hittar på bus hela tiden, är mer som en clown oxh vill även vara nära sina ägare.
    Det är en aktiv ras.

Hur är han i magen? Hur är båda i magen?

• maaammaaa

Låt som en fräsande katt om ungen gör något fel och lyft bort den. Kom ihåg att visa uppskattning då den gör rätt med smek och mjuk röst. Sånt förstår kattungar. Lite kattleksaker bollar självgående pipande möss och intressanta lådor att dyka i kan ta bort intresset från bord och diskbänken.

• underlandetialice

Åh, tack för alla svar!! Jag känner att jag behöver berätta hela storyn, även om hetsätande var det jag ville ha råd om...
    Vad jag inte har berättat om, men som kanske inverkar i detta är att båda katterna har varit sjuka sedan jag fick de från uppfödaren. De har haft stora magproblem med diarrér, gaser och kräkningar. Först provade vi hypoallergent foder och sedan har vi gjort en massa tester och de har ätit olika antibiotika i flera omgångar. De har varit pigga av och till, men påverkade emellanåt. Först kom man fram till att de hade Giardia. Vi medicinerade mot det, men de var fortfarande dåliga. Därför fick vi Flagyl redan innan nästa provsvar hade kommit. Det visade sig att de var fria från Giardia, men hade fortfarande alltför höga halter vita blodkroppar. Man hittade mykoplasma och även om veterinären inte trodde att detta hade med magarna att göra så medicinerade hon katterna mot det. Efter att det nu gått 4 månader med ständigt illaluktande koblaffor, fisar och många många tusenlappar, har vi idag fått behandling mot tritrichomonas. Jag hoppas verkligen att det ska bli ett slut på eländet med dessa diarréer. Det är inte riktigt såhär man tänker sig att det ska vara när man skaffar två små nya liv. Man vill att de ska få vara friska och inte behöva äta en massa medicin och ta en massa sprutor

Veterinären sa, när jag beskrev hans beteende, att han kan ha fått brist på B-vitamin eftersom han har varit dålig så länge och att detta kan vara förklaringen till hans enorma fixering vid att få i sig det han inte bör. Han fick idag en injektion av b-vitamin så vi får se om det blir någon förändring framöver när ha även förhoppningsvis blir bättre i magen.

Herr Z vägrar blötmat, tyvärr, det har han gjort sedan han var bebis hos uppfödaren. Han gick direkt på torrfodret från mammas tutte. Brorsan tycker dock att det är smaskens.

Jag har som regel torrfoder framme jämt, som Herr Z gillar, men eftersom de har haft sånna problem med magarna har jag gett i mindre portioner emellanåt. Jag har dock inte märkt någon skillnad i hans fixering kring andras mat/saker.

Vi leker mycket med våra katter och de får vara utomhus etc. så jag har ingen känsla av att han är uttråkad och att detta skulle vara skälet. Jag har haft Devon tidigare i 12 år så jag vet hur de är  men jag vet också att de är otroligt olika i sättet.

Tack som sagt för alla tips!

Svar på tråden Hur uppfostra katten?