• Cab

Brist på sköterskor och Norge

Minister Johansson berättade att man är i förhandling med Norge om ett snabbtåg till Oslo. Det är ju bra ur klimatsynpunkt om vi har någon el då.

Men sedan länge flyttar våra sköterskor dit så vi har kris här. Skulle det vara lämpligt att vi pressar Norge att utbilda egna sköterskor istället?

• Svar på tråden Brist på sköterskor och Norge
  • Perpum
    Klexane skrev 2015-06-25 22:31:54 följande:
    Va?
    Om du vill bo här med bättre villkor eller inte alls gör en viss skillnad för att reda ut vad som är problem här för att behålla alla.
  • Klexane
    Perpum skrev 2015-06-25 22:32:01 följande:

Hörde det ja att svenskarna arbetar bättre. Något som verkar hända här med Thailändska jordgubbsplockare när vi har en massa arbetslösa.

"bidé"?

Så norska lever på bidrag och våra jobbar åt dom, som här fast tvärtom.

De som är sjukskrivna, permanent eller tillfälligt lever på bidrag. Men det sker även i Sverige. Däremot de som jobbar lever inte på bidrag. Vilket de inte gör i Sverige heller.

Eftersom det finns mer jobb i Norge än i Sverige så är det otroligt få som är ofrivilligt arbetslösa.
  • Klexane
    Perpum skrev 2015-06-25 22:34:52 följande:

Om du vill bo här med bättre villkor eller inte alls gör en viss skillnad för att reda ut vad som är problem här för att behålla alla.

Ehh...?
  • modsey
    Perpum skrev 2015-06-25 22:33:17 följande:
    Man kan väl men det passar bättre med personalöverskott så ingen lider.
    förstår jag dig rätt om du är sjuksköterska, och vill ta ett sabbatsår ( och göra vad?) men avstår av solidaritet??
  • Klexane
    Perpum skrev 2015-06-25 22:34:52 följande:

Jag får inte bättre villkor i Sverigen än i Norge.
  • Seven Costanza
    Klexane skrev 2015-06-25 22:37:10 följande:

TS menade nog att hen vill reda ut huruvida du skulle vilja bo och jobba i Sverige OM det blev bättre löner och villkor, eller om du ändå skulle välja att vara kvar i Norge av personliga skäl. Som jag uppfattat tråden skriver du ju dock även om hur andra svenska ssk uppfattar sin arbetssituation generellt, så jag ser inte att det är avgörande för argumentationen vad du personligen skulle välja.
  • Klexane
    Seven Costanza skrev 2015-06-25 22:47:36 följande:

TS menade nog att hen vill reda ut huruvida du skulle vilja bo och jobba i Sverige OM det blev bättre löner och villkor, eller om du ändå skulle välja att vara kvar i Norge av personliga skäl. Som jag uppfattat tråden skriver du ju dock även om hur andra svenska ssk uppfattar sin arbetssituation generellt, så jag ser inte att det är avgörande för argumentationen vad du personligen skulle välja.

Hur jag personligen skulle gör är totalt irrelevant. Men nej, jag kommer inte att flytta "hem" Sverige permanent som det ser ut nu. Däremot kan jag absolut tänka mig att jobba ett år i Sverige om min sambo skulle vilja det. Dock måste han då skaffa svensk sjuksköterskelegitimation, själv har jag redan det. Men permanent, aldrig.
  • Seven Costanza
    Klexane skrev 2015-06-25 22:53:14 följande:

Hur jag personligen skulle gör är totalt irrelevant. Men nej, jag kommer inte att flytta "hem" Sverige permanent som det ser ut nu. Däremot kan jag absolut tänka mig att jobba ett år i Sverige om min sambo skulle vilja det. Dock måste han då skaffa svensk sjuksköterskelegitimation, själv har jag redan det. Men permanent, aldrig.

Som jag uppfattat det då. Tycker generellt att det verkar väldigt långt borta att både löner och villkor skulle förbättras för sjuksköterskor, precis som det tyvärr verkar vara även för mitt yrke (lärare). En del lärare har också börjat jobba i Norge men själv skulle jag inte kunna tänka mig det eftersom jag vill bo där jag bor och det är alldeles för långt för att pendla, men jag hoppas att lärarbristen ändå kommer driva upp lönerna så småningom. Vad som skulle krävas för att det skulle hända något konkret för ssk vet jag dock inte - det ÄR ju redan kaos på svenska sjukhus menar jag.
  • Perpum
    Klexane skrev 2015-06-25 22:35:54 följande:
    Ehh...?
    Kan bli fel att diskutera villkoren här om du inte vill bo här kanske.
  • Perpum
    modsey skrev 2015-06-25 22:37:00 följande:
    förstår jag dig rätt om du är sjuksköterska, och vill ta ett sabbatsår ( och göra vad?) men avstår av solidaritet??
    Nej vi  vill ha en fungerande sjukvård här, jag gör vad jag vill.
  • Perpum
    Klexane skrev 2015-06-25 22:37:10 följande:
    Det ska komma men du skrev väl att du aldrig vill hit
  • Perpum
    Seven Costanza skrev 2015-06-25 23:08:02 följande:
    Som jag uppfattat det då. Tycker generellt att det verkar väldigt långt borta att både löner och villkor skulle förbättras för sjuksköterskor, precis som det tyvärr verkar vara även för mitt yrke (lärare). En del lärare har också börjat jobba i Norge men själv skulle jag inte kunna tänka mig det eftersom jag vill bo där jag bor och det är alldeles för långt för att pendla, men jag hoppas att lärarbristen ändå kommer driva upp lönerna så småningom. Vad som skulle krävas för att det skulle hända något konkret för ssk vet jag dock inte - det ÄR ju redan kaos på svenska sjukhus menar jag.
    Det ska vara högre löner och det finns pengar men riksdagen utom SD vill satsa på "integration" istället.
  • Klexane
    Perpum skrev 2015-06-26 02:46:57 följande:

Det ska komma men du skrev väl att du aldrig vill hit

Jag kommer aldrig flytta till Sverige permanent. Det innebär inte att jag aldrig kommer att komma till Sverige. Jobbar alltid mellan 2-4 veckor i Sverige under sommaren och ibland även under jul, om jag är i Sverige då.
  • Perpum
    Klexane skrev 2015-06-26 08:36:00 följande:
    Jag kommer aldrig flytta till Sverige permanent. Det innebär inte att jag aldrig kommer att komma till Sverige. Jobbar alltid mellan 2-4 veckor i Sverige under sommaren och ibland även under jul, om jag är i Sverige då.
    Jättebra då vi behöver folk
Svar på tråden Brist på sköterskor och Norge