• Birgitta02

Utdrag ur belastningsregistret vid köp av lägenhet?

Jag sitter i styrelsen i vår bostadsrättsförening. Vi kommer naturligtvis undersöka det här närmare men tänkte fråga lite här om det finns någon kunnig inom juridik.

1. Vi vill absolut inte ha grovt kriminella i fastigheten. Får vi begära utdrag ur belastningsregistret innan vi godkänner ett köp av en lägenhet i vår fastighet?

2. Vi godkänner andrahandsuthyrning. Får vi begära utdrag ur fastighetsregistret av den som hyr i andra hand?

Att personerna ifråga inte är föremål för kronofogden är ju självklart att vi kontrollerar, men frågorna här ovan är jag inte hundra om de är helt etiska.

Nån?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-19 18:45
    I fråga två skrev jag fastighetsregistret. Det ska vara belastningsregistret. Naturligtvis.

• Svar på tråden Utdrag ur belastningsregistret vid köp av lägenhet?
  • Birgitta02

Inte nån som har minsta lilla susning om detta?

• Griseknoen35

Hoppas jag inte att man får. Har man sonat sitt brott så har man. Varför ska personen fortsätta straffas? Är det din sak att straffa en person som redan i lagens ögon har sonat sitt brott?

• Birgitta02
    Griseknoen35 skrev 2015-05-19 21:01:12 följande:

Hoppas jag inte att man får. Har man sonat sitt brott så har man. Varför ska personen fortsätta straffas? Är det din sak att straffa en person som redan i lagens ögon har sonat sitt brott?

Har personen en lång historia så har man kanske med en yrkesbrottsling att göra. Ärligt, jag vet inte. Och tänkte själv att det kanske inte funkar. När man söker vissa arbeten måste ett utdrag göras. Tänkte att det kanske går här med.
  • ardath bey

Ni får, men tänk på att om ni vägrar medlemskap kan det överklagas till Hyresnämnden. Säljaren kan stämma er om affären inte går igenom också.

• Johan70
    Birgitta02 skrev 2015-05-19 18:44:37 följande:

Jag sitter i styrelsen i vår bostadsrättsförening. Vi kommer naturligtvis undersöka det här närmare men tänkte fråga lite här om det finns någon kunnig inom juridik.

1. Vi vill absolut inte ha grovt kriminella i fastigheten. Får vi begära utdrag ur belastningsregistret innan vi godkänner ett köp av en lägenhet i vår fastighet?

2. Vi godkänner andrahandsuthyrning. Får vi begära utdrag ur [belastningsregistret] av den som hyr i andra hand?

Det är inte rimligt att begära sådana utdrag. För föreningens räkning är intresset att personen kan betala för sig och då räcker det med kreditupplysning. De yrken där man har rätt att kräva utdrag ur belastningsregistret är yrken där det finns vissa särskilt skyddsvärda intressen, vilket det inte finns på samma sätt i en bostadsrättsförening.
  • Rani

Nej det hoppas jag att man inte får. Det är skrämmande när privatpersoner ska hobbypolisa. Säger som någon ovan, hat man suttit av sitt straff och kan betala hyran/avgiften så ör det väl självklart att man ska kunna få en lägenhet. Jag tycker det är en skrämmande utveckling att privatpersoner hobbypolisar genom att t ex använda nätsidor där man kan se dömda i sitt område eller människors ekonomi.

Svar på tråden Utdrag ur belastningsregistret vid köp av lägenhet?