Andra hand eller låna allt ink. Kontantinsats?
Jag och min sambo, 25 och 27 år gamla, har fått jobb efter examen i en annan stad. Nu funderar vi på hur vi ska lösa det med boende. Bo i andra hand och spara till kontantinsats, kommer ta mååååånga år och ännu fler om priserna fortsätter gå upp. Eller bara bo i andra hand första året (så att vi är säkra på att vi vill stanna och har trygg anställning då första 6mån är på prov) och sen låna till kontantinsats och resterande bolån för att kunna köpa en 2:a för totalt ca 2-2,5 miljon.
Får vi inte låna kontantinsatsen av bank har vi familj vi kan få låna av, med likvärdig ränta (vi har dock inga bet.anmärkningar eller andra skulder, har haft köp på typ ellos på avbetalning innan om det räknas som dåligt?)
Bör även tilläggas att vi har två katter vilket kan göra det svårt att hitta andrahand är jag rädd. Men kanske har fel??
Vi bor i gemensam studentlägenhet nu och har inget större sparade.
Vi kommer ha ca 51 000 före skatt i inkomst och det "ska" vara bra löneutveckling inom våra yrken.
Det gäller en större stad kan tilläggas.
Kan tyckas onödigt att fråga detta nu, i vilket fall kommer vi ju bo i andra hand till en början men frågar nu för att ha lite koll, och för att om det är helt idiotiskt att låna allt måste vi hitta en relativt trygg andra hands-lya och då får vi sålla bland våra nuvarande alternativ som oftast är 6mån som längst. Men mest bara för att jag vill veta om det ens är ett ok alternativ att låna till allt enligt er :) ?