• Loremipsum

Andra hand eller låna allt ink. Kontantinsats?

Jag och min sambo, 25 och 27 år gamla, har fått jobb efter examen i en annan stad. Nu funderar vi på hur vi ska lösa det med boende. Bo i andra hand och spara till kontantinsats, kommer ta mååååånga år och ännu fler om priserna fortsätter gå upp. Eller bara bo i andra hand första året (så att vi är säkra på att vi vill stanna och har trygg anställning då första 6mån är på prov) och sen låna till kontantinsats och resterande bolån för att kunna köpa en 2:a för totalt ca 2-2,5 miljon.

Får vi inte låna kontantinsatsen av bank har vi familj vi kan få låna av, med likvärdig ränta (vi har dock inga bet.anmärkningar eller andra skulder, har haft köp på typ ellos på avbetalning innan om det räknas som dåligt?)

Bör även tilläggas att vi har två katter vilket kan göra det svårt att hitta andrahand är jag rädd. Men kanske har fel??

Vi bor i gemensam studentlägenhet nu och har inget större sparade.

Vi kommer ha ca 51 000 före skatt i inkomst och det "ska" vara bra löneutveckling inom våra yrken.

Det gäller en större stad kan tilläggas.

Kan tyckas onödigt att fråga detta nu, i vilket fall kommer vi ju bo i andra hand till en början men frågar nu för att ha lite koll, och för att om det är helt idiotiskt att låna allt måste vi hitta en relativt trygg andra hands-lya och då får vi sålla bland våra nuvarande alternativ som oftast är 6mån som längst. Men mest bara för att jag vill veta om det ens är ett ok alternativ att låna till allt enligt er :) ?

• Svar på tråden Andra hand eller låna allt ink. Kontantinsats?
  • BuoBä

Varför är inte en vanlig hyreslägenhet ett alternativ?

Jag hade hyrt något först. Det är jättesvårt att veta var man vill bo innan man känner till en stad, och ja man kan sälja igen men det är mer krångel än att bara säga upp ett hyreskontrakt.

• Loremipsum
    BuoBä skrev 2015-05-10 19:54:37 följande:

Varför är inte en vanlig hyreslägenhet ett alternativ?

Jag hade hyrt något först. Det är jättesvårt att veta var man vill bo innan man känner till en stad, och ja man kan sälja igen men det är mer krångel än att bara säga upp ett hyreskontrakt.

För att vi inte stått i kö. Finns ingen möjlighet att få 1a handskontrakt utan flera år i bostadskö i denna stad. Vi känner till staden väl och vet vilka områden vi vill bo i, är uppväxta där båda två (sambon tills han var 12 och jag till jag var 18) och har många vänner där så varit där mycket på besök.
  • Anonym (Ta det så lugnt)

Ni är vana att leva snålt, så ni kan spara en lön och leva på den andre. Varför sådan brådska, varför inte leva tillsammans som två arbetande vuxna först några år, innan ni köper?

Bostadsmarknaden kommer alltid att finnas kvar.

• Loremipsum

Som sagt kommer vi hyra i andra hand 6-12 månader innan vi ev. Köper något. Anledningen att vi funderar på att köpa är för att hyra är dyrt och det känns som att slänga pengar i sjön. Köper vi får vi ungefär samma månadskostnad men det inkluderar amorteringar, alltså inte "bortslängda" pengar. Samt att man förhoppningsvis går med vinst den dagen man säljer bostadsrätten. Det som känns jobbigt är att låna till insatsen. Bostadsmarknaden kan ju vända också och priserna falla. Men samtidigt kommer det ta oss typ 3 år att få ihop den med tanke på hur dyrt det är att hyra. Och då har antagligen priserna på bostadsrättsmarknaden gått upp ännu mer, och vi är äldre och kommer antagligen vilja ha nått större snart vilket betyder att vi fortf inte kommer ha pengar till nån insats då den kommer vara ännu högre.

• Anonym (Ta det så lugnt)
    Loremipsum skrev 2015-05-10 21:01:54 följande:

Som sagt kommer vi hyra i andra hand 6-12 månader innan vi ev. Köper något. Anledningen att vi funderar på att köpa är för att hyra är dyrt och det känns som att slänga pengar i sjön. Köper vi får vi ungefär samma månadskostnad men det inkluderar amorteringar, alltså inte "bortslängda" pengar. Samt att man förhoppningsvis går med vinst den dagen man säljer bostadsrätten. Det som känns jobbigt är att låna till insatsen. Bostadsmarknaden kan ju vända också och priserna falla. Men samtidigt kommer det ta oss typ 3 år att få ihop den med tanke på hur dyrt det är att hyra. Och då har antagligen priserna på bostadsrättsmarknaden gått upp ännu mer, och vi är äldre och kommer antagligen vilja ha nått större snart vilket betyder att vi fortf inte kommer ha pengar till nån insats då den kommer vara ännu högre.

Det där att köpa vad man har råd till, har det aldrig slagit er?
  • Loremipsum
    Anonym (Ta det så lugnt) skrev 2015-05-10 22:17:47 följande:

Det där att köpa vad man har råd till, har det aldrig slagit er?

Du missade allt jag skrev om just det eller? Vi har inte bestämt oss för att köpa. Denna tråd är för få input från andra och därför måste jag även förklara hur vi tänker om dom olika alternativen. Jag skrev tydligt att det inte känns bra att låna till insatsen, men det finns också skäl som gör att det inte alltid funkar att hyra heller. Försöker väga dom olika alternativen. Uppenbarligen tycker vi inte det är optimalt att köpa nu, men får vi hyra för samma månadskostnad som om vi köper kan det ju också ses som mer av en investering att köpa istället för ge pengar till en hyresvärd som man annars hade amorterat och kunnat öka i värde.
  • Anonym (08:a)

Vi var i en liknande situation när vi flyttade till Stockholm, men det var några år sedan så kraven på handpenning var lägre. Hade ingen kötid så hyresrätt var uteslutet. Vi tog en andrahandslägenhet med ettårskontrakt. Då hann våra sex månaders provanställningar bli fasta och vi hann spara ihop till resten av handpenningen, vi hade lite sedan innan pga arv. Så efter åtta månader så hade vi hittat drömlägenheten och hade tillräckligt med handpenning för att få lån. Jag är nöjd med hur vi gjorde. Mitt bästa tips till er är att ha lite marginaler så att ni hinner spara och få fasta anställningar och har lite tid att leta lägenhet också innan andrahands-kontraktet går ut. Det är drygt att behöva flytta flera gånger innan man köper.

Svar på tråden Andra hand eller låna allt ink. Kontantinsats?