• Teresia0407

Skriva över huset på båda hur?

Vi är nu gifta men min make äger huset som han hade innan mig. Nu vill jag med stå på hus och lagfart, men vi har båda särkullbarn och ett gemensamt. Hur gör vi i en sån situation med särkullbarn, hur funkar de?

• Svar på tråden Skriva över huset på båda hur?
  • Ms H
    Ida 22 22 skrev 2015-05-04 08:58:34 följande:
    Testamente är vi inte intresserade av, de ska få sina laglottar och rättvis uppdelning av hus om båda två försvinner.
    Vad vill ni ska hända med huset om en av er dör?
  • Teresia0407
    Ms H skrev 2015-05-04 17:08:30 följande:

Vad vill ni ska hända med huset om en av er dör?

*peppar peppar* att den andra ska ha kvar det.
  • Teresia0407
    lilly skrev 2015-05-04 10:47:30 följande:

Att när en fastighet bytar ägare genom köp, byte eller gåva så ska vissa speciella saker stå med i gåvobrevet tex överlåtelseförklaring, summan av köpet (vid gåva 0 kr) och det ska vara skriftligt. För att TS sen ska få lagfart ska handlingen bevittnas. Sen som du skrev- reg. Hos Läntmäteriet. När det gäller gåva mellan makar ska gåvan också registreras hos SKV för att TS ska kunna få skydd mot makens ev. Borgenärer.

Kom på en annan sak istället för gåva- så kan ni göra en bodelning under äktenskapet. Anmäl detta till Skv.

Ok, tack.
  • lilly

I så fall kan testamente behövas. Du ärver ert gemensamma barns andel men denna delen kan understiga husets värde. Ni kan begränsa barnens arv så de bara får sin laglott.

Ida 22 22 skrev 2015-05-04 20:53:39 följande:

*peppar peppar* att den andra ska ha kvar det.

• Teresia0407
    lilly skrev 2015-05-04 21:10:04 följande:

I så fall kan testamente behövas. Du ärver ert gemensamma barns andel men denna delen kan understiga husets värde. Ni kan begränsa barnens arv så de bara får sin laglott.

Nä jag ärver halva huset iom vi är gifta.
  • lilly
    Ida 22 22 skrev 2015-05-04 21:56:08 följande:
    Det är inte säkert, man ärver inte specifik egendom om det inte står i testamente "huset ärvs av X", och även då skulle barnen kunna jämka det för att få ut sin laglott om huset är värt mer än hälften av makens kvarlåtenskap. När man gjort bodelning och räknat ut hur mycket vardera make "får" från bodelningen gör man lottläggning. Om du då ex har rätt till 500.000 från bodelningen och huset är värt 1 miljon kan du kräva att få huset på din lott, men ska då ersätta hans barn med de 500.000 de annars skulle ärvt av honom.I ett sådant fall (eftersom du ändå ärvt 250.000 pga gemensamt barn) skulle du ersatt särkullbarnet med 250.000 i antingen pengar eller andra tillgångar. (Nu utgår jag ifrån att det finns ett gemensamt och ett särkull).  I ett testamente kan din make föreskriva att du ska ärva huset och om husets värde då understiger hälften av hans kvarlåtenskap kan hans barn inte göra något, eftersom det inte inkräktar på deras laglott. 

Ett annat alternativ är att ni i ett inbördes testamente föreskriver att den efterlevande makan ska ha nyttjanderätt till egendomen, hen äger den inte då men barnen kan inte kasta ut en. 
  • Kvinna30plus

[quote=75253513][quote-nick]Ida 22 22 skrev 2015-05-04 21:56:08 följande:[/quote-nick]Nä jag ärver halva huset iom vi är gifta.[/qu

Hur gör du med andra halvan av huset då? Har du råd att lösa ut hans tidigare barn? Livförsäkringar? Genom testamente kan ni minska deras del till hälften som de har rätt att få ut med en gång. Så ärver dom andra delen först när du dör.

• Kvinna30plus
    lilly skrev 2015-05-04 09:12:45 följande:

Överlåtelser av fastigheter har speciella formkrav, sen kan gåvan komma att registreras hos SKV.

Inte speciellt svåra formkrav. skriftligt, vad det gäller för ngt (vilken fastighet, fastighetsbeteckning )å gåvogivaren å mottagarens underskrift. Bevittning behövs faktiskt inte! Lagfart skall sökas inom 3 månader. Laddar du ner en gratismall så uppfyller du dessa. Har du missat ngt kommer lantmäteriet säga detta så nej kontakta jurist för gåvobrev av fastighey är onödiga pengar. Man ska dock tänka över om man vill ha några restriktioner inskrivna. Ex fastigheten skall vara gåvotagarens enskilda egendom, fastigheten får inte säljas utan mitt samtycke så länge jag lever osv. Detta skriver lantmäteriet in med.
  • Kvinna30plus
    Ida 22 22 skrev 2015-05-04 08:58:34 följande:

Testamente är vi inte intresserade av, de ska få sina laglottar och rättvis uppdelning av hus om båda två försvinner.

De har rätt till hela sina arvslotter utan testamente (särkullbarnen). Ni kan endast genom testamente minska ned det till laglotten vad gäller hans tidigare barn.
  • Kvinna30plus
    Ida 22 22 skrev 2015-05-04 21:56:08 följande:

Särkullbarnen ärver före dig. skall ni båda ärva krävs testamente. Du har bara rätt till hälften av ert giftorättsgods.
  • Teresia0407

Men hallå, är vi gifta och båda står på huset så är det väl självklart att jag ärver halva huset, dessutom ärver inte särkullbarnen halva huset för sin egen del, det finns ett till barn med som är mitt och makens, det är även med på att ärva. Så nja tror egentligen inte de "kan ta" huset utan mer att de får av hans livförsäkring.

• Teresia0407
    Kvinna30plus skrev 2015-05-05 05:53:35 följande:

Särkullbarnen ärver före dig. skall ni båda ärva krävs testamente. Du har bara rätt till hälften av ert giftorättsgods.

Nja vette tusan om de ärver före mig, låter märkligt.
  • Speakers Corner

Vi var hos en jurist just av samma anledning, och upprättade ett testamente där vi ärver varandra.
    Enligt henne så har barnen rätt att få ut sin arvedel i första hand.
    Vi äger en fastighet tillsammans.
    Vi har 2 biologiska barn vardera.
    Om en av oss dör så behåller den andra sin del 50% av fastigheten plus 50 procent av den avlidnes del.
    Dom resterande 50 % tillfaller barnen.
    Så fick vi det förklarat för oss.

• Speakers Corner
    Ida 22 22 skrev 2015-05-05 06:55:57 följande:
    Barnen har rätt att få ut sin del omedelbart men kan om dom vill vänta.
    Det vi har gjort är att vi vädjar om att den efterlevande ska få sitt kvar i orubbat bo i testamentet.
    Men kräva det kan vi inte.
    Inte enligt juristen vi var hos.
  • Kjell2
    Ida 22 22 skrev 2015-05-05 06:55:57 följande:

Ts: Då din och maken kunskap om bodelning och arv är begränsad, huset är viktigt och ni har både gemensamma och särkullbarn bör ni nog sätta er med ett proffs och diskuttera igenom detta. Att du står som ägare på huset förändrar bara begränsat vad som händer om maken dör.

Ni bör ta en funderare på hur ni vill att det ska bli om någon av er dör eller ni skiljer er. Därefter snacka med någon som kan detta.

Det kan t ex behövas en kombination av testamente, äktenskapsförord och livförsäkring.
  • lilly

www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Ansok-om-lagfart-eller-inskrivning-av-tomtratt/

För att få lagfart ska givarens namnteckning bevittnas av två personer.

Kvinna30plus skrev 2015-05-05 05:44:35 följande:

Inte speciellt svåra formkrav. skriftligt, vad det gäller för ngt (vilken fastighet, fastighetsbeteckning )å gåvogivaren å mottagarens underskrift. Bevittning behövs faktiskt inte! Lagfart skall sökas inom 3 månader. Laddar du ner en gratismall så uppfyller du dessa. Har du missat ngt kommer lantmäteriet säga detta så nej kontakta jurist för gåvobrev av fastighey är onödiga pengar. Man ska dock tänka över om man vill ha några restriktioner inskrivna. Ex fastigheten skall vara gåvotagarens enskilda egendom, fastigheten får inte säljas utan mitt samtycke så länge jag lever osv. Detta skriver lantmäteriet in med.

• Teresia0407

Aha, ja jag hör ju att det bör vi göra, prata med nån som vet. Det får verkligen bli en prioritet.

Svar på tråden Skriva över huset på båda hur?