• Anonym (Fundersam)

Bonus-sonen mår dåligt av sin mamma

Har en fantastisk 15-årig bonus-son som jag älskar som om han vore min egen. Vi har en fantastiskt stark relation och han kommer alltid till mig med både glädjeämnen och bekymmer. Hans pappa (min fantastiska man) är också väldigt lycklig över att jag och sonen har det här starka bandet.

Sonen brukar säga att han litar på mig vad som än händer, att han kan berätta va som helst för mig i förtroende och att han vet att jag finns där för honom. So far so good. Men:

Ett problem som ofta återkommer och som alltmer eskalerar är relationen han har till sin mamma. Hon valde bort honom vid skilsmässan och har försummat honom, rent ut sagt jävlats med honom och anklagar honom för både det ena och det andra på falska grunder. Hon mår inte så bra psykiskt.

Jag vet inte hur jag ska kunna hjälpa honom riktigt. Jag är oerhört tacksam för visat förtroende och försöker trösta, stötta och uppmuntra så mycket jag kan. Jag vill, för hans skull, att han ska få en fin relation med sin mamma, men efter den senaste tidens dumheter som hon hittat på ser det nattsvart ut:(

Han har börjat kalla mig för mamma (mitt hjärta svämmar över)...

Vad ska jag göra? Vill ju bara hans absolut bästa, att han ska må så bra som möjligt min älskade pojk.

Ska jag pusha honom till fler samtal med henne (han blir så ledsen varje gång) eller ska jag bara vräka kärlek över honom och hoppas att mamman själv sträcker ut en hand?

• Svar på tråden Bonus-sonen mår dåligt av sin mamma
  • Erizajo

Gud vad svårt! Bra att du stöttar honom iaf! Kan inte du eller pappan prata med mamman då? Få hennes syn på det?

• Anonym (Som nu)

Tycker inte du ska pusha honom att träffa ett psykfall till mamma. Han är 15 och kan själv besluta. Du gör ett utomordentligt bra jobb som det är nu! Bara finns där. Bekräfta att det inte är hans fel. Om hon har diagnos så berätta om den, utan att snacka skit om henne. Så uppskattade jag själv i hans skor som barn.

• Sexig

Tycker inte du ska göra mycket mer än du gör nu. Grabben är 15 år. Och underbart att du är en bonusmorsa som älskar och stöttar honom. Att hans mamma är som hon är kan du eller han inte göra något åt. Det enda du kan göra är att, om han är ledsen över sin mammas sätt, säga till honom att det inte är HONOM det är fel på. Att han är världens finaste, snällaste, underbaraste 15-åring som finns på denna jord. Ös kärlek över honom. Det är det enda han behöver. Han behöver er två vuxna som stöttar. Och nej, pusha honom inte att prata med sin mamma. OM han vill prata så stötta, men i övrigt så behöver du bara finnas där.

• Anonym (Förtroende)

Det är ju fint att du stöttar ditt bonusbarn, att han kan prata med dig om sin sorg över det dåliga förhållandet till mamman.

Du berättar att din man är så lycklig över att hans son och du har så starka band.Men hur starka band finns det mellan far och son? Du nämner inget om det. Är det bara dig killen har fullt förtroende för och litar på?

• Anonym (heligtäpple)

be din sk 'underbara man' att prata med sitt ex eller han kanske inte är så underbar som du tror

Svar på tråden Bonus-sonen mår dåligt av sin mamma