• Sussie78

3 syskon fick olika boende i tingsrätten

Mina föräldrar skilde sig runt -90. Jag var runt 12, mina syskon var runt 14 resp. 7 år. Det var en otrevlig skilsmässa på den tiden rent juridiskt. Som barn märkte jag inte jättemkt, jag förstod att pappa var arg/lessen/besviken på vår mamma. Vår mamma ljög för oss, jag och mitt äldre syskon ville bo hos pappa. Pappa fick vårdnaden om oss alla tre. Hon överklagade och då skedde något som jag aldrig kommer att förstå, tingsrätten delade på oss, mitt yngre syskon fick bo hos henne och vi andra två hos pappa. Vi äldre vägrade att sova hos henne, pappa tvingade oss några gånger, vi fick även gå hos psykolog, ffa jag, för att bli mer "vänligt inställda till vår mamma".. Pappa tvingade oss/mig några gånger, sen villa han inte tvinga mer (jag var ganska viljestark och envis). Vi har idag ingen "familj".. Vi har ingen syskonrelation, jag och pappa har bra relation men bor på olika orter. Mina syskon träffar jag på bröllop och begravningar inom släkten och när mima barm fyller år om jag får hit dom. Jag saknar det. Mycket.. Vi var en "Svenssons-familj"..

Varför gjorde man så, varför delade man på syskonen?!?!? Rent krasst.. Kan man få skadestånd? Skulle kännas som lite upprättelse...

• Svar på tråden 3 syskon fick olika boende i tingsrätten
  • Anonym (?)

Skadestånd för att du själv valde att inte åka till din mamma och få träffa ditt syskon?

Kom aldrig syskonet till pappan?

• Dixie
    Sussie78 skrev 2015-04-13 22:54:36 följande:

Kan man få skadestånd? Skulle kännas som lite upprättelse...

det är ju i så fall dina föräldrar som ska ge dig skadestånd - det är ju de som "orsakat" ditt lidande? 

varför har du ingen syskonrelation med det syskon som du bodde ihop med hos din pappa? ni två blev ju inte delade och ni har ändå ingen relation......
  • Sussie78

Nej, för at tingsrätten valde att dela på syskon så vi bodde hos olika föräldrar vilket har varit en stor bidragande orsak till mycket stök och jobbigt under vår barndom och brist på syskonrelationen än idag... kan inte förstå av vilken anledning man delade på oss, inte var det för barnens bästa iallafall.. Jag förstår det ännu mindre nu när jag har 2 egna barn...

Och din kommentar att jag valde att inte åka till min mamma för att träffa mitt syskon tycker jag är ganska otrevlig. Vad som hände runt 1990 gjorde att jag inte pratade med min mamma på 20 år. Jag svarade på tilltal när hon var hos oss för att lämna mitt yngre syskon, men inget som ledde till vidare samtal. Det gjorde jag för att pappa sa till mig. Vi har en relation idag, men den hänger på en skör tråd och finns endast för mitt yngre syskons skull (han är ju uppvuxen med henne och tycker om henne) och för att mina barn skull, de ska själva få avgöra om de vill ha den mormor som finns eller klarar sig utan..

• Sussie78

"varför har du ingen syskonrelation med det syskon som du bodde ihop med hos din pappa? ni två blev ju inte delade och ni har ändå ingen relation......"

Mitt äldre syskon "valde" att innesluta sig i en egen bubbla för att ta sig framåt i livet... Han och vårt yngre syskon hade en bra relation och han var med när vår mamma hämtade vårt yngre syskon..14-åringen sitter i trappen och gråter, 7-åringen sitter i hans famn och gråter, pappa gråter, grannfrun som vi bott bredvid hela vårt liv med jämnåriga barn försöker hindra vår mamma "inte såhär xxx, snälla, inte så här".. Den bilden sitter på min näthinna och jag var inte där. Grannfruns man berättade, för jag frågade... Jag "valde" att bli familjens mamma och försöka ta hand om hem och familj.. Gick väl sådär för en 12-åring... Pappa blev väldigt deprimerad, det var inte han som ville lämna henne.. Pappa var "för snäll" i skilsmässan, så hon tog mycket ekonomi också.. (Har läst en insändare som hon skrev där hon ville ha råd om hur hon skulle få ut så mycket pengar som möjligt..) vilket skapade en dålig ekonomisk situation för pappa.. Deprimerad och dålig ekonomi är en dålig kombo...

Skilsmässan var oundviklig.. Förstod inte det då, men gör det nu.. Men allt skit som varit hade varit mindre om vi kunnat få bo ihop så vi hade haft varandra..

• Anonym (?)
    Sussie78 skrev 2015-04-13 23:09:41 följande:

Och din kommentar att jag valde att inte åka till min mamma för att träffa mitt syskon tycker jag är ganska otrevlig. Vad som hände runt 1990 gjorde att jag inte pratade med min mamma på 20 år.

Otrevlig? Du ger ju inte särskilt mycket information i ts, i den låter det mest som att du var ett envist barn som valde din pappas sida i skiljsmässan för att din mamma ljög och din pappa var ledsen men att du inte märkte särskilt mycket.
    Inte ett ord om vad hon ljög om, om hon var elak, om hon gjorde er illa etc.  så du säger ingenting alls om varför du inte ville åka till din mamma.

• Nenne666
    Anonym (?) skrev 2015-04-13 22:58:14 följande:

Skadestånd för att du själv valde att inte åka till din mamma och få träffa ditt syskon?

Kom aldrig syskonet till pappan?

Men förstår du inte vad hon menar? Här gick vuxna och samhället och bestämde över barnens huvuden vilket ledde till splittring. Kan ts kräva någon form av skadestånd? Jag tycker att hon borde kunna lyfta frågan igen, ha. Ts: jag hade önskat att du kunde få upprättelse i form av ett skadestånd men möjligheterna är små . Men någon måste lyfta frågan så varför inte du?
  • Nenne666
    Anonym (?) skrev 2015-04-14 00:20:42 följande:
    Otrevlig? Du ger ju inte särskilt mycket information i ts, i den låter det mest som att du var ett envist barn som valde din pappas sida i skiljsmässan för att din mamma ljög och din pappa var ledsen men att du inte märkte särskilt mycket.
    Inte ett ord om vad hon ljög om, om hon var elak, om hon gjorde er illa etc.  så du säger ingenting alls om varför du inte ville åka till din mamma.

Måste den ena vara elak för att inte vilja växa upp där? Måste någon vara dum för att barnens röst ska bli hörd? Jo, så är det ju. Men ska det vara så ?
  • Tow2Mater
    Sussie78 skrev 2015-04-13 22:54:36 följande:

mitt yngre syskon fick bo hos henne och vi andra två hos pappa.

Du och ditt äldre syskon fick vad ni ville, och det yngre fick vad det ville. Att du skulle viljat tvinga ditt yngre syskon till att bo där du ville det ska bo, for att du tror du skulle mått bättre av det, är ju hemskt. Det skriker "jag - jag - jag" om din historia.
  • Ramborg

Du skulle kunna begära ut tingsrättsdomen och läsa hur tingsrätten resonerar. Jag har svårt att tro att de skriver "för att det ska bli rättvist får föräldrarna en unge var, och den största får bestämma själv". Det finns en argumentation bakom beslutet, och även om du inte håller med om den kanske det blir lättare för dig att komma vidare om du läser.

42.
  • Pescetarian

Läs boken: "Sluta älta och grubbla" av Olle Wadström.

• Sussie78

Men det är väl självklart jag skriver "jag" i tråden, det är ju ur min vinkel detta berättas! Men jag kan vet ju att även mina syskon lidit av detta! Vi har inte den syskonkontakt som borde funnits, och vi har haft många dispyter genom åren. Jag skriver också att detta att man delat på oss är en av anledningarna till att våra liv inte fungerat.. Men för mig är detta en stor anledning!! Något som jagat mig sen hon hämtade 7-åringen...

Ja, jag och mitt äldre syskon ville bo hos pappa, jag var nästan så gammal att jag fick bestämma själv så de valde att lyssna på oss. Men jag kan ändå inte förstå vad det är som gör att man väljer att dela på syskon!! Pappa fick ju vårdnaden om alla, hon överklagar och tingsrätten (?) väljer att ändra på detta... Varför??? Jag har personligen aldrig hört talas om någon annan skilsmässa som man gjort såhär i...

• Kjell2
    Sussie78 skrev 2015-04-14 07:34:48 följande:

Men det är väl självklart jag skriver "jag" i tråden, det är ju ur min vinkel detta berättas! Men jag kan vet ju att även mina syskon lidit av detta! Vi har inte den syskonkontakt som borde funnits, och vi har haft många dispyter genom åren. Jag skriver också att detta att man delat på oss är en av anledningarna till att våra liv inte fungerat.. Men för mig är detta en stor anledning!! Något som jagat mig sen hon hämtade 7-åringen...

Ja, jag och mitt äldre syskon ville bo hos pappa, jag var nästan så gammal att jag fick bestämma själv så de valde att lyssna på oss. Men jag kan ändå inte förstå vad det är som gör att man väljer att dela på syskon!! Pappa fick ju vårdnaden om alla, hon överklagar och tingsrätten (?) väljer att ändra på detta... Varför??? Jag har personligen aldrig hört talas om någon annan skilsmässa som man gjort såhär i...

Läs domen och eventulla utredningar.

• Sussie78

Ska begära ut domen o handlingar! tack för rådet!

Jag skulle kunna skriva en bok om allt som hänt och påverkat mitt och mina syskons liv negativt.. Ni får helt enkelt tro på mig att det varit "smutsigt" och att vi barn hamnat mellan mycket pga av att vi delades, det skapade ju givetvis en ökad konflikt i något som redan var infekterat.. Det hade kanske varit lättare med växelvis boende för oss barn om vi varit tillsammans...

Lögnen var att min mamma hade träffat en ny... Hon har fortfarande inte erkänt att hon träffade honom innan... Kan låta banalt, men när någon som ska vara din trygghet ljuger om något som sedan påverkar ditt liv så mycket... :( ljug aldrig för era barn!! En kvinna på min idrott som arbetade med min mamma tyckte att sanningen var mer rättvis, hon berättade allt hon visste när jag frågade...

Jag minns inte att vår pappa sagt ett enda ont ord om vår mamma. Vår mamma var hand livs kärlek.. För honom dog hon.. Då blir man lessen..

• Dixie

På vilket sätt skulle din barndom blivit mycket bättre av växelvis boende?

Låter ju som där fanns en massa olika problem, och jag förstår inte varför du anser att staten ska betala skadestånd för något dina föräldrar orsakat!

• Sussie78

Jag vet inte om min barndom hade blivit bättre av växelvist boende, det kommer jag ju aldrig få veta...men jag är säker på att min barndom hade blivit bättre än den varit om alla syskonen växt upp ihop, vilket mitt yngre syskon också sa igår när jag berättade att jag håller på att försöka få ut handlingarna från skilsmässan... Vi kommunicerar ibland via messenger...

Jag tycker Nenne666 beskriver det bra...samhället, vuxna människor, bestämde över 3 små barns huvud hur de skulle bo, separerade fån varandra, detta har skapat en splittring.... Jag kan bara gissa att vår mamma ville följa tingsrättens dom, glad för att åtminstone fick ett barn, och genom "ta" vårt yngre syskon hoppades hon att vi andra skulle följa efter... Resultatet blev tvärtom, vår "trygghet" svek oss igen... På den tiden gick inte så många skilsmässor till tingsrätten vad jag förstått, och det var väldigt ovanligt att pappor fick vårdnaden...

Skadestånd är inte det viktiga i det här, utan att förstå varför... Kanske aldrig får svar på den frågan.. Hoppas att skilsmäsdohandlingarna kan ge något.. Skadestånd kanske skulle kunna kännas som att vi skulle få lite "upprättelse"...

Ni som undrar vem som skulle betala skadestånd.. Staten isåfall, det var dom som tog ett juridiskt beslut att dela på oss. Våra föräldrar"gick med på det".. Kan man kanske kalla det... Kan inte tänka mig att någon ville ha det som det blev....

• Sussie78

Jag vet inte om min barndom hade blivit bättre av växelvist boende, det kommer jag ju aldrig få veta...men jag är säker på att min barndom hade blivit bättre än den varit om alla syskonen växt upp ihop, vilket mitt yngre syskon också sa igår när jag berättade att jag håller på att försöka få ut handlingarna från skilsmässan... Vi kommunicerar ibland via messenger...

Jag tycker Nenne666 beskriver det bra...samhället, vuxna människor, bestämde över 3 små barns huvud hur de skulle bo, separerade fån varandra, detta har skapat en splittring.... Jag kan bara gissa att vår mamma ville följa tingsrättens dom, glad för att åtminstone fick ett barn, och genom "ta" vårt yngre syskon hoppades hon att vi andra skulle följa efter... Resultatet blev tvärtom, vår "trygghet" svek oss igen... På den tiden gick inte så många skilsmässor till tingsrätten vad jag förstått, och det var väldigt ovanligt att pappor fick vårdnaden...

Skadestånd är inte det viktiga i det här, utan att förstå varför... Kanske aldrig får svar på den frågan.. Hoppas att skilsmäsdohandlingarna kan ge något.. Skadestånd kanske skulle kunna kännas som att vi skulle få lite "upprättelse"...

Ni som undrar vem som skulle betala skadestånd.. Staten isåfall, det var dom som tog ett juridiskt beslut att dela på oss. Våra föräldrar"gick med på det".. Kan man kanske kalla det... Kan inte tänka mig att någon ville ha det som det blev....

• Tow2Mater
    Sussie78 skrev 2015-04-15 18:40:12 följande:

Staten gick in och tog ett beslut efersom era föräldrar inte klarade av att göra det!

Ar dina föräldrar döda? Om inte, varför frågar du dem inte om hur de tankte?
Svar på tråden 3 syskon fick olika boende i tingsrätten