• Anonym (Sara)

järnvärde och förmågan att bli gravid

Hej!

Jag har efter en lång tids trötthet fått saken utredd hos läkare och det visar sig att jag har anemi (hb 111) och järnbrist (S-ferritinet är 24).

Eftersom min mage inte tål järntabletter så föreslår han järninfusion. Järntabletter (200 mg/dag) skulle (om de fungerade) återställa mitt järnvärde på ungefär 6-9 mån. Läkaren sade också att järnbrist kan vara orsaken bakom min oförmåga att bli gravid (vi har försökt I 6 mån, borde inte vara problem än).

Fråga:
    - Tycker du att järninfusioner är nödvändiga om järnvärdet ligger på 24?
    - Kan järnvärdet verkligen påverka förmågan att bli gravid?

Känner mig lite rådlös då jag måste betala ca. 5000kr för infusionerna (hos privatvård) och den allmänna vården tar så lång tid (skulle få komma dit om ca. 3 mån och det är inte säkert de ger mig infusion). Vill ju bli frisk fort och få chanson att bli pigg och även gravid.

Mvh
    Sara 

• Svar på tråden järnvärde och förmågan att bli gravid
  • Anonym (Sara)

Ja, ferritinet är 24.

• Anonym (Sara)

Nej, i Finland. Värdet ska ligga på 100 ungefär, sade läkaren. Han är invärtes medicinare och har tydligen lång erfarenhet av hematologi. Jag tvekar på infon för att jag fått veta att många ligger på ett värde på runt 50 och att den privata vården kanske har ett visst vinstintresse i detta..

Isf verkar det som att var och varannan människa går runt med järnbrist??

Svar på tråden järnvärde och förmågan att bli gravid