• Lagerbäck

För oss som det tar lite tid för. Tips och trix. Hjälp

Har bara varit medlem på denna sida snart en månad. Jag läser trådar som personer har skrivit om att planera barn och tycker alla plussar direkt. 
    Så denna tråd är för oss som det tar lite tid för.. Vi behöver lite tips och trix 
    Jag slutade med mina p-piller i Maj förra året. Har inte försökt varje månad eftersom min ålder. Innan jag träffade min nuvarande partner så ville jag inte ha barn. Gillade inte tanken på att " något " skulle växa i mig och gillade inte barn. 

Vi hade varit vänner i ungefär 3 år innan vi började dejta och jag kände första månaderna att det är den här mannen jag vill ha barn med och den känslan är helt underbar! Aldrig känt så. Vi är förlovade och har bott med varandra sen ett år tillbaka. Vi började prata om att försöka i september ungefär. Vi planerade inget utan blev det så blev det. Jag gick på besök för att kolla äggstockarna och allt men dom mådde bra, hade många friska ägg och inga ärr.. Även fast man inte planerar blir man lite ledsen när mensen är sen och det är negativt på stickan.. Trodde aldrig jag känna så. Nu jobbar jag med små barn, förskolebarn. Dom är helt underbara. Jag och min kille har bestämt att 2015/2016 ska bli ett bebisfyllt år. Har ni några tips och trix för att hjälpa det på traven? Snälla kommentera!! 
    Vill tipsa om en app också den heter " Womenlog " den håller kolla på allt åt er. Mens, ägglossning osv. började använda den denna månad och tycker den är bra!

• Svar på tråden För oss som det tar lite tid för. Tips och trix. Hjälp
  • april14
    Lagerbäck skrev 2015-01-09 13:18:22 följande:

Ja. Efter ett år efter försök får man hjälp, varesig problem, ålder osvosv. 
    Jag är 17 år och min kille är 18 år. Jag skulle vela ha barn innan jag är 20 år :)

Försökt i 1 1/2 år och får ingen hjälp (för unga) Så hjälp är inget självklart där vi bor.
  • BusigaSyrran
    april14 skrev 2015-01-12 08:35:56 följande:
    Försökt i 1 1/2 år och får ingen hjälp (för unga) Så hjälp är inget självklart där vi bor.

hur gamla är ni då?

vi försöker med nr2 nu o det blir 7e försöket denna månaden :(

• Ztarduzt

Jag är 17 år och min kille är 18 år. Jag skulle vela ha barn innan jag är 20 år :)

Jag har diagnosen PCOS och kommer därför få hjälp innan vi försökt i ett år, då jag har ägglossning ungefär 2 gånger/år om jag har tur. Jobbig diagnos men så glad att vi får hjälp snabbare.
    Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
  • Ztarduzt
    Lagerbäck skrev 2015-01-11 18:43:55 följande:

ajdå.. Tråkigt att höra. Hoppas det löser sig! '

Äter också folsyra.. Vet ej om det hjälper men håller tummarna. Vad är Rosenrot?

Folsyra gör ingenting för att lättare bli gravid, men hjälper fostret att utvecklas. Brist på folsyra kan leda till att barnet får ett hål i ryggraden och kan i väldigt få fall få hjärnan utanför huvudet.. Rosenrot kan för vissa göra cykeln kortare och regelbunden, som i sin tur ger regelbunden ägglossning och vissa får "starkare" ägglossning också :)
    Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
  • Lagerbäck

Hört att man ska äta folsyra innan och i graviditet. Bra för att vänja sig och att hjälpa till på traven.. Hade aldrig hört talas om det fören 2 mån sen.. Aldrig hört att någon använder det!

• Thotis90

Det är olika från landsting till landsting. Vissa kräver att man ska vara myndig. 
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Annasofia01

Behöver lite hjälp för att tyda ifall jag har ägglossning ser det sista positivt för er ?

• Thotis90
    Annasofia01 skrev 2015-01-14 07:05:31 följande:

Behöver lite hjälp för att tyda ifall jag har ägglossning ser det sista positivt för er ?

Jag tycker inte att det ser positivt ut, men gissar på att det kommer vara det imorgon :)
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Biet

Det pratas mest om vad kvinnan kan göra, kolla osv för att underlätta för att bli gravid, men det hänger ju lika mycket på mannen.

Han bör äta sunt, inte dricka förmycket kaffe lr energidrycker, inte ha för varmt om pungen lr bada bastu. Det går att köpa ett spermatest på apoteket där mannen kan testa hur aktiv hans sperma är. Om den inte är så aktiv kan problemet med att bli gravid ligga där.

Det var min lilla input i denna tråden. Lycka till alla & hoppas ni lyckas snart.

• Lagerbäck
    Annasofia01 skrev 2015-01-14 07:08:57 följande:

Bättre bild vad tror ni ?

Ta ett till nu och se. Ser lite svagt men försök igen! :) lycka till!!
  • Lagerbäck
    Biet skrev 2015-01-14 22:57:53 följande:

Det pratas mest om vad kvinnan kan göra, kolla osv för att underlätta för att bli gravid, men det hänger ju lika mycket på mannen.

Han bör äta sunt, inte dricka förmycket kaffe lr energidrycker, inte ha för varmt om pungen lr bada bastu. Det går att köpa ett spermatest på apoteket där mannen kan testa hur aktiv hans sperma är. Om den inte är så aktiv kan problemet med att bli gravid ligga där.

Det var min lilla input i denna tråden. Lycka till alla & hoppas ni lyckas snart.

Tackar för svar!! Visste inte om test till män faktiskt. Vet det där andra, kaffe, cola, skräpmat m.m. har satt lite gränser med cola och kaffe. Ska kolla upp med testerna och se om det finns i stan och köpa. Tusen tack! kram
  • Suph

Jag vill inte vara en sån negativ bitter en. Men 17 år och planera att bli gravid är väl att ta i? Ha ni fast inkomst, egen lägenhet, utbildning? Bra att du ha träffat den rätta men ni är för unga....

• Lagerbäck
    Suph skrev 2015-01-15 16:49:45 följande:

Jag vill inte vara en sån negativ bitter en. Men 17 år och planera att bli gravid är väl att ta i? Ha ni fast inkomst, egen lägenhet, utbildning? Bra att du ha träffat den rätta men ni är för unga....

Förstår dina tankar!! Självklart. Det tar sin tid så ingen brådska. 
    Min kille får lägenhet ganska snart (inom 1-2 mån). och går ut skolan innan bebis. Är planeringsfreak så inget att oroa sig för. :)

• Suph

Vad kul att ni få lägenhet snart. Men tänk bara att med barn gå det sällan som man planerar hur mkt man än vill. Starkt av er som är så pass unga och planerar. Ni ha hela livet framför er. :) Tips är att inte tänka så mkt på graviditeten och bara kör. Pskyet spelar också stort roll när man vill ha barn.

• Lagerbäck
    Suph skrev 2015-01-15 18:03:19 följande:

Vad kul att ni få lägenhet snart. Men tänk bara att med barn gå det sällan som man planerar hur mkt man än vill. Starkt av er som är så pass unga och planerar. Ni ha hela livet framför er. :) Tips är att inte tänka så mkt på graviditeten och bara kör. Pskyet spelar också stort roll när man vill ha barn.

Tycker man ska stå på sig när det är något man verkligen vill!!
  • Suph

Varsågod. Du är jo myndig snart och kan bestämma själv vad du gör med ditt liv. Men tänk på att det blir väldigt jobbigt när man ha barn utan nån sort av ekonomi. Fokusera på att ha nån sort av inkomst istället föratt lägga sin tid på att skaffa barn. Du sätter inte bara ditt liv i ett ovetande sits, utan den planerade barnet också.

• BusigaSyrran

Ja ingen ekonomi e jobbigt, min man hoppade av pluggandet när vi skaffade barn då jag precis gick ut skolan.

han hittade inget jobb förrän jag hade gått lite mer än halvvägs, tyckte de va så stressigt då vi inte kunde bo kvar i den gamla lägenheten heller.

Jag e 24 o mannen 25. jag har fortfarande inget ordentligt jobb så skall söka till en utbildning nu o plugga hemma med bebis nr2 då jag kommer få hjälp av familjen o mannen jobbar på sitt jobb som fast anställd nu :) vi klarar oss iaf.
    min kompis va i samma situation när hon va 18 o blev gravid jag va 20 när jag blev gravid med första.. de tål alltid att fundera över :) blöjor går på ca 200-300kr imånaden o sen kan man stå där med att inte kunna amma o behöva köpa ersättning, barnvagn, bilbarnstol, kläder m.m. är en kostnad det med o bilbarnstol skall man ju helst köpa ny eller av bekanta o får ej ha för många år på nacken.

jag o mannen va 16 när vi träffades o ville ha barn när vi va 18 men vi ville vänta några år pga ekonomin. jag säger det inte för att vara taskig utan bara lite saker som man skall tänka över vilket vi hörde när vi var 16 o folk omkring oss som va äldre fick barn o vi fick se allt de behövde köpa åt en liten (även om man klarar sig utan vissa saker). men bestämmer ni er för att bli gravida så är det en tuff och underbar bana :)

• Lagerbäck
    BusigaSyrran skrev 2015-01-20 22:33:20 följande:

Ja ingen ekonomi e jobbigt, min man hoppade av pluggandet när vi skaffade barn då jag precis gick ut skolan.

han hittade inget jobb förrän jag hade gått lite mer än halvvägs, tyckte de va så stressigt då vi inte kunde bo kvar i den gamla lägenheten heller.

Jag e 24 o mannen 25. jag har fortfarande inget ordentligt jobb så skall söka till en utbildning nu o plugga hemma med bebis nr2 då jag kommer få hjälp av familjen o mannen jobbar på sitt jobb som fast anställd nu :) vi klarar oss iaf.
    min kompis va i samma situation när hon va 18 o blev gravid jag va 20 när jag blev gravid med första.. de tål alltid att fundera över :) blöjor går på ca 200-300kr imånaden o sen kan man stå där med att inte kunna amma o behöva köpa ersättning, barnvagn, bilbarnstol, kläder m.m. är en kostnad det med o bilbarnstol skall man ju helst köpa ny eller av bekanta o får ej ha för många år på nacken.

jag o mannen va 16 när vi träffades o ville ha barn när vi va 18 men vi ville vänta några år pga ekonomin. jag säger det inte för att vara taskig utan bara lite saker som man skall tänka över vilket vi hörde när vi var 16 o folk omkring oss som va äldre fick barn o vi fick se allt de behövde köpa åt en liten (även om man klarar sig utan vissa saker). men bestämmer ni er för att bli gravida så är det en tuff och underbar bana :)

Ja. Det är mycket med pengar. Varesig jag skulle bli gravid nu eller ej så skulle killen ha gått ut innan. Eftersom det behövs mycket jobb inom yrket så finns det stor chans att han får jobb snabbt. Jag har 2 bilbarnstol, 7 vagnar, matstol, spjälsäng och ja, kläder och allt till bebis. Min mamma syr egna kläder så. Jag samlar även på retro barnvagnar, så har ett par att välja mellan. Det som fattas nu är skötbord sen har jag allt. Sen tillkommer blöjor och så självklart, nappar osv. Jag och min kille är inte på hårt planerande, så det får komma när det kommer. endel tycker det är helt ute och cykla att vela ha barn nu men det är vad man själv vill som räknas. 
  • BusigaSyrran

Ja precis men ingen annan kan välja åt en, jag känner några som fått barn när de har varit 15-18år men själv var jag 20 innan jag blev gravid o hann fylla precis 21 innan jag födde.

för mig är det fortfarande perfekt :) och jag hoppas att jag o min man hinner få nr2 snart så att vi kan ligga i med 3an. men vi har fått läkarundersökningar nu om vi ej blir gravida på försök nr7

Svar på tråden För oss som det tar lite tid för. Tips och trix. Hjälp