• Metalgirl

Sgi, studier och arbete

Jag är heltidsstudent med en stadig inkomst på ca 50 procent av heltid sedan 10 månader tillbaka. Om några månader tar jag min examen och jag undrar hur jag ska göra för att behålla den sgi jag arbetat upp under min studietid (hade endast rätt till lägstabelopp innan nuvarande arbete).

Jag undrar även vilka regler som gäller för uttag av studiebidrag /studielån, måste jag låna från CSN för att skydda min sgi eller räcker det att jag tar ut bidragsdelen?

• Svar på tråden Sgi, studier och arbete
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du fortfarande kommer att arbeta i samma omfattning så skyddas SGI:n.

Däremot så behöver du skriva in dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen om du inte fortsätter att arbeta efter studietiden för att skydda SGI:n.

Det räcker med bidragsdelen för att SGI:n ska vara skyddad.

Här kan du läsa mer; https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst/om_sgi_for_arbetslos%2C_studerande%2C_sjuk_m_m/om_sgi_for_arbetslos%2C_studerande%2C_sjuk_m_m/!

Hälsningar

Malin, handläggare

• Metalgirl

Sgi är skyddad om jag fortsätter arbeta runt 50 procent när studierna är slut, eller måste jag vara anmäld som arbetslös för de resterande procenten?

Gäller det oavsett om det är vikariat eller en timanställning?

• Försäkringskassan

Hej!

Så länge du arbetar i samma omfattning så är SGI:n  skyddad och du behöver inte skriva in dig som arbetssökande. Det spelar ingen roll om det är ett vikariat eller en timanställning.

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden Sgi, studier och arbete