• roadstories

Fertilitetsutredning 2014/2015

En tråd för oss som startat, genomgått, ska starta eller funderar på att starta en fertilitetsutredning.

Här kan vi dela med oss av våra tankar, känslor, erfarenheter och förhoppningsvis våra plus. :)

• Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015
  • TheKitten

En fråga till er som har/ska göra ivf. Hur lång tid tog det innan ni fick ivf?

Vad var era bekymmer som gjorde att det inte gick?

• Nmg

Tack detsamma!

pandoraDiem skrev 2015-10-07 10:46:38 följande:

Usch och blä för mens :(

Vi ska också göra ivf, men det blir först till våren då jag måste vänta på cellprovssvar innan remiss kan skickas. Lycka till med din ivf!

• Nmg

Vi var på utredning för 1 år sen och vi blen erbjudna ivf direkt. Dock så valde vi att inte göra det då eftersom vi ville prova själv lite till sant testa insemination eftersom demonterad hittar något fel på oss. Allt ser jätte bra ut( tester värden, ägl.spolning) mm ????

TheKitten skrev 2015-10-07 18:20:47 följande:

• pandoraDiem
    TheKitten skrev 2015-10-07 18:20:47 följande:

Vi började vår utredning i aug (då vi försökt ett år) och fick veta i slutet av september att ivf är planen för oss. Jag har opererat bort en äggledare och mannens simmare hade lite avvikande form så våra chanser att lyckas själva är inte lika stora.
  • TheKitten
    Nmg skrev 2015-10-10 08:50:29 följande:

Vi var på utredning för 1 år sen och vi blen erbjudna ivf direkt. Dock så valde vi att inte göra det då eftersom vi ville prova själv lite till sant testa insemination eftersom demonterad hittar något fel på oss. Allt ser jätte bra ut( tester värden, ägl.spolning) mm ????

Jag har pcos. Jag startade min behandling i januari i år. Allt annat är bra. Har gjort spoling och inget fel på killen.
  • miamarina84
    pandoraDiem skrev 2015-10-10 09:00:07 följande:

Vi började vår utredning i aug (då vi försökt ett år) och fick veta i slutet av september att ivf är planen för oss. Jag har opererat bort en äggledare och mannens simmare hade lite avvikande form så våra chanser att lyckas själva är inte lika stora.

Vad menas med avvikande simmare. Typ långsamma, svaga och få spermier eller?
  • pandoraDiem
    miamarina84 skrev 2015-10-10 13:59:18 följande:

Vad menas med avvikande simmare. Typ långsamma, svaga och få spermier eller?

Formen var tydligen lite avvikande. Han hade fler antal spermier än genomsnitt men eftersom en större procentandel än normalt hade lite konstig form så minskar det chanserna något
  • FlutterDash

Vi påbörjade vår utredning i september. Hittills ser allt bra ut, bra spermaprov, bra blodprov på mig, ultraljud ser bra ut och menscykel och ägglossning verkar fungera ungefär som den ska. Jag har ibland väldigt korta cykler (omkring 20 dagar) men oftast är den 25-27 dagar.

Jag har något högt Bmi. Krävs 30 eller under och jag har 31. Behöver gå ned 4 kg, är ju inget. :)

Vi ska träffa gynekologen igen den 29/10 så jag antar vi får någon typ av plan då..

Andra som är "oförklarligt barnlösa" - Hur har ni gått vidare?

• miamarina84
    pandoraDiem skrev 2015-10-10 22:58:48 följande:

Formen var tydligen lite avvikande. Han hade fler antal spermier än genomsnitt men eftersom en större procentandel än normalt hade lite konstig form så minskar det chanserna något

Jaha så de kan ha olika former oxå, detta med att skaffa barn är en vetenskap ;) lycka till
  • Lilla_lou

Jag har snart väntat i 3 veckor på att bli kallad till äggledarspolning. Någon här som vet hur lång tid det tar innan man får genomföra spolningen på Sahlgrenska?

Förstår inte varför man sk behöva vänta så länge mitt i en utredning. Otroligt deprimerande!

• Eviga väntan

Hejsan! Hoppar in jag med. Jag o min fästman har försökt bli gravida sen juni 2013, lyckades i november samma år men fick MF i januari.. Sen dess har det varit ett evigt försökande. Hoppet har toppat o dalat varje månad tills jag i våras sa att nu får det vara nog, till hösten ska vi utredas! Så nu står vi här o ska till Hermelinen på fredag o jag är jätte nervös!!!! Dels för att vi båda två är överviktiga..... Och dels för vad provresultaten kommer att visa i slutändan.. Är det någon här som gör en utredning i Luleå hos den på hermelinen och kan berätta om ni varit nöjd med dem...?

Hoppas det ska gå bra för er alla som genomgår utredningar o behandlingar o för hoppningsvis så har ni ett litet gryn i magen som längtar efter att få komma ut till er<3

• pandoraDiem
    Eviga väntan skrev 2015-10-14 21:07:13 följande:

Hejsan! Hoppar in jag med. Jag o min fästman har försökt bli gravida sen juni 2013, lyckades i november samma år men fick MF i januari.. Sen dess har det varit ett evigt försökande. Hoppet har toppat o dalat varje månad tills jag i våras sa att nu får det vara nog, till hösten ska vi utredas! Så nu står vi här o ska till Hermelinen på fredag o jag är jätte nervös!!!! Dels för att vi båda två är överviktiga..... Och dels för vad provresultaten kommer att visa i slutändan.. Är det någon här som gör en utredning i Luleå hos den på hermelinen och kan berätta om ni varit nöjd med dem...?

Hoppas det ska gå bra för er alla som genomgår utredningar o behandlingar o för hoppningsvis så har ni ett litet gryn i magen som längtar efter att få komma ut till er<3

Hej och välkommen hit! Vi är ungefär i samma fas som ni verkar vara i. Började försöka förra sommaren med ett utomkvedes i december och utredning precis avslutad.

Lycka till på fredag, jag var också nervös inför provsvar och allt sånt men nu känns det mest skönt att ha fått det gjort och ha fått en plan för att gå vidare. Har ingen erfarenhet av hermelinen tyvärr men de kommer säkert ta väl hand om er :)
  • miamarina84
    Eviga väntan skrev 2015-10-14 21:07:13 följande:

Vi får våra provsvar den 12 november :/ så nervöst. Berätta gärna om era provsvar :)
  • Jenny1982

Hej på er

Var idag på mitt andra ägglossningsultraljud och har massor med äggblåsor men dom är tomma.

Det jag nu inte fattar är hur kan jag ha regelbunden mens om jag inte har några ägg?

Det blir pergotime start för oss i slutet av November

• miamarina84
    Jenny1982 skrev 2015-10-15 20:51:36 följande:

Hej på er

Var idag på mitt andra ägglossningsultraljud och har massor med äggblåsor men dom är tomma.

Det jag nu inte fattar är hur kan jag ha regelbunden mens om jag inte har några ägg?

Det blir pergotime start för oss i slutet av November

Har du använt tester osv och sett/ trott att du haft ägglossning?
  • Jenny1982

Jag har kört/kör clearblue ferlilitetsmonitor och den visar hög och maximal varje månad

• miamarina84
    Jenny1982 skrev 2015-10-16 06:48:40 följande:

Jag har kört/kör clearblue ferlilitetsmonitor och den visar hög och maximal varje månad

Jag kör den oxå o den säger att jag har ägglossning osv, o den ska ju vara 99% säker. Hoppas den stämmer så man har ägglossning iaf :) men om det inte är några ägg i har du då ägglossning? Men det måste du ha för att ha mens typ? :/ hmm lurigt.
  • pandoraDiem

Man kan ha mens utan att ha haft ägglossning (däremot inte tvärtom, alltså om man inte har mens så har man heller inte ägglossning). Sen visar äl-tester bara att lh-hormonet höjs och säger egentligen inget om att ägget verkligen släpper även fast det är troligast. Tyvärr kan jag inget om tomma äggblåsor, men ändå bra att de har kommit fram till vad som är problemet så det går att rätta till. Förhoppningsvis tar det inte lång tid tills du är gravid nu :)

Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015