• Decibel84

Facebook kräver ID handling

Har varit medlem på facebook sen 08 eller 09
    Under ett påhittat efternamn.
    NU sex år senare blir mitt konto pausat och öppnas endast om jag fotar en ID handling och skickar till dom?

Detta är ju galet?

Om jag nu vill stänga mitt konto för att jag inte vill ha mitt riktiga namn så vill jag ju kunna informera mina vänner om detta.

Mitt efternamn är väldigt ovanligt och jag har därför varit väldigt försiktig med att använda det på internet.
    Jag är också medveten om att det förmodligen står när man blir medlem att man ska ange sitt fullständiga för och efternamn, så att...det borde jag ju veta

Tycker bara att detta känns som nån SÄPO mentalitet
    Jag har varken pass eller ID kort så då är  det hejdå till facebook eller?

Har inte heller möjlighet att informera mina vänner på facebook att jag kommer avsluta kontot heller eller vad som hänt.

Kundtjänsten är galen.
    Jag bad dom öppna mitt konto så att jag kunde lugna min mamma, som jag endast kommunicerar med via facebook, och att jag ville ha chansen att spara div bilder och informera mina vänner om vad som sker,

Men kundtjänsten, som alltså är en person, svarar som en bot.
    "du måste lämna id handling som visar din identitet"
    -men jag har inget sådant
    "du måste fota en id handling och skicka in"

Åhhh blir galen

• Svar på tråden Facebook kräver ID handling
  • KarlssonsKalle
    Tihi skrev 2017-01-27 22:13:16 följande:

Hur vet facebook att vissa användare inte har sina riktiga namn? Så länge fejknamnet är något normalt namn då vill säga.

Det vet dom inte.... Det är bara en novis stackare här som tror att dom spårar folk även genom TOR+VPN för ändamålet...
  • i-o
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-31 09:57:39 följande:
    Det vet dom inte.... Det är bara en novis stackare här som tror att dom spårar folk även genom TOR+VPN för ändamålet...
    Åh det finns tillräckligt med samarbeten för att lösa det på andra sätt om så krävs. Man ska inte tro på all som skrivs på nätet bara för att trovärdiga källor skriver det serrö.
  • Lotta82hedberg

Hej . Hur fick kontaktade du FB när dom pausade ditt konto ? Jag kommer inte in på mitt konto på FB sen igår. Står att jag måste identifiera mig men får inte då mina gamla nummer kommer upp för att skicka kod och går inte att ändra :( haft mitt konto sen 2009 och alltid med mitt riktiga namn . Vore tacksam för svar

• Anonym (Jag)
    Decibel84 skrev 2014-11-26 21:05:12 följande:

Har varit medlem på facebook sen 08 eller 09

Under ett påhittat efternamn.

NU sex år senare blir mitt konto pausat och öppnas endast om jag fotar en ID handling och skickar till dom?

Detta är ju galet?

Om jag nu vill stänga mitt konto för att jag inte vill ha mitt riktiga namn så vill jag ju kunna informera mina vänner om detta.

Mitt efternamn är väldigt ovanligt och jag har därför varit väldigt försiktig med att använda det på internet.

Jag är också medveten om att det förmodligen står när man blir medlem att man ska ange sitt fullständiga för och efternamn, så att...det borde jag ju veta

Tycker bara att detta känns som nån SÄPO mentalitet

Jag har varken pass eller ID kort så då är  det hejdå till facebook eller?

Har inte heller möjlighet att informera mina vänner på facebook att jag kommer avsluta kontot heller eller vad som hänt.

Kundtjänsten är galen.

Jag bad dom öppna mitt konto så att jag kunde lugna min mamma, som jag endast kommunicerar med via facebook, och att jag ville ha chansen att spara div bilder och informera mina vänner om vad som sker,

Men kundtjänsten, som alltså är en person, svarar som en bot.

"du måste lämna id handling som visar din identitet"

-men jag har inget sådant

"du måste fota en id handling och skicka in"

Åhhh blir galen

Det var jag också med om. Kunde inte logga in mer på Facebook Fick skicka bild på min legitimation först då kunde jag logga in som vanligt. Sjukt störande och irriterande av Facebook!!
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mörkrädd)

Usch, jag blir mörkrädd när jag läser sådana här historier. Det är antagligen någon som har skvallrat på dig, för Facebook kan ju inte hålla reda på alla medlemmar, utan de gör nog bara så när de får ett tips... Förstår inte vad de har med det att göra, vilket efternamn man använder, eller vad det spelar för roll? Så länge som man inte utger sig för att vara NÅGON ANNAN förstås, någon som faktiskt finns - för då kan man ju skada den personens rykte med sin aktivitet. Men ett påhittat namn - vem skadar det?

Jag använder också ett falskt efternamn (eller halvfalskt - det är min farmors flicknamn och jag skulle ha rätt att ta det om jag skulle vilja), och det är för att jag inte vill att det ska vara så lätt för t.ex. mina arbetskamrater och chefer att hitta mig, eftersom jag ibland diskuterar väldigt privata saker som jag inte tycker att de har med att göra. Samtidigt vill jag ha min sida öppen för att kunna locka till mig nya vänner - de flesta vänner jag har på Facebook är sådana som jag plockat upp i olika grupper och forum på nätet och aldrig träffat IRL. Om jag plötsligt skulle förlora tillgången till Facebook, skulle jag inte ha några möjligheter att få kontakt med dem igen. Jag har inga andra kontaktuppgifter till dem. 

• Anonym (..)

Samma hände mig flera gånger.

• Anonym (Mörkrädd)
    Decibel84 skrev 2014-11-26 21:41:08 följande:

jobbigast är som sagt kundtjänst
    för att vara ett så enormt företag så är dom jävligt svårflirtade i kundtjänst

jag bara...om man har hemlig identitet..eller om man inte har ett id kort eller liknande

men nej inget svar på den frågan

tillslut skriver damen från facebook"vi kan inte hjälpa dig mer förrän vi har ditt fullständiga namn"

varav jag skriker ut mitt namn, med versaler och säger
    HJÄLPER NI MIG NU DÅ?

hahaha

Ja, DET också. Om en kvinna har skyddad identitet p.g.a. hon lever under dödshot från sin exman, så ska väl inte ett stort företag som Facebook pressa henne att gå ut med sitt riktiga namn och foto? Gör hon det, så lär mannen snart hitta henne genom att söka på hennes vänner och släktingar. Och då lär han snart kunna pussla ihop var hon bor någonstans nu...

Får man ha fejknamn på Facebook, om man ger kundtjänst sitt riktiga namn och något papper på att man har skyddad identitet?
  • Anonym (Mörkrädd)
    Kerubmamman skrev 2014-11-26 22:24:54 följande:

Jag och flera av mina vänner har namn som vi är ensamma om i Sverige, men vi är alla registrerande under våra riktiga namn på facebook. Så länge man har koll på sekretessinställningarna och tänker sig för vad man publicerar offentligt så är det inte värre än att ha en profil på LinkedIn. 

Jo, men det kan ju vara så att man vill SLIPPA tänka på vad man publicerar... Att man vill diskutera just sådant som man inte kan/vill/vågar diskutera på jobbet t.ex.. Det är det nätet är till för, enligt mig - den viktigaste funktionen i alla fall.
  • Anonym (Mörkrädd)
    Decibel84 skrev 2014-11-27 18:36:06 följande:
    Har redan sagt det, och det struntar dom i
    jag kan leta reda på saker som säger att jag är jag och ID kort är på G men jag tycker grejen är galen..om jag nu väljer att inte gå med på detta och därför  stänga av mitt konto så kommer jag ju inte åt alla mina hundra bilder  som jag skulle vilja spara.
    jooo visst finns det massor med inställningar, men somsagt jag är mest sur att man kommer efter fem år med detta. ingen förvarning heller så att jag kunde informera vännerna och sparat alla bilder
    Förresten: har du brutit mot någon regel? För om någon har gjort det - på ett grovt sätt, t.ex. dödshotat någon - så tycker jag att Facebook ska ha rätt att göra så. Men inte annars. Det gör ju deras produkt väldigt osäker - man knyter massa kontakter där, och lägger upp massor med innehåll där. Och plötsligt en dag kan det vara bara borta?! Säkrare att hålla sig någon annanstans från början i så fall...
  • Anonym (Mörkrädd)
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-26 13:07:27 följande:
    Jag tolererar inte att bli uthängd som en idiot bara för att jag har annan åsikt.
    Hamnade tex på sidan "dagens största idiot" bara för att jag inte höll med om en åsikt.
    Ja, det är ju just sådant man är rädd för. Man sitter kanske och skriver sent på natten när man är trött, eller efter ett par glas vin, eller i affekt när man bråkar med någon idiot - och då kommer det någon åsikt som man inte skulle yppa så öppet i vanliga fall. Och nästa dag har någon gjort en skärmdump, och inlägget är delat tusentals gånger... Klart som Fan man vill ha ett anonymt konto!
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Ensammapappan skrev 2018-03-18 08:11:52 följande:

Du kan aldrig ana hur det kommer stt bli

Facebook stänger ned konton hela tiden och spärrar folk

Mitt stängde man ner och fick ett snäsande svar från en PK Aktivist att jag typ kunde glömma mitt konto.

Nordkorea & DDR

Massor av människor går över till VK.com som är den ryska versionen utan lättkränkta batikhäxor och fjollor.

Batikhäxor på Facebook? Och du tycker att det är bättre med statligt kontrollerade ryska internet, som snart kommer att frikopplas från omvärlden precis som hos diktaturkompisen Kina?
  • Anonym (Mörkrädd)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-05-03 14:07:42 följande:
    Batikhäxor på Facebook? Och du tycker att det är bättre med statligt kontrollerade ryska internet, som snart kommer att frikopplas från omvärlden precis som hos diktaturkompisen Kina?
    Fast åsiktsförtrycket är ju detsamma i Öst som i Väst, det är bara olika åsikter som är förbjudna. Jag hoppas att kommande generationer kommer att komma förbi detta, och tillåta fullständig åsiktsfrihet. Överallt. Sedan kan debattens vågor gå höga, men DET är en annan sak.
Svar på tråden Facebook kräver ID handling