• Anonym (TS)

Vad kan jag ställa för krav? Han lämnar mig med vår dotter och bebisen i magen..

Hej! Jag behöver lite hjälp av någon som kanske gått igenom samma sak. Det är så att man man lämnat mig med vår dotter på 2 1/5 år och jag väntar även vårt andra barn i början av februari. Vi är gifta och bor i hus. Det jag undrar utöver hur man ens klara att överleva en sån här situation är hur vida han har rätt till tex de 10 första pappadagarna, och de andra resterande dagarna som tillfaller honom? Han har ju inte planerat att vara en del av bebisens liv ändå ? Han vill ha kontakt med vår dotter, men hur han ska lyckas ha en kontakt med bebisen förstår jag inte. Vi är ju fortfarande på papper gifta så dagar och vårdnad tillfaller ju honom automatiskt. Och ja tro mig jag har försökt med alla förslag på alla sätt att få honom att ge vår familj en chans, men han vill inte säger han, vägrar ett ens gå och prata med någon om detta och kämpa för vår familj, han agerar bara känslokallt och erbjuder sig att söka lägenhet åt mig och barnen, så jag måste ställa mig in på ett liv utan honom.. vilket såklart förutom alla problem jag redan har under denna graviditet gör mig helt förkrossad, jag trodde han var någon han plötsligt visade sig att inte vara,och hur mycket jag än hatar honom för vad han utsätter mig och barnen för så älskar jag ju honom någonstans..

• Svar på tråden Vad kan jag ställa för krav? Han lämnar mig med vår dotter och bebisen i magen..
  • Anonym (Ellie)

Skit dom 10 dagarna. Vad gör du när bebisen är 9-10 månader och dina dagar är slut och pappan vägrar skriva över sina dagar på dig? Satsa på att få honom att skriva över dagarna på dig så du kan försörja dig tills bebisen är stor nog att börja på dagis.

• Anonym (IML)

Håller med tidigare inlägg!!

Se för gudskull till att du får professionell hjälp innan du gör något! Kontakta en jurist också. Flyttar du från det gemensamma boendet så kommer barnet (om det tidigare är gemensamt också) att vara skrivet hos pappan. Kan ge komplikationer vid dagis/skola och alla brev, hälsoundersökningar, tandläkare etc går dit.

Känner för dig men se till att få det så rätt som möjligt från början för det är näst intill omöjligt att göra förändringar i efterhand!

• Anonym (Gifta)

Tänk på att så länge ni är gifta är ni försörjningsskyldiga för varandra, vilket kan innebära att du inte får hjälp från soc. Så satsa på att han ska skriva över alla dagar på dig om han vägrar ge upp vårdnaden

• mammalovis

Tråkigt att du har en sådan skitstövel till make.

Först och främst ta kontakt med någon som kan det juridiska om du vill få till stånd en skilsmässa. Skydda era gemensamma tillgångar så inte maken handlar upp allt nu.

För det andra tar du kontakt med familjerätten och försöker få med maken på ett samarbetssamtal för barnens bästa. Om han vägrar gå dit, går du dit själv och tar reda på alla dina rättigheter och skyldigheter så du lär dig vad som gäller om vårdnad, boende och umgänge.

Att ni är gifta komplicerar allt, då han automatiskt får gemensam vårdnad om barnet (även i de fall kvinnan varit otrogen ...). Det försvårar din möjlighet till längre föräldraledighet för barnet om han vägrar att föra över dagar till dig. Vill han inte ge dig dagar eller vara hemma med bebisen när dina dagar är slut kan du tvingas leva på soc alternativt börja arbeta och begära dispens för att få in barnet tidigare på förskolan än ett år. Kontakta försäkringskassan och kolla upp det för säkerhets skull, men det är så jag fattat att det fungerar.

Försäkringskassan har även blankett för underhåll om ni vill ta det via dem eller om han vägrar betala 1273 kr per månad och barn.

Om du behöver bostadsbidrag är det smartare att flytta in precis innan månadsskiftet då du vinner en månads extra bostadsbidrag då om du lämnar in blanketten direkt och ser till att flyttanmälan gäller från samma datum tror jag det var.

Jag har panikflyttat och bott hos vänner en vecka och via familjerätten fått rätt till huset en vecka för att packa innan det löste sig med nytt boende, så jag vet hur tufft det kan vara. Dock var jag varken gravid eller gift, vilket gjorde det lite lättare även om det tog tid att gå vidare. Ta stöd av dina vänner och sök professionell samtalshjälp om du behöver det. Prata med din bm, så kan du säkert få samtalsstöd via familjecentralen, vilket i vår kommun är kostnadsfri.

• Bunny on speed

Ta ut så få dagar du kan, för när dina är slut och (om) han vägrar skriva över dagar får du problem.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (lagen)
    SupersurasunkSara skrev 2014-11-15 12:32:09 följande:

*kram*

Nu till det praktiska.

Han måste köpa ut dig eller så får ni sälja och ta hälften var. ÄVEN hälften av möblerna alt hälften av värdet på dem vardera.

Förhoppningsvis vill han överlåta så många dagar han kan på dig eller ännu hellre ge dig hela vårdnaden så du får alla dagar. De tio pappadagarna kan han inte överlåta på dig vad jag vet, men någon annan kan få ta dem om du känner att du behöver stöd. Men han bestämmer tyvärr kring dem själv. Om han vägrar skriva över vårdnaden helt på dig måste du stämma honom.

Vad du kan kräva i övrigt är underhåll, minst 1273 kr per barn och månad. (Fn)
    Ang umgänge med bebisen, vill han vara en del i bebisens liv är det korta men täta umgängen tillsammans med dig i början som gäller.
    Varannan dag kanske, ett par timmar per gång. Tror du han kommer att vilja det?

Bra att han vill leta lgh åt er, ta emot den hjälpen men lta själv också om du orkar. Men se till att få en bodelning gjord innan du flyttar. Helst genast och på en gång då jag har för mig att alla pengar som finns på resp konto från ansökan ska ingå. Så då kan han inte tömma ev konton för det ska ändå ingå. Tror jag, du får kolla upp det.

Nej. Du missar 5-års regeln.

Han har rätt att behålla alla sina dagar. Att skriva över vårdnaden är bara dumheter om han vill ha en fungerande relation med sitt nya barn.

Det blir inte mycket som ska delas om de inte varit ihop i 5 år.
  • Anonym (de jure)
    Anonym (lagen) skrev 2014-11-16 18:40:07 följande:

Han har rätt att behålla alla sina dagar. Att skriva över vårdnaden är bara dumheter om han vill ha en fungerande relation med sitt nya barn.

Man lägger till 20% för varje år tills de fem åren gått, och tiden man varit sambo innan giftermål räknas också.

Så har de t.ex. varit sambo först i 2 år och sen gifta i 3 år så är det inget kortvarigt äktenskap enligt12:1 ÄktB och allt giftorättsgods ska delas.

lawline.se/answers/10729
  • SupersurasunkSara
    Anonym (lagen) skrev 2014-11-16 18:40:07 följande:

De är gifta.
  • Kvinna30plus
    SupersurasunkSara skrev 2014-11-16 21:34:02 följande:
    De är gifta.
    Har de inte varit gifta (eller sambos innan giftermålet) i totalt 5 år så finns undantag från 50/50 delning vid äktenskapsskillnad. 
  • SupersurasunkSara
    Kvinna30plus skrev 2014-11-16 21:36:44 följande:
    Har de inte varit gifta (eller sambos innan giftermålet) i totalt 5 år så finns undantag från 50/50 delning vid äktenskapsskillnad. 
    Eftersom dottern är 2½ utgår jag ifrån att de varit ihop åtminstone så länge.
  • Anonym (??)

Undrar om det här kom helt plötsligt? Nyligen?

Och om du har hormoner som löper amok överallt?

Pratade med en vän igår, hans exfru är gravid (de har ett gemensamt barn på ca 10 år). Han säger att hon har temprament imellanåt, men när hon är gravid så går det knappt att prata med henne när känslorna flyger åt alla håll.

Om det är så för dig så kanske det är så att din man inte har den förståelse för varför du blir som du blir när du är gravid och han fått en flipp av det och stuckit.

Eller så är han rädd för att det ska bli en större förändring med andra barnet?

• Anonym (Usch!!)
    Anonym (TS) skrev 2014-11-15 11:56:51 följande:

Fast han vill inte vara en del av mitt och bebisens liv? Så varför skulle han ta ut de 10 första dagarna? Han planerar inte att vara med på förlossning eller hemma med oss de 10 första dagarna så varför ska han då ha de dagarna? Han vill att vi säljer huset, och jag har inte råd att bo kvar själv och han vill inte bo där. Jag vet inte varför han gör såhär,han säger bara att han inte vill lägre, och de ända han gjort sen han stack är att bry sig om sig själv och köpa saker till sig själv och är inte intresserad av att ta sin del av ansvaret. Så jo han har lämnat oss , även om han säger att han vill träffa dottan ibland, när han känner för att leka pappa. Tack för ert stöd!

Beklagar verkligen att du råkat falla för en så ryggradslös ursäkt till man. Oavsett hur mycket jag älskar min man idag så skulle alla känslor försvinna om han betedde sig på detta sätt för det skulle strida mot varför jag älskade honom från början. Vadå köpa saker till sig själv? Egoistiska och omogna människa! Med detta sagt så vill jag lugna dig med att det finns RIKTIGA män därute, som aldrig skulle drömma om att lämna sin gravida fru med ytterligare ett litet barn. Du kommer träffa någon som tar hand om er villkorslöst och inte bara när det passar honom. Förstår att det kanske se mörkt ut men låt tiden läka såren och hitta en riktig karl istället. Med din nuvarande som sätter ribban lär det ju inte vara alltför svårt att byta upp sig.
  • Anonym (k)
    Anonym (TS) skrev 2014-11-15 10:31:04 följande:

Hej! Jag behöver lite hjälp av någon som kanske gått igenom samma sak. Det är så att man man lämnat mig med vår dotter på 2 1/5 år och jag väntar även vårt andra barn i början av februari. Vi är gifta och bor i hus. Det jag undrar utöver hur man ens klara att överleva en sån här situation är hur vida han har rätt till tex de 10 första pappadagarna, och de andra resterande dagarna som tillfaller honom? Han har ju inte planerat att vara en del av bebisens liv ändå ? Han vill ha kontakt med vår dotter, men hur han ska lyckas ha en kontakt med bebisen förstår jag inte. Vi är ju fortfarande på papper gifta så dagar och vårdnad tillfaller ju honom automatiskt. Och ja tro mig jag har försökt med alla förslag på alla sätt att få honom att ge vår familj en chans, men han vill inte säger han, vägrar ett ens gå och prata med någon om detta och kämpa för vår familj, han agerar bara känslokallt och erbjuder sig att söka lägenhet åt mig och barnen, så jag måste ställa mig in på ett liv utan honom.. vilket såklart förutom alla problem jag redan har under denna graviditet gör mig helt förkrossad, jag trodde han var någon han plötsligt visade sig att inte vara,och hur mycket jag än hatar honom för vad han utsätter mig och barnen för så älskar jag ju honom någonstans..

Du kan enligt lag inte kräva honom på mer än på bodelning/bli uköpt från huset samt underhåll!
  • Anonym (hh)

Försök strunta i honom, hur förvirrad och sårad du än är, och fokusera på dig själv. Sörj, bearbeta och börja läkningen så att du kan bli stark igen. Du behöver bli det både för din egen och dina barns skull. Ta stöd och hjälp från dina nära och kära nu under graviditeten och tiden efter förlossningen. Gärna din mamma eller någon syster eller bäste vän (om du har).

Släpp tankarna på din man. Vem vet vad som rör sig i hans huvud. Kanske vet han inte ens det själv. Men det gör ingen nytta för dig att fokusera på honom och försöka gissa vad han tänker. Kanske har han någon kris och kommer tillbaka senare. Kanske inte. Kanske ser du honom aldrig mer. Men släpp tankarna om det och fokusera på dig själv.

Ta ut skilsmässa så fort som möjligt. Om du har tur går den igenom innan barnet föds. Det innebär i så fall att alla föräldrapenningdagar tillfaller dig och att han inte kan tjafsa med dig om det. Men då ska du minnas att du har övertaget och aldrig missbruka din position utan samarbeta med honom om föräldrapenningdagarna om han skulle vilja vara föräldraledig.

Ps. Mitt ex lämnade mig precis innan förlossningen. Han använde sedan sina 10 "pappadagar" till att renovera huset.. och träffade knappt bebisen. Men det blir inte alltid bättre än det och det bör man kanske acceptera.

Svar på tråden Vad kan jag ställa för krav? Han lämnar mig med vår dotter och bebisen i magen..