Hur ser Tingsrätten på vägran av Varannan Vecka?
Hej
Undrar bara vad tingsrätten tycker om man vägrar varannan vecka boende av diverse anledningar. Barnet har det bra år båda hållen så inget sånt.
Hej
Undrar bara vad tingsrätten tycker om man vägrar varannan vecka boende av diverse anledningar. Barnet har det bra år båda hållen så inget sånt.
Mina barn är nu över 18 år och är mkt kritiska till vv.
Barnen är helt normala och inga genier eller " knarkare "
Barnen har frågat mig många ggr varför vi var så dumma och släpade barnen fram och tillbaka alla dessa år !
Varför kunde inte vi få bo hos en av er under skolan och den andra under loven.
Varför skall det vara så väldigt strikt och disciplinerat, varför kan vi inte få glida emellan under kontrollerande former ?
Återigen så blir barn slagträ i dumma vuxnas " revir pinkande "
Min erfarenhet är att kvinnan oftast är den som är bråkigast i en tvist.
Mannen vill ha barnen men kvinnan vill inte tro att han klarar detta,
Hon vill visa att hon är bäst inför vänner och släktingar.
Mina barn är nu över 18 år och är mkt kritiska till vv.
Barnen är helt normala och inga genier eller " knarkare "
Barnen har frågat mig många ggr varför vi var så dumma och släpade barnen fram och tillbaka alla dessa år !
Varför kunde inte vi få bo hos en av er under skolan och den andra under loven.
Varför skall det vara så väldigt strikt och disciplinerat, varför kan vi inte få glida emellan under kontrollerande former ?
Återigen så blir barn slagträ i dumma vuxnas " revir pinkande "
Min erfarenhet är att kvinnan oftast är den som är bråkigast i en tvist.
Mannen vill ha barnen men kvinnan vill inte tro att han klarar detta,
Hon vill visa att hon är bäst inför vänner och släktingar.
OT, men kan inte låta bli att ge den andra sidan av samma situation:
Mina barn som nu är "vuxna", men fortfarande bor hemma, säger precis tvärtom. De vill fortsätta bo varannan vecka, trots att de nu studerar och en har sitt första jobb tills de har möjlighet att flytta hemifrån.
Kollade av med dem nu då det vore så mkt enklare i deras vardag att bo hos en av oss som bor närmare tåg och stan. Men nej - de vill fortsätta bo vv hos oss. Och de bor väldigt "strikt" - inget hattande oss emellan. Visst kan det svänga förbi om de glömt något , men mammas vecka är mammas vecka och lika med pappas.
När det gäller min bonusdotter där det finns en dom som reglerar boendet till vv, så är vi (i vår familj skall tilläggas) även där öppna med att det i framtiden kan ändras om hon hellre vill bo heltid hos någon av oss, men att det då kommer att få bli hos mamman eftersom hon aldrig skulle släppa boendet till oss, men vi är såklart beredda att släppa det till henne om bonus inte skulle må bra av hattandet. Så länge vi är säkra på att det är bonus vilja som styr och inte mammans.
Så det är inte alla barn som blir "slagträn" i o m vv, utan det finns barn som finner det som den absolut bästa lösningen. Och vi har varit tydliga med att de har ett val att ändra sitt boende ända sen de var gamla nog att förstå vad det innebar - bo två veckor i taget, långhelger, vh etc. Det har varit en pågående dialog för att de aldrig ska känna att vi inte är öppna för deras önskemål.
Jag skulle nog säga att de tittar på skälen till vägran. Är det rimliga skäl utifrån barnets bästa? Hur gammalt är barnet för att ta hänsyn till barnets vilja?
Alla barn är olika och reagerar olika på umgängesförhållanden.
Själv har jag två barn där ena har vecka-vecka mellan mig och den andra förälder och det andra barnet (som är äldre) klarar inte av detta upplägg mentalt och har VH och lov istället. De alltså helsyskon och har samma pappa. Vi har jätte bra förhållande föräldrar emellan och bor endast 2 km ifrån varandra. Det äldre barnet är helt enkelt mer fäst vid fysiska saker (såsom rum, leksaker, omgivningen) än det yngre. Det yngre är lite mer "la la la" barn :) som jag brukar kalla det :)
Man får helt enkelt se till barnet och vad barnet klarar av och utgå ifrån det.
Scenariot ser ut såhär.
Förälder 1. Har måndag v.1 - onsdag v.2
Förälder 2. Har onsdag v.2 - måndag v.3
Förälder 1 vägrar varannan vecka trots att det bara skiljer 2 dagar.
Tidigare utredning har påvisat att Varannan vecka boende är att rekommendera och till barnets bästa.
Förälder 1. Vägrar fortsatt och hänvisar till tingsrätten om förälder 2. vill få igenom Varannan Vecka boende för barnet.
Förälder 2. Misstänker att Förälder 1. Vägrar på grund av den ekonomiska förlusten varannan vecka skulle innebära.
Hur tror ni tingsrätten ser på detta?
Scenariot ser ut såhär.
Tidigare utredning har påvisat att Varannan vecka boende är att rekommendera och till barnets bästa.
Förälder 1. Vägrar fortsatt och hänvisar till tingsrätten om förälder 2. vill få igenom Varannan Vecka boende för barnet.
Förälder 2. Misstänker att Förälder 1. Vägrar på grund av den ekonomiska förlusten varannan vecka skulle innebära.
Scenariot ser ut såhär.
Scenariot ser ut såhär.
Och du som förälder 2 (om jag utläser det rätt) funderar på allvar på att driva detta till tingsrätten trots att det bara skiljer 2 dagar?
Vad är dina argument till VV?
Jag förstår din saknad men du/ni ska utgå ifrån barnets bästa. Hur gammalt är barnet?
Mår barnet bra i upplägget nu? Finns det möjlighet till spontana besök om barnet uttrycker önskan om det? Förskola/skola? Kompisar?
Som sagt, att dra detta tingsrätt kan bli påfrestande psykiskt för er som föräldrar och kan gå ut över barnet. Så frågan i slutändan är: är det värt barnets hälsa och mående? Barnet behöver stabilitet och kontinuitet. Bråk mellan föräldrarna är inget vidare, speciellt om det handlar om barnet.
Ni kanske kan bryta de 10 dagarna med ett dagumgänge mitt emellan?
Tidigare skrev du: "Tidigare utredning har påvisat att Varannan vecka boende är att rekommendera och till barnets bästa."
Att du som mamma inte anser att utredningen visar på barnets bästa, utan att du ensam är den som kan veta vad som är bäst för barnet, är inget Tingsrätten bryr sig om.
Ett barn är ingen försörjning för en förälder. Du får tänka om.
Tycker det finns en öppning för en klockren kompromiss här. Ni är intresserade av att får mer tid med barnen motparten av pengar. Alltså ingen konflikt i vad som är viktigast.
Förslag är attt ni erbjuder er att avstå från bidrag odyl så att den andra föräldern inte lider ekonomisk skada mot att ni övergår till vv.
Testa och erbjud det och se vad som händer.
OT, men kan inte låta bli att ge den andra sidan av samma situation:
Mina barn som nu är "vuxna", men fortfarande bor hemma, säger precis tvärtom. De vill fortsätta bo varannan vecka, trots att de nu studerar och en har sitt första jobb tills de har möjlighet att flytta hemifrån.
Kollade av med dem nu då det vore så mkt enklare i deras vardag att bo hos en av oss som bor närmare tåg och stan. Men nej - de vill fortsätta bo vv hos oss. Och de bor väldigt "strikt" - inget hattande oss emellan. Visst kan det svänga förbi om de glömt något , men mammas vecka är mammas vecka och lika med pappas.
När det gäller min bonusdotter där det finns en dom som reglerar boendet till vv, så är vi (i vår familj skall tilläggas) även där öppna med att det i framtiden kan ändras om hon hellre vill bo heltid hos någon av oss, men att det då kommer att få bli hos mamman eftersom hon aldrig skulle släppa boendet till oss, men vi är såklart beredda att släppa det till henne om bonus inte skulle må bra av hattandet. Så länge vi är säkra på att det är bonus vilja som styr och inte mammans.
Så det är inte alla barn som blir "slagträn" i o m vv, utan det finns barn som finner det som den absolut bästa lösningen. Och vi har varit tydliga med att de har ett val att ändra sitt boende ända sen de var gamla nog att förstå vad det innebar - bo två veckor i taget, långhelger, vh etc. Det har varit en pågående dialog för att de aldrig ska känna att vi inte är öppna för deras önskemål.
Scenariot ser ut såhär.