• CitronGul

Varför kör ni med "Barn i bilen"-skylt utan barn med?

Tjena,

Varför kör ni runt med "Barn i bilen" skylt i bakrutan, men utan barn i bilen med? Ser detta ganska ofta.

Värdet på dessa skyltar försvinner ju då!

• Svar på tråden Varför kör ni med "Barn i bilen"-skylt utan barn med?
  • Anonym (M)

Lämnar denna tråden då ni måste vara så jäkla lågutbildade eller bara idioter!

Tror att man kör som en dåre när man har den mest dyrbara lasten som finns!

Lägg ner samma energi här som på att använda hjärnan till något vettigt, om det nu går...

Lycka till! ;)

• mona83
    gullan83 skrev 2014-09-27 22:55:36 följande:

jag har denna skylten i min bil skall ja alltså behöva plocka bort den VARJE gång ja kört och lämnat barnen till skola och dagis för sedan köra till jobbet men när ja lastat in barnen så får skylten åka upp igen???? de finns ju dom som har samma skylt men fastklistrad på rutan hur skall dom ta bort den??? även om ja har skylten uppe så ligger folk i röven på mig... jag tycker folk borde ha mera vett att hålla avståndet när de ser skylten OCH att barnen är i bilen... skulle ja behöva väja eller snabb bromsa såkör dom ju rakt in i min bil.. 

Det är nog lätt för bakomvarande att göra i vilket fall om den framför gör en sån manöver och den bakom ligger för nära med eller utan barn i bilen. 
    Hålla avstånd ska man ALLTID göra oavsett, just för att inte köra in bilen framför. Så i det avseendet fyller inte skylten nån funktion. Alla som har körkort har lärt sig på körskolan om att hålla avstånd.
    L.O.V.E
  • Linnea1994

Tycker dessa skyltar med texten "Baby onboard" är så löjliga! Inte fasen bryr sej medtrafikanter om vad det står på en liten skylt.

• MTL
    CitronGul skrev 2014-09-27 20:21:48 följande:
    Ja, alla skyltar tappar en del av sitt värde om budskapet inte stämmer. Kan du nämna en enda skylt detta inte gäller?
    Skyltarna som varnar för fartkameror. Man vet att det inte är en kamera i alla, men man håller rätt hastighet ändå.
  • MTL
    moribus skrev 2014-09-29 09:38:53 följande:

men ni som har dessa skyltar. Ärligt. Tror ni man väljer vem man ska köra på när det väl smäller? Hur korkade är ni?

Jag var på väg att krocka när en bil sladdade in framför mig. Fick välja mellan att köra in i bilen eller försöka krocka med räcket och hann faktiskt tänka att det kan sitta ett barn bak i bilen så valde räcket fast det innebar större risk för mig.
  • Maria 164

Ja, inget av det jag räknade upp har ännu hänt mig själv tack och lov. :)

Däremot tror jag inte att någon är så bra bilförare som de själva tror om sig i händelse av kris och små barn drar verkligen till sig sina föräldrars uppmärksamhet, tror inte man kan stänga av det och ser det inte som rimligt att man slutar ta med barnen i bilen innan de fyllt tre.

Sen har jag som sagt inte sett en sån här skylt i verkligheten sedan 80-talet, visste inte att de fortfarande fanns!
    Men eftersom jag uppskattar informationen att föraren framför mig övningskör så kunde jag se poängen med det som Anonym barnbilschaufför förklarade.

Klart mer relevant än vilket hockeylag föraren håller på - skyltar som däremot är väldigt vanliga där jag bor!

• Batmamba
    MTL skrev 2014-09-29 12:05:38 följande:

Jag var på väg att krocka när en bil sladdade in framför mig. Fick välja mellan att köra in i bilen eller försöka krocka med räcket och hann faktiskt tänka att det kan sitta ett barn bak i bilen så valde räcket fast det innebar större risk för mig.

Men någons mamma, pojkvän, morfar, bästa vän etc hade du kunnat tänka dig att köra in i? Man vill väl inte krocka med någon, oavsett ålder? Förklara gärna för en som inte förstår!
  • Batmamba

Sorry, läste lite för fort innan jag svarade förut! Ska jag tolka dig som att du sätter ett barns liv före ditt eget, men inte en vuxens?
  • Flash Gordon
    Anonym (M) skrev 2014-09-29 09:52:39 följande:

Lämnar denna tråden då ni måste vara så jäkla lågutbildade eller bara idioter!

Tror att man kör som en dåre när man har den mest dyrbara lasten som finns!

Lägg ner samma energi här som på att använda hjärnan till något vettigt, om det nu går...

Lycka till! ;)

Och vilket intryck tror du att du gjort i tråden med dina tre inlägg?
  • moribus
    Spontant känner jag att om du har tid att processa skylten och sedan besluta om åtgärd så har du tid att undvika en kollision. Låter lite konstigt imho.
  • Anonym (Noppa)

Jag läser inte vad det står på alla onödiga tramsskyltar på era bilar.
    Övningskörningsskylt exkluderad då jag känner till den på långt håll.

Kanske skulle köpa en skylt med "Hund ombord".
    Tas det mer hänsyn till mig då? (Troligen inte.)

• MTL
    Batmamba skrev 2014-09-30 09:30:28 följande:

Men någons mamma, pojkvän, morfar, bästa vän etc hade du kunnat tänka dig att köra in i? Man vill väl inte krocka med någon, oavsett ålder? Förklara gärna för en som inte förstår!

Jag berättade hur jag hann tänka på 2 sekunder innan jag krockade, hade liksom inte tid att föra en lång moralisk diskussion med mig själv och dessutom parera bilen. Förmodligen dök tanken upp för att någon körde in i min mammas bil med min lillebror bak i bilen bara två månader tidigare.

Hur kan du ens tänka att jag anser att det är ok att krocka med en vuxen baserat på det jag skrev?
  • MTL
    Batmamba skrev 2014-09-30 09:33:32 följande:

Sorry, läste lite för fort innan jag svarade förut! Ska jag tolka dig som att du sätter ett barns liv före ditt eget, men inte en vuxens?

Nu är du där igen ;)
  • MTL
    moribus skrev 2014-10-07 13:08:03 följande:

Spontant känner jag att om du har tid att processa skylten och sedan besluta om åtgärd så har du tid att undvika en kollision. Låter lite konstigt imho.

Uppenbarligen inte. Som jag skrev sladdade han in i mig = halt väglag. Vägräcke = väg med hög hastighet, detta var en motorväg i en kurva.

Du har verkligen bestämt dig för att hitta saker i mitt inlägg att kritisera då du nu vinklat det i tre (!) olika inlägg, det sista en vecka efter de två första dessutom :)
  • tomsfru

jag förstår inte riktigt problemet måste jag säga, jag skulle alltid tänka att det kan finnas barn i bilen framför mig, oavsett skylt eller ej.
    så varför ts och övriga i tråden med samma åsikt, stör sig så otroligt på att skylten finns "i onödan" har jag ingen förståelse för. snarare borde det väl finnas en tanke hos alla bilister att det kan finnas barn i alla bilar, även om de inte har skylt som informerar om det.

• 8oo8

brukar hänga på den på bilen när jag känner mig extra ungdomlig den dagen.

Svar på tråden Varför kör ni med "Barn i bilen"-skylt utan barn med?