• Marcussh

Obetald räkning - Inkasso

Hejsan, visste inte hur jag kulle formulera rubriken.

Hursomhelst så: jag har en räkning som sista betalningsdagen var den 30 Augusti. Om den inte betalades så skulle ärendet gå vidare till inkasso. Problemet är att nu är det den 25 september och jag har inte fått någon ny räkning från inkasso ännu. Och jag börjar bli lite rädd att ärendet skall gå vidare till kronofogden...

Så därför undrar jag om någon vet på ett ungefär hur lång tid det tar; från sista betalningsdagen på en räkning, tills att ärendet går vidare till inkasso som i sin tur skickar ut en ny räkning. (Är orolig att dem skickat en, men att den kommit bort)

• Svar på tråden Obetald räkning - Inkasso
  • nozpa

Ingen aning. Men du kan ju alltid ringa dit du fått ursprungsräkningen och kolla om den gått vidare till inkasso. Och då vilket bolag och sedan ringa dit.

• Kjell2
    Marcussh skrev 2014-09-25 10:50:59 följande:

Hejsan, visste inte hur jag kulle formulera rubriken.

Hursomhelst så: jag har en räkning som sista betalningsdagen var den 30 Augusti. Om den inte betalades så skulle ärendet gå vidare till inkasso. Problemet är att nu är det den 25 september och jag har inte fått någon ny räkning från inkasso ännu. Och jag börjar bli lite rädd att ärendet skall gå vidare till kronofogden...

Så därför undrar jag om någon vet på ett ungefär hur lång tid det tar; från sista betalningsdagen på en räkning, tills att ärendet går vidare till inkasso som i sin tur skickar ut en ny räkning. (Är orolig att dem skickat en, men att den kommit bort)

Ring och kolla. Tiden kan variera mycket och eventuellt ha du missat något inkassobrev.
  • Noname00

Vad är poängen med inlägget?
    Är det inte enklare att kontakta till företaget i fråga och begära betalningsuppgifter och betala in den.
    eller hade tänkt vänta på inkasso och sedan betala in?
    De har ingen skyldighet att skicka det till inkasso utan det kan gå direkt till kronofogden.

Svar på tråden Obetald räkning - Inkasso