• Anonym (?)

Hur vet man hur gammal en kartong med läkemedel är? När den är utskriven osv? HJÄLP!

Lever med en man som haft (har?) läkemedelsmissbruk men som blivit behandla för detta och varit "ren" nu i nio månader. 
    Hittade nyss en tom kartong med läkemedlet i hans datorväska. Blev självfallet alldeles kall och stel och tror det värsta. 
    Problemet är att han säger att den är gammal och har legat där länge. Jag vet inte vad jag ska tro, det står ingen receptlapp på kartongen så det är svårt att veta när den hämtades eller till vem den var utskriven. 
    Jag vill så gärna tro honom men tillitsproblemen är stora efter hans dolda missbruk för mig  som pågick alldeles för länge.. Att kolla hans medicinlista/apotek osv gör ingen skillnad då han hamnat på "varningslistan" hos läkare så dom skriver inte ut detta preparat eller liknande preparat med dessa innehållsämnen.. Snälla hjälp.. Hur vet man?

• Svar på tråden Hur vet man hur gammal en kartong med läkemedel är? När den är utskriven osv? HJÄLP!
  • LillaJag06

Det brukar ju finnas en lapp med namn och utskrivningsdatum på. Har den dragits bort?

Annars tror jag inte det finns någon markering på kartongen.

• Anonym (?)
    LillaJag06 skrev 2014-09-24 08:08:14 följande:
    Det brukar ju finnas en lapp med namn och utskrivningsdatum på. Har den dragits bort?
    Annars tror jag inte det finns någon markering på kartongen.
    Ja precis, det var det jag menade med receptlapp.. Så nej, den finns inte, inte ens ett spår över att den någonsin funnits där heller.. 

Åhh.. Jag är livrädd att han börjat igen. Har inte sett några tecken överhuvudtaget i hans beteende men vad fan vet jag nu liksom? Fan, min värld rasade. Vill så gärna tro honom. Men han ljög för mig så länge och dolde detta tills han åkte in med en överdos och blev inlagd för avvänjning.. 
    Åhh..
  • Anonym (M)

Det finns ett batchnummer tryckt på förpackningen, du kan kolla detta nummer hos tillverkaren!

• Maria 434

Är det ett receptbelagt läkemedel som saknar lappen från Apoteket som klistras på när man hämtar ut så låter det onekligen mycket märkligt.
    Hur har han fått tag på den förpackningen egentligen?

• Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2014-09-24 08:27:52 följande:
    Det finns ett batchnummer tryckt på förpackningen, du kan kolla detta nummer hos tillverkaren!
    Jag googlade detta nummer och fick ladda hem en fil men det fanns inte så mycket matnyttigt i den tyvärr. Kan man alltså ringa Nordic Drugs som har tillverkat? 
    Maria 434 skrev 2014-09-24 08:30:40 följande:
    Är det ett receptbelagt läkemedel som saknar lappen från Apoteket som klistras på när man hämtar ut så låter det onekligen mycket märkligt.
    Ja precis.. Han fick sitt beroende tillgodosett genom att stjäla tabletter förr bla. Och sen finns dessa på "svarta marknaden" också vet jag i rätt stor utsträckning. Så det är väl något sånt antar jag. Eller så ÄR den gammal och lappen har fallit bort.. Jag vet inte.. 
  • Maria 434
    Anonym (?) skrev 2014-09-24 08:43:52 följande:
    Jag googlade detta nummer och fick ladda hem en fil men det fanns inte så mycket matnyttigt i den tyvärr. Kan man alltså ringa Nordic Drugs som har tillverkat? 
    Maria 434 skrev 2014-09-24 08:30:40 följande:
    Ja precis.. Han fick sitt beroende tillgodosett genom att stjäla tabletter förr bla. Och sen finns dessa på "svarta marknaden" också vet jag i rätt stor utsträckning. Så det är väl något sånt antar jag. Eller så ÄR den gammal och lappen har fallit bort.. Jag vet inte.. 
    Ja, du kan ringa Nordic Drugs.
    De kan svara på när varan tillverkades, sedan har du ju på förpackningen utgångsdatum också.
    De kan ju dock inte se när den förpackningen stals eller när den lämnades ut från Apoteket eller levererades till Apoteket. 
  • Anonym (?)
    Maria 434 skrev 2014-09-24 08:49:39 följande:
    Ja, du kan ringa Nordic Drugs.
    De kan svara på när varan tillverkades, sedan har du ju på förpackningen utgångsdatum också.
    De kan ju dock inte se när den förpackningen stals eller när den lämnades ut från Apoteket eller levererades till Apoteket. 
    Utgångsdatum är i februari 2017 så det är ju ett tag kvar liksom.. Men dessa kanske håller länge? Jag vet inte.. Det handlar om opiater iallafall.. Ska se om jag får någon kontakt med Nordic Drugs
  • Anonym (?)

Just denna "batch" tillverkades för ganska exakt två år sedan, 1 september 2012. 
    Utgångsdatum februari 2017.. 
    Men då är jag ju lika frågande som innan ändå. Det säger ju egentligen ingenting när man inte får reda på när den hämtades ut/såldes.. 

• Anonym (Mairie)

Som dotter till en missbrukare hade jag varit väldigt misstänksam. Varför har han inte slängt den tomma förpackningen? 

• Anonym (?)
    Anonym (Mairie) skrev 2014-09-24 09:02:52 följande:
    Som dotter till en missbrukare hade jag varit väldigt misstänksam. Varför har han inte slängt den tomma förpackningen? 
    Han säger att han inte sett den och att han inte använt väskan på ett tag. 
    Och det kan jag tro honom om, att han inte använt väskan alltså. Den har stått i garderoben länge med några enstaka undantag bara.. 

Jag  vet ingenting känner jag men han skrev nyss och informerade mig om att han tagit kontakt med sin kontakt på behandlingsenheten och bett om att få lämna prov för att bevisa att han är ren. 

Jättebra såklart men jag skulle nog helst se att han inte visste vilken dag det blev så han inte kan "förbereda" sig eller hålla upp OM han nu börjat igen. 
  • iceball

Om förpackningen innehåller en burk så brukar lappen fästas på burken, den fästes på kartongen om den innehåller kartor med tabletter.

• Anonym (?)
    iceball skrev 2014-09-24 09:12:20 följande:
    Om förpackningen innehåller en burk så brukar lappen fästas på burken, den fästes på kartongen om den innehåller kartor med tabletter.
    Ja nej det är en sån där kartong bara som man har kartor i. Just denna var väldigt liten och innehöll bara 20 tabletter. När han fick dom på recept (innan han blev beroende) så fick han en kartong med 100 st utskrivna varje gång. Men denna var bara på 20..? 
  • Carnitas
    Anonym (?) skrev 2014-09-24 09:00:02 följande:
    Just denna "batch" tillverkades för ganska exakt två år sedan, 1 september 2012. 
    Utgångsdatum februari 2017.. 
    Men då är jag ju lika frågande som innan ändå. Det säger ju egentligen ingenting när man inte får reda på när den hämtades ut/såldes.. 

Jag tror jag kan se mediciner som tagits ut på apotekets hemsida, med e-legitimation.
    Vågar inte svara på hur lång tid tillbaka, men vet jag har en jävla lång lista på uttagna läkemedel.
    Så utan att kolla, så skulle jag gissa att den visar över 2år.

Så har du inga problem att kränka hans integritet/förtroende, så är det bara låna hans kort och kolla.(dock denna ska man vara försiktig för, då det är ett stort svek, även om han är oärlig om medicinerna.)
    Under förutsättningen du vet kod och att han har E-leg på nått sätt.
    Oftast finns E-leg på kort, men idag finns det flera andra lösningar.
    Då har du svaret om du kollar, lycka till med allt.
    Speciellt efterspelet som kommer antagligen bli riktigt otrevligt för dig, han och er relation.

Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Carnitas
    iceball skrev 2014-09-24 09:12:20 följande:

Både och faktiskt, har jag märkt under åren.
    Vissa maniskt sätter den på den förpackningen som har själva medicinen.
    Andra sätter den på ytterförpackningen.

Själv slänger jag förpackningen omgående, då jag tycker den är jobbig.
    Ytterförpackningen pratar vi om nu då.
    Och är det då blisterförpackning, så kommer det aldrig sitta någon etikett på dessa.

Funderat ibland om det är så smart, men vill inte ha en jävla kartong i min jacka om farbror blå kommer.
    Då ibland behöver jag ta min medicin utanför hemmet.
    Men är ju busenkelt att bevisa sin medicin, så inte oroad som så.
    Bara det besvär som följer.

Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
Svar på tråden Hur vet man hur gammal en kartong med läkemedel är? När den är utskriven osv? HJÄLP!