• Anonym (Framtida mamma)

Jag får inte flytta av pappan till barnet!!!

Jag och pojkvännen planerade att flytta till Paris. Vi hade båda fixat jobb och allt var klart när han plötsligt bara dumpade mig från ingenstans. Jag fick snabbt reda på att det handlade om en annan tjej, (men det hör inte riktigt saken till.)
    Hur som helst, en månad senare fattar jag att jag är med barn och ber om att träffas. Vi ses och jag släpper bombem. Vid detta läge har jag också bestämt mig att jag tänker behålla det. Han säger att han inte vill veta av det så efter mycket om och men jag accepterade att jag lär få leva ensam med barnet. Min ex pojkvän ville inte ens längre till Paris utan ville stanna hemma i Sverige med sin nya tjej. Fine liksom.
    Däremot har jag fått reda på att en gammal barndomskärlek bor numera i Paris  sedan ett par år tillbaka. Vi har haft kontakt och jag vet nu att han har känslor för mig och vill gärna ses när (om) jag flyttar dit. Jag har alltid haft en "soft spot" för honom och skulle glädjeligen "leka familj" med honom. Han skulle säkert bli en jättebra fader till mitt barn, vilket han uttryckt sig vara bekväm med och faktiskt se fram emot om jag kommer dit. Självklart är han inte anledningen till att jag vill dit utan det är jobbet och hela staden i sig. Ett annat liv än trista Sverige.

Probelemet är att nu när min kille fått höra om att jag har en eventuell relation där är han alldeles ursinnig över att jag ska ta hans barn till Paris så att han inte kan få umgånge med det. Han vill plötsligt ha umgänge men vill inte flytta dit.
    Att jobba med detta jobb som jag fick i Paris har varit en dröm, och även att bo där. Jag ser rena drömmen framför mig och nu vill mitt ex krossa det genom att jag måste enligt honom bo kvar här eftersom att han vill ha gemensam vårdnad nu.
    Så jag vänder mig till er för att fråga vad han har rätt till? Mina banor är att jag sticker dit inom en månad och det betyder att min dotter kommer födas i Frankrike. Kan han förbjuda mig och min dotter att bo där? Han påpekar att han ska ha mer rätt eftersom att dottern är "svensk" och att han kan stämma mig på hela vårdnaden!!!

• Svar på tråden Jag får inte flytta av pappan till barnet!!!
  • Anonym (ensam vårdnadshavare)
    Anonym (Kejsarinnan 70) skrev 2014-09-14 00:15:09 följande:
    Jag tog med det bara som exempel på när pappor plötsligt är mycket viktiga.

Jo, jag vet det där men man kan inte förneka samtliga samtliga pappor dagar med f-penning för att några inte sköter sig, eller hur man ska säga.

Och det är ju också OT.
    Ts har möjlighet att inte när barnet fötts direkt kryssa i rutan om gemensam vårdnad.   Är man osäker på mannens kapacitet som far finns den möjligheten.

Märker mamman att pappan beter sig som en tillräckligt bra far kan hon när som helst dela med sig av vårdnaden.

På vilket sätt skulle detta fall påverka "samtliga pappor"?
  • Anonym (Nä)
    Anonym (suck) skrev 2014-09-14 08:33:42 följande:

Hon har gissningsvis stor chans att få ett nytt jobb i Sverige med den arbetslivserfarenhet hon har och även om hon går arbetslös ett tag har hon gott om sparpengar att leva på.

Så hon ska få leva på sina sparpengar för att mannen valt att sticka med en annan kvinna? Eh? Tacka fan för att Jon tänker flytta ändå istället för att lyssna på den här skiten där bara mamman ansvarar för barnets relation till pappan som ska bli serverad på silverfat.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Nä) skrev 2014-09-14 11:32:52 följande:

Så hon ska få leva på sina sparpengar för att mannen valt att sticka med en annan kvinna? Eh? Tacka fan för att Jon tänker flytta ändå istället för att lyssna på den här skiten där bara mamman ansvarar för barnets relation till pappan som ska bli serverad på silverfat.

Som sagt, hon valde att behålla barnet med vetskapen om att pappan valt att stanna i Sverige och då får hon stå sitt kast.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (suck) skrev 2014-09-13 20:12:07 följande:

Som andra har skrivit så har förutsättningarna ändrats sedan de bestämde sig för att flytta och det är alltid ett större steg att flytta utomlands än att stanna. Ts har valt att behålla barnet och får ta konsekvenserna av att det. Hade hon gjort abort hade hon kunnat flytta utan problem.

Då kan man lika gärna säga att mannen får ta konsekvenserna för att han stack till en annan kvinna.
  • Anonym (Nä)
    Nixe skrev 2014-09-13 21:01:20 följande:

Vad hade gällt om de hunnit flytta till Paris? Hade ts behövt säga upp sig och flytta med hem till Sverige igen om mannen bestämt sig för att vara otrogen och sticka tillbaka då? Allt för att vara pappans lust till lags eller?

Det undrar jag också...
  • Anonym (suck)
    Anonym (Nä) skrev 2014-09-14 11:37:59 följande:

Då kan man lika gärna säga att mannen får ta konsekvenserna för att han stack till en annan kvinna.

Det gjorde han ju innan graviditeten var känd. Han har inga skyldigheter gentemot ts, däremot har båda föräldrarna skyldigheter gentemot barnet.
  • View

Så länge du är gravid kan du flytta när du vill ingen kan hindra dig...

• Anonym (a)
    Anonym (Nä) skrev 2014-09-14 11:32:52 följande:
    Ingen har sagt att bara mamman ansvarar. Bägge föräldrar ansvarar givetvis för sin relation till barnet. Det är dock ett mycket större steg att ta barnet med sig utomlands än att inte göra det.
  • Anonym
    Anonym (suck) skrev 2014-09-14 11:52:36 följande:
    Det gjorde han ju innan graviditeten var känd. Han har inga skyldigheter gentemot ts, däremot har båda föräldrarna skyldigheter gentemot barnet.
    Och när han fick vet om graviditeten så ville han inte ha med henne eller barnet att göra. TS bestämmer då att fullfölja flytten. Exet får reda på att det iFrankrike finns en kille som TS är intresserad av och nu helt plötsligt kommer han med hot. Känns det som om exet är en ansvarsfullperson?
  • Anonym (a)
    Anonym skrev 2014-09-14 16:47:46 följande:
    Och när han fick vet om graviditeten så ville han inte ha med henne eller barnet att göra. TS bestämmer då att fullfölja flytten. Exet får reda på att det iFrankrike finns en kille som TS är intresserad av och nu helt plötsligt kommer han med hot. Känns det som om exet är en ansvarsfullperson?
    Han är den man TS valt att ha som pappa till sitt barn.
    Det är TS version att han vill ha barnet pga TS hittat en ny man. Svårt att tro att detta är hela sanningen. Han har ju själv ny flickvän. Låter troligare att han faktiskt kommit fram till att han vill ha barnet nära sig.
  • skpklm
    nevermind skrev 2014-09-14 02:13:31 följande:

TS, jag är nästan hundra på att han kommer skita i barnet sen när det är fött om du stannar i Sverige.

Oj,  vilken hemsk erfarenhet du verkar ha skaffat dig av män!
  • Anonym (Nä)
    Anonym (a) skrev 2014-09-14 16:54:32 följande:

Han är den man TS valt att ha som pappa till sitt barn.

Det är TS version att han vill ha barnet pga TS hittat en ny man. Svårt att tro att detta är hela sanningen. Han har ju själv ny flickvän. Låter troligare att han faktiskt kommit fram till att han vill ha barnet nära sig.

Det måste göra fysiskt ont att vara så godtrogen och naiv..
Svar på tråden Jag får inte flytta av pappan till barnet!!!