• Nerd

Vad har era katter som både är ute och inne för rutiner?

Jag har två katter som tyvärr håller mig vaken om nätterna :/
    Har sen i våras funkat bra med att de är ute på natten och när jag är uppe och kissar kommer de in och äter, sedan går de in igen och jag släpper in dem på morgonen och så sover de inne på dagen. Ungefär.
    Nu har vi just flyttat och alla rutiner är helt fel.. 
    De vill ständigt ut och in på natten och står och jamar för full hals utanför fönstret.
    Jag släpper då in och ut dem som de vill vilket nog iof är att skjuta mig själv i foten men jag är gravid och behöver sova!
    Är också rädd att de ska störa alla nya grannar,.
    Tror de vill in för att äta men vill inte ställa ut mat till dem då det lockar till sig andra katter. Kanske också börjar bli kallt om nätterna för dem?
    Hur ska jag få ordning på detta? 
    Vad har du för rutiner för dina katter?
    Helst skulle jag vilja att de var ute hela nätterna speciellt nu när vi ska ha barn. Den ena katten är bondkatt och den andra en liten mer skör exotic-fröken.

• Svar på tråden Vad har era katter som både är ute och inne för rutiner?
  • Ellie

Hur har du tänkt dig vintern? Skall de vara ute hela nätterna då också?
    Vi har kattdörr så de kommer och går som de vill på dagarna, men jag låser den på nätterna för då vill jag ha dem inne.
    Har ni inte möjlighet att installera någon dörr till dem?

• Nerd
    Ellie skrev 2014-08-13 10:49:26 följande:

Hur har du tänkt dig vintern? Skall de vara ute hela nätterna då också?
    Vi har kattdörr så de kommer och går som de vill på dagarna, men jag låser den på nätterna för då vill jag ha dem inne.
    Har ni inte möjlighet att installera någon dörr till dem?

Nej på vintern vill jag nog ha dem inne på natten. Inte för min skull, men för deras.
    Hade gärna haft någon form av kattlucka men vi hyr ett äldre hus så det 
    är tyvärr inte aktuellt att såga hål i dörren :/
    Finns inte heller bod eller lada som de kan vara i.
  • Ellie
    Nerd skrev 2014-08-13 10:53:24 följande:
    Nej på vintern vill jag nog ha dem inne på natten. Inte för min skull, men för deras.
    Hade gärna haft någon form av kattlucka men vi hyr ett äldre hus så det 
    är tyvärr inte aktuellt att såga hål i dörren :/
    Finns inte heller bod eller lada som de kan vara i.
    Det verkar så jobbigt att ha det som ni har det. Kanske ni kan köpa en ny dörr och ha där tillfälligt, som ni kan såga hål i? Spara ursprungliga dörren till när ni skall flytta därifrån.
    Annars kan man ju ha ett fönster på glänt eller så, in till något rum man kan stänga till så att det inte blir kallt i hela huset.
    Varför inte ha dem inne på nätterna redan nu, och släppa ut dem på dagarna istället, när de inte stör sömnen?
  • Nerd
    Ellie skrev 2014-08-13 10:57:19 följande:
    Det verkar så jobbigt att ha det som ni har det. Kanske ni kan köpa en ny dörr och ha där tillfälligt, som ni kan såga hål i? Spara ursprungliga dörren till när ni skall flytta därifrån.
    Annars kan man ju ha ett fönster på glänt eller så, in till något rum man kan stänga till så att det inte blir kallt i hela huset.
    Varför inte ha dem inne på nätterna redan nu, och släppa ut dem på dagarna istället, när de inte stör sömnen?
    Ja du en ny dörr till detta hus kan nog gå på ganska många tusenlappar. Känns inte så lockande.
    Öppet fönster mitt i vintern vet jag inte heller om jag är så sugen på.
    Men det kanske är smartast att försöka vänja dem med att vara ute på dagarna och inne på natten redan nu som du säger. :)
Svar på tråden Vad har era katter som både är ute och inne för rutiner?