• basio

Kräsen kattunge

Hej!
    Jag har en liten kattkille på 13 veckor, han är 75% ragdoll om det nu spelar roll på matvanor. Jag har även en annan katt som är norsk skogskatt, kastrerad och hon är ett matvrak och har alltid varit.

Men lille Sune äter knappt alls och jag börjar bli lite bekymrad. Uppfödaren påstod att kattungarna inte var så förtjusta i torrfoder så de fick även blötmat (vilket jag tycker är väldigt äckligt, mina katter har alltid bara fått torrfoder). Uppfödaren hade iams juniorfoder, vilket jag fick med en liten påse av. Det rör han inte alls. Själv hade jag köpt Royal Canin kitten vilket min andra katt älskar, det äter han lite av. Fick även en provpåse av veterinären av Royal Canin Weaning, men den verkar han inte gilla alls. Om han får blötmat (vilket jag även det fick provburkar på) smaskar han glatt i sig det. Jag har tänkt att han väl inte svälter sig själv om det finns mat, men jag har börjat undra.

Någon som har tips på torrfoder för en kräsen liten katt? Till saken hör också att min andra katt fräser och morrar på honom, kan det stressa honom så att han inte vill äta? Hon har däremot aldrig gjort det när han ätit. Han är vansinnigt lugn, ligger helst och sover eller bara tittar i soffan. Han leker knappt alls vilket gör mig orolig också. Han har varit hos veterinären för vaccination och hon kollade lite extra då jag sa att han var så lugn, inget fel på honom enligt henne. Och ragdoll ska ju vara lugn, men även som kattunge?

Jag tänkte köpa lite olika sorters mat och se vad han gillar, men jag vill helst inte behöva tömma hela affären innan jag hittar något som duger. Så tipsa gärna!

• Svar på tråden Kräsen kattunge
  • Guldbarb
    tobbe01 skrev 2014-08-11 08:31:56 följande:
    Ja precis lagom..............
    Vad bra, många foder som fuskar med taurinet. Jag skulle inte rekommendera sådana foder till andra (då de antagligen fuskat med annat) men funkar det för din del så är det bra.

Angående den kräsna kattungen. En katt vi haft har vi gett olika sorters mjukmat, många sorters mjukmat kan vara bättre än torrfodren. Om du vill testa någon annan sort är exempelvis orijen bra då den innehåller mycket kött. Royal canin exigent brukar vara populär när det gäller smaken, dock är den inte speciellt bra egentligen.
  • tobbe01
    nemo1 skrev 2014-08-10 22:09:21 följande:
    Det är vi som djurägare som har en skyldighet att ge våra djur det som är bäst för dem. Hur känns det att själv bidra till att din katt blir sjuk? Läs innehållsförteckningen och berätta för mig hur många procent animaliskt protein fodret innehåller. Det är ingen jävla kossa du har!
    Hahahahahahaha varför skrev jag att jag ger min lilla katt ÖB-mat när jag VET hur det är här på FL. Hade glömt bort alla oförskämda djurexperter på sajten.
  • nemo1
    tobbe01 skrev 2014-08-11 08:58:07 följande:
    Hahahahahahaha varför skrev jag att jag ger min lilla katt ÖB-mat när jag VET hur det är här på FL. Hade glömt bort alla oförskämda djurexperter på sajten.
    Oförskämda djurexperter? Vad sägs om att läsa på om foder. Jag anser att ger man det sämsta fodret på marknaden och är medveten om det, då är man inte lämpad att ha djur!
  • tobbe01
    nemo1 skrev 2014-08-11 11:29:13 följande:
    Oförskämda djurexperter? Vad sägs om att läsa på om foder. Jag anser att ger man det sämsta fodret på marknaden och är medveten om det, då är man inte lämpad att ha djur!
    Vi säger väl så..............................
  • basio

Jag testade att köpa en sorts kattmat med fisksmak och det gillade han! Så nu vill jag hitta kattungemat med fisksmak, några tips? Varianten jag köpte är inte för kattungar och jag vill helst ge honom mat för kattungar. Även den andra katten verkar förtjust i att det smakade fisk för nu väljer hon hellre den än sin vanliga mat ... 

• carolinheiner
    tobbe01 skrev 2014-08-10 21:55:01 följande:
    Och där kom den...........................
    Denna personen har vart på mig med ang att ja sprutar vatten på min katt när han e olydig.. Jobbigt när folk bara ska hoppa på andra å som anser sig själva som så

Mkt bättre än andra..
  • nemo1
    basio skrev 2014-08-13 17:29:27 följande:
    Jag testade att köpa en sorts kattmat med fisksmak och det gillade han! Så nu vill jag hitta kattungemat med fisksmak, några tips? Varianten jag köpte är inte för kattungar och jag vill helst ge honom mat för kattungar. Även den andra katten verkar förtjust i att det smakade fisk för nu väljer hon hellre den än sin vanliga mat ... 
    Om det är blötmat du pratar om så behövs ingen just för kattungar. Det enda som skiljer är storleken på bitarna, samma innehåll. Mjau är en av de bästa blötmatssorterna och där finns fisksmak. Fisk är högallergent för katter så jag skulle inte ge kattmat med just fisk i. Blir katten allergisk får du ett helvete då alla bra torrfoder innehåller laxolja.
  • carolinheiner

Min förra katt spydde av sin mat å matvägra.. Men vet hjälpte mig med smakprover till katten samt blötmat.. Tillslut hittade vi ett torrfoder som han gillade :) å som han inte spydde av då han hade känslig mage :(

• nemo1
    carolinheiner skrev 2014-08-13 17:53:00 följande:
    Denna personen har vart på mig med ang att ja sprutar vatten på min katt när han e olydig.. Jobbigt när folk bara ska hoppa på andra å som anser sig själva som så
    Mkt bättre än andra..
    Ja jag anser mig vara bättre kattägare än vissa av er då jag behandlar mina djur som familjemedlemmar. Man sprutar inte vatten på sitt barn i uppfostringssyfte så varför göra det på en katt. Man ger inte sina barn bara det den vill äta för att den inte vill ha annat.
    Ett dåligt foder är besprutad med god buljong för att det ska smaka aptitligt ,annars skulle aldrig katten äta den spannmål dessa foder endast innehåller.
  • carolinheiner
    nemo1 skrev 2014-08-13 18:11:03 följande:
    Ja jag anser mig vara bättre kattägare än vissa av er då jag behandlar mina djur som familjemedlemmar. Man sprutar inte vatten på sitt barn i uppfostringssyfte så varför göra det på en katt. Man ger inte sina barn bara det den vill äta för att den inte vill ha annat.
    Ett dåligt foder är besprutad med god buljong för att det ska smaka aptitligt ,annars skulle aldrig katten äta den spannmål dessa foder endast innehåller.
    Han är

Min familjemedlem å får precis vad han behagar.. Vill han inte ha maten får han annat.. Om ja ska stå å koka torsk till honom så får han de... Vi alla har olika sätt att uppfostra å visa vad som är rätt å fel.. Å ja anser att sålänge inte katten far illa av lite vatten så gör de inget..
  • nemo1
    carolinheiner skrev 2014-08-13 18:21:20 följande:
    Han är
    Min familjemedlem å får precis vad han behagar.. Vill han inte ha maten får han annat.. Om ja ska stå å koka torsk till honom så får han de... Vi alla har olika sätt att uppfostra å visa vad som är rätt å fel.. Å ja anser att sålänge inte katten far illa av lite vatten så gör de inget..
    Vad jobbigt det är att läsa vad du skriver när du inte skriver ut orden ordentligt.

Jag anser att katten far illa av att du sprutar vatten på den då den inte förstår att du straffar den. Jag tror att du ger katten för lite uppmärksamhet och därför gör den sådant den inte får göra, just för att få uppmärksamhet, även om uppmärksamheten är negativ.
  • carolinheiner
    nemo1 skrev 2014-08-13 23:31:55 följande:
    Vad jobbigt det är att läsa vad du skriver när du inte skriver ut orden ordentligt.

Jag anser att katten far illa av att du sprutar vatten på den då den inte förstår att du straffar den. Jag tror att du ger katten för lite uppmärksamhet och därför gör den sådant den inte får göra, just för att få uppmärksamhet, även om uppmärksamheten är negativ.
    Jag tycker inte att någon som inte vet historien ska lägga sig i om vad ja gör å inte gör med min katt..

Svårt att läsa vad ja skriver?! Tycker ja skriver ut orden bra.. Men de e klart du har la aldrig varit med om någon med skriv och lässvårigheter samt skåning.. Tycker att du ska hålla dina åsikter till dig själv å sluta att bete dig som om du vore kattexpert på ALLAS katter å beteende..
Svar på tråden Kräsen kattunge