Kräsen kattunge
Hej!
Jag har en liten kattkille på 13 veckor, han är 75% ragdoll om det nu spelar roll på matvanor. Jag har även en annan katt som är norsk skogskatt, kastrerad och hon är ett matvrak och har alltid varit.
Men lille Sune äter knappt alls och jag börjar bli lite bekymrad. Uppfödaren påstod att kattungarna inte var så förtjusta i torrfoder så de fick även blötmat (vilket jag tycker är väldigt äckligt, mina katter har alltid bara fått torrfoder). Uppfödaren hade iams juniorfoder, vilket jag fick med en liten påse av. Det rör han inte alls. Själv hade jag köpt Royal Canin kitten vilket min andra katt älskar, det äter han lite av. Fick även en provpåse av veterinären av Royal Canin Weaning, men den verkar han inte gilla alls. Om han får blötmat (vilket jag även det fick provburkar på) smaskar han glatt i sig det. Jag har tänkt att han väl inte svälter sig själv om det finns mat, men jag har börjat undra.
Någon som har tips på torrfoder för en kräsen liten katt? Till saken hör också att min andra katt fräser och morrar på honom, kan det stressa honom så att han inte vill äta? Hon har däremot aldrig gjort det när han ätit. Han är vansinnigt lugn, ligger helst och sover eller bara tittar i soffan. Han leker knappt alls vilket gör mig orolig också. Han har varit hos veterinären för vaccination och hon kollade lite extra då jag sa att han var så lugn, inget fel på honom enligt henne. Och ragdoll ska ju vara lugn, men även som kattunge?
Jag tänkte köpa lite olika sorters mat och se vad han gillar, men jag vill helst inte behöva tömma hela affären innan jag hittar något som duger. Så tipsa gärna!