• Anonym (blivande pappa)

Föräldrapenning aktivitetsstöd

Hej.

Jag ska bli pappa nu i september och har lite frågor.
    Jag har aktivitetsstöd som inkomst i dagens läge.

1. Om jag har skickat in Sgi papper innan bf, när beräknas den?
    2. Till föräldrakursen, kan jag ansöka föräldrapenning för dom timmarna eller förlorar jag aktivitetsstödet då?
    3. Om jag vill ta 10 dagar när den lilla är född, hur gör jag med aktivitetsstödet?
    4. Om SGI inte är färdigberäknat till 10 dagarna, får man lägsta nivå då? får man mellanskillnaden sen om jag ska ha mer?

• Svar på tråden Föräldrapenning aktivitetsstöd
  • Försäkringskassan

Hej!

1. Generellt handlägger vi ett ärende inom 30 dagar från att uppgifterna har kommit in till oss. I vissa fall kan det ta längre tid. Det gäller till exempel om du inte har en ansökan om ersättning inskickad.

2. Om du avstår från att delta i ditt program för att gå på föräldrautbildning via sjukvården kan du ansöka om föräldrapenning för det.

3. Har du enbart aktivitetsstöd meddelar du på försäkran att du är hemma för de tio dagarna. Då fyller du även i en försäkran om detta. Du hittar den på vår hemsida:

Om du även arbetar och behöver vara hemma från det arbetet anmäler och ansöker du om ersättning här:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/10_dagar/om_10_dagar/

4. Vi gör inga utbetalningar förrän inkomsten är registrerad.

Hälsningar
    Harry, handläggare
Svar på tråden Föräldrapenning aktivitetsstöd