• SSK123

HJÄLP!!:( har förlorat ALLA pengar

Hej. Snälla alla ni som läser här döm inte mig utan ska ni komma med kommenterar, så ber jag till gud att det är bra råd.

Jag är ung tjej 21 år, läst klart halva min utbildning på sjuksköterskeprogrammet. Jag hade ett extra jobb innan inom vården så jag hade rätt bra med pengar, både i kontot och massvis sparat i sparkontot. Men sen..... utan att jag ens var berädd på det. Jag bokade en jätte jätte dyr resa utomlands med en vän, tänkte att jag förtjänade lite avkoppling då jag pluggat ihjäl mig, klarat alla tentor, jobbat ihjälp mig nätter och dagar fast jag haft studier, haft en svår separation och ett riktigt sjukt dåligt år (hänt mig massa olyckliga saker).

I min vanliga rutinmässiga vardag trode jag att jag skulle få jobba mycket precis innan skolan skulle ta slut (då man får som lägst med csn, väldigt LÅGT). Mina sparpengar var redan cashade in för resan. Men så hände det.... en av de på boendet dog (Ett boende med grabbar som har epilepsi och flera funktionsnedsättningar). Nästan 80% av personalstyrkan var insatta just för honom. Så jag fick inga mer tider :( och min panik började växa (skulle jag förlora mitt sommarjobb där? fast jag nekat arbete på sjukhus som undersköterska). Iaf jag hade lite pengar som tur var (fick skatt) och de var rätt mkt till fickpengar till min stora resa. Innan jag åkte så fick jag ta ett lån av min pappa cirka 4700 kr i nödfall. Åkte på resan och det blev så DYRT. fick växla in så mycket nya pengar så det var sjukt :/

När jag kom hem blev det lön 2 dagar efter (men jag hade knappt jobbat in något månaden innan) så lönen räckte bara till att täcka hyran, utgifter + lite mat. Paniken börjar växa. Så i fredags fråga jag pappa om ett nytt lån på 2000 kr och jag har gjort mig TOTALT. Jag får en bra lön +  csn vid den 25:e augusti. Men iaf i fredags kom flera barndomsvänner och besökte mig för jag mådde extremt dåligt /psykiskt) av en kille som sårat mig och för att jag haft de väldigt jobbigt. Så på kvällen började supa ner mina sorger (med måtta trode jag). Dagen efter märker jag att jag äger 500 kr. Alltså har jag slösat alla de pengar jag skulle försöka klara mig på tills nästa lön :( det är FYRA veckor kvar tills det... 

GE mig snälla råd... jag ventilerar snart.. hela mitt liv känns som det ska rasa ihop.  Säg inte att jag ska ringa min pappa ( det är uteslutet) för han är riktigt sträng och han var väldigt snäll att ens låna ut pengar till mig då han själv inte har mycket. Jag har lärt mig väldigt mycket av detta. Men snälla hur klarar jag mig på 4 veckor med 500 kr? Har knappt någon mat i kylen heller :( (brukar äter på jobbet) men mitt schema slutar på söndag......

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-04 21:46
    Under en timma har jag behövt ta emot extremt mkt kräkningar och onödiga kommenterar från människor som har allvarligt talat dömt hela mig, min uppväxt,min personlighet och vem jag är på ynka ett inlägg? Till en början av alla svar börja jag tro att jag var körd. Jag skrev för att jag har ingen och vända mig till, jag är en tjej som växt upp på mina egna ben. Jag skäms ju otroligt att jag är här i detta skede. Men NI som har hjälpt mig här, givit mig råd (mkt bra råd). Jag har nu upptäckt att jag har undermedvetet varit en hamster och sparat så mycket olika varor i mina skafferier att jag kmr klara mig. Men stöttningen och uppmuntringen har hjälpt mig som fan. De gör mitt hjärta så varmt, på riktigt, så glatt. Det finns ingen anledning till att mobba ner mig mer, tkr jag har mobbat ner mig själv tillräckligt. Ni som varit respektlösa, skulle något (oväntat) eller inte ens oväntat, rent humant korkat misstag hända er skulle ni verkligen vilja bli bemötta såhär? ärligt talat... de är ju förskräckligt, jag läser till sjuksköterska för jag har så mån om att vilja hjälpa människor i livet... och se så många människor som vill andra människor ont, för vadå? vilket syfte? tack iaf ni som varit humana...

• Svar på tråden HJÄLP!!:( har förlorat ALLA pengar
  • Jeaninne
    Shade80 skrev 2014-08-05 21:29:14 följande:

Kan säga att mina föräldrar ställde upp med mycket pengar i början av min karriär som pappa. Utan dem vet jag inte hur det hade gått. Vi hade väl klarat oss, men det hade varit tungt. Mycket tungt.

Alla hamnar i skiten då och då. Ibland gör man dåliga investeringar. I ditt fall handlar det nu nog mest om vad du känner dig redo att avstå ifrån. Du vet: Abonnemang: TV, Bredband, telefoni ...
    Kan du flytta till en billigare bostad? Kan du bo hemma?

I övrigt:
    Sök jobb, alla jobb. Var inte kräsen. Lev snålt. Köp ingen sprit, inget godis. Dra åt svångremmen. Spara.

Utöver det måste jag säga att din pappa verkar lite väl hård. Jag skulle vara beredd att gå i döden för mina barn, oavsett vad de lyckas sätta sig i för skit. Huvudsaken är att de kommer på rätt köl igen. Sedan kanske de skulle få betala tillbaka när de väl kommit på fötter, men det skulle isf vara en framtida förhandlingsfråga.

Men så kanske din far känner dig på ett sätt som du inte vill avslöja i denna tråd? ;)

Lycka till och var stark.

Det är knepigt det där med att hjälpa vuxna barn ekonomiskt, faktiskt. (Nej, mina egna är inte där än, men jag vet ju hur det är i andra familjer.) Vad är hjälp och vad är stjälp? Om en ung man eller kvinna VET att han/hon alltid får pengar av föräldrarna, när han/hon festat upp månadens matpengar... eller i värsta fall månadens hyrespengar... kommer han eller hon då NÅGONSIN att bli ansvarig och självständig? Det finns ju folk som håller på så ännu i 40-årsåldern - och alltid räddas av sin gamla mamma...

Samtidigt som detta också håller kvar dem i en barn-relation till sina föräldrar. Man kan ju inte säga ifrån om man är så beroende, utan föräldrarna (vanligen mamman) kan fortsätta att ha synpunkter på deras liv, snoka runt i lägenheten och lägga sig i saker som hon inte längre har med att göra...
  • hansine
    Jojile skrev 2014-08-04 21:28:00 följande:
    Låt mig gissa, du och alla i din omgivning var ekonomiska experter när ni var 20?
  • hansine
    SSK123 skrev 2014-08-04 20:42:00 följande:
    Jag har kämpat och sparat ihop för den här resan (en väldigt speciell resa för mig, personlig resa). Jag gör annars inget för mig själv, så alla kan skippa direkt med att ni tror jag är oansvarig liten flicka. Jag var garanterad jobb, kontrakt. Men de blev kaos på jobbet. ALLA låg i kris på jobbet. De var mest synd om de som hade BARN. Vad skulle jag göra? Har inte förmågan att se framtiden, denna person som dog var helt oväntat dödsfall. Nu blev allt fel och jag har inte festat bort mina jävla pengar. Jag loggar ut nu..
    Hoppas verkligen att du hade en bra resa!
  • hansine
    Sarakechi skrev 2014-08-04 21:03:31 följande:

Finns alltid någon som vill betala för sex, bara ut o sära på benen om man är så urbota dum att man lever över sina tillgångar.. Som man bäddar får man ligga..

Så otroligt osmakligt skrivet. Det borde du inte har gjort.
  • Liljekonvaljer
    SSK123 skrev 2014-08-04 20:10:47 följande:

Hej. Snälla alla ni som läser här döm inte mig utan ska ni komma med kommenterar, så ber jag till gud att det är bra råd.

Jag är ung tjej 21 år, läst klart halva min utbildning på sjuksköterskeprogrammet. Jag hade ett extra jobb innan inom vården så jag hade rätt bra med pengar, både i kontot och massvis sparat i sparkontot. Men sen..... utan att jag ens var berädd på det. Jag bokade en jätte jätte dyr resa utomlands med en vän, tänkte att jag förtjänade lite avkoppling då jag pluggat ihjäl mig, klarat alla tentor, jobbat ihjälp mig nätter och dagar fast jag haft studier, haft en svår separation och ett riktigt sjukt dåligt år (hänt mig massa olyckliga saker).

I min vanliga rutinmässiga vardag trode jag att jag skulle få jobba mycket precis innan skolan skulle ta slut (då man får som lägst med csn, väldigt LÅGT). Mina sparpengar var redan cashade in för resan. Men så hände det.... en av de på boendet dog (Ett boende med grabbar som har epilepsi och flera funktionsnedsättningar). Nästan 80% av personalstyrkan var insatta just för honom. Så jag fick inga mer tider :( och min panik började växa (skulle jag förlora mitt sommarjobb där? fast jag nekat arbete på sjukhus som undersköterska). Iaf jag hade lite pengar som tur var (fick skatt) och de var rätt mkt till fickpengar till min stora resa. Innan jag åkte så fick jag ta ett lån av min pappa cirka 4700 kr i nödfall. Åkte på resan och det blev så DYRT. fick växla in så mycket nya pengar så det var sjukt :/

När jag kom hem blev det lön 2 dagar efter (men jag hade knappt jobbat in något månaden innan) så lönen räckte bara till att täcka hyran, utgifter + lite mat. Paniken börjar växa. Så i fredags fråga jag pappa om ett nytt lån på 2000 kr och jag har gjort mig TOTALT. Jag får en bra lön +  csn vid den 25:e augusti. Men iaf i fredags kom flera barndomsvänner och besökte mig för jag mådde extremt dåligt /psykiskt) av en kille som sårat mig och för att jag haft de väldigt jobbigt. Så på kvällen började supa ner mina sorger (med måtta trode jag). Dagen efter märker jag att jag äger 500 kr. Alltså har jag slösat alla de pengar jag skulle försöka klara mig på tills nästa lön :( det är FYRA veckor kvar tills det... 

GE mig snälla råd... jag ventilerar snart.. hela mitt liv känns som det ska rasa ihop.  Säg inte att jag ska ringa min pappa ( det är uteslutet) för han är riktigt sträng och han var väldigt snäll att ens låna ut pengar till mig då han själv inte har mycket. Jag har lärt mig väldigt mycket av detta. Men snälla hur klarar jag mig på 4 veckor med 500 kr? Har knappt någon mat i kylen heller :( (brukar äter på jobbet) men mitt schema slutar på söndag......

Under en timma har jag behövt ta emot extremt mkt kräkningar och onödiga kommenterar från människor som har allvarligt talat dömt hela mig, min uppväxt,min personlighet och vem jag är på ynka ett inlägg? Till en början av alla svar börja jag tro att jag var körd. Jag skrev för att jag har ingen och vända mig till, jag är en tjej som växt upp på mina egna ben. Jag skäms ju otroligt att jag är här i detta skede. Men NI som har hjälpt mig här, givit mig råd (mkt bra råd). Jag har nu upptäckt att jag har undermedvetet varit en hamster och sparat så mycket olika varor i mina skafferier att jag kmr klara mig. Men stöttningen och uppmuntringen har hjälpt mig som fan. De gör mitt hjärta så varmt, på riktigt, så glatt. Det finns ingen anledning till att mobba ner mig mer, tkr jag har mobbat ner mig själv tillräckligt. Ni som varit respektlösa, skulle något (oväntat) eller inte ens oväntat, rent humant korkat misstag hända er skulle ni verkligen vilja bli bemötta såhär? ärligt talat... de är ju förskräckligt, jag läser till sjuksköterska för jag har så mån om att vilja hjälpa människor i livet... och se så många människor som vill andra människor ont, för vadå? vilket syfte? tack iaf ni som varit humana...

Har inga råd att ge, du har tyvärr fått lära dig den hårda vägen.

Du får panta dina grejer om du behöver pengar, inte roligt men det är konsekvensen utav det hela.
  • Anonym (Nudlar)

Nu ska vi se :) Spännande utmaning.

Frukost: macka m. smör och ost (köp storpack polarkaka, räcker till hela perioden = 30kr). Smör 20kr. Ost (billigaste): 30kr. Yoghurt (1L per vecka) = 40kr. Te, ett paket = 15kr. Alternativt havregrynsgröt som blir ännu billigare.

Lunchen får helt enkelt bli nudlar. Varje dag. På stormarknad kan du få dem för 3kr styck x 20 dagar = 60kr. Till det knäckebröd (ett storpack 15kr) m. smör och mjölk (2L/vecka inkl. frukost) = 40kr.

Middag vegetarisk: varje måltid innehåller antingen pasta (10kr), ris (25kr), linser (20kr) eller potatis (2kg = 15kr). Någon grönsak bör du ha: morötter 10kr. Frysgrönsaker ärtor, majs, paprika (20kr). Vegetarisk falafel (30kr, räcker till minst 5 måltider). Vegetarisk köttfärs (30kr, räcker till minst 5 måltider). Tomatkross, gör egen tomatsås (3 burkar, använd halva var gång = 6 måltider 15kr). Buljong = 10kr. Vitlök + lök + purjolök 20kr.

Nu kan du laga spaghetti m. köttfärssås, ris m. falaffel, linssoppa, potatis och purjolöksoppa, tomatsoppa med ärtor, majs och paprika, risotto, pyttipanna, potatis och rotfrukter i ugn m. falaffel...

Återstår 40kr (om jag räknat rätt). Ägg är bra mat med mycket näring, köper du från burhöns på stormarknad kan du få 10pack för 20kr. Då kan du även laga pyttipanna till middag. En påse äpplen så du får någon frukt. Blir något billigare så hade jag satsat på grönsaker, typ tomat och gurka.

Kan du äta hos föräldrar etc någon gång? Typ bjuda in dig... :)

• Mentat

Som jag förstår det utan att ha läst mer än slutet verkar det ha ordnat upp sig för TS?

Se det i så fall som en viktig lärdom för framtiden. Man behöver en buffert!
    Jag har under många år haft full koll på min ekonomi genom ett system med automatiska överföringar och bankkonton för olika ändamål:
    1. Lönekontot. Pengarna här får ta slut varje månad eftersom så fort lönen kommer in studsar det mesta vidare till nedanstående konton genom automatiska överföringar:
    2. Räkningar. Hit förs det över genomsnittet av förra årets räkningar / 12 + liiitet till. Alla fasta räkningar betalas härifrån, inklusive pengar till ICA-kortet för dagligvaror.
    3. Buffert: Detta är ett konto för utgifter som kommer att komma men man vet inte när. Typ tandläkaren, bilreparationer etc.
    4. Huset. Jag bor i hus och har ett konto för både amorteringar och som en reparationsfond, det kommer alltid att behövas.
    5. Semester: Årets semesterresa betalas från det här kontot. Om jag har problem under året ekonomiskt fungerar det som ett extra buffertkonto och jag får låta bli att resa någonstans. Det fungerar det också.

TS (och andra intresserade) kan säkert anpassa den här principen till sina egna förhållanden. Min metod gör att jag alltid har pengar till det som är nödvändigt. När pengarna på lönekotot är slut får jag helt enkelt låta bli att lägga pengar på sådant som inte är nödvändigt och då kan jag helt enkelt inte köpa alkohol när jag egentligen inte har råd etc. Systemet skyddar mig från att göra fel, om jag nu hade haft tendenser till det.

• Lavish

Jag tror nog du kan överleva en månad på 500 kr, men roligt kommer det ju inte bli. Köp linser, potatis, lök,kål. Jaga extrapriser. Du får koka olika sorters lösa soppor på det. Sen kan du köpa mjöl och baka eget bröd. Om dom inte är uttorkade finns det bär och rötter i skogen. 

• yodi
    Lazymom skrev 2014-08-05 19:50:42 följande:

Uh, har bara läst ett axplock men jösses vad folk kan vara elaka. 

Det första jag tänker på, dina BARNDOMSVÄNNER kom och festade med dig när du brände dina 2000 kr för att du mådde dåligt. Varför i HELA FRIDENS NAMN lät de dig göra av med så mycket pengar när de VET att du pluggar och vilken ekonomi man normalt sett har då? Jag tycker att du ska börja med att berätta din situation för dina vänner, som den verkligen är, och be dem om hjälp, lån eller allmosor. För deras sk "stöd" är ju en del av problemet.

Det andra, resan, tycker inte alls du ska ha dåligt samvete för den. Man behöver guldkant ibland och ingen kan veta att livet rasar när man kommer hem. Så släpp alla samvetskval över det.

Så till lösningar:

Prata med dina kompisar om lån. Berätta att du är besviken på dem och din situation. Kräv dem på pengar/lån.
    Prata med de andra du har runt dig (släkt, grannar, övriga kompisar, arbetskamrater) om lån.
    Berätta för din chef om din situation, du kanske kan få förtur på jobb, få förskottslön etc.
    Sök andra jobb.
    Annonsera på nätet och erbjud det du kan. Grannar punkt se, blocket etc, kolla runt vad som finns. Häng ut lappar i folks trappuppgångar om barnpassning, hundvakt, gräsklippning mm.
    Gå till soc och fråga om du kan få tillfälligt lån/stöd från dem. Har för mig att det går att få under sommaren för studenter, vet dock inte alls hur reglerna ser ut eller hur det funkar, men det vet garanterat de!
    Ta ett tillfälligt lån utan säkerhet med jätteränta.

Oavsett hur du väljer att komma ur din situation så kommer du komma ur den. Se till att ta med dig dina lärdomar från detta. Man kan alltid bli bättre på att planera, tänka, härda ut känslomässiga tillstånd osv. Håller tummarna för att det löser sig på bekvämast möjliga vis för dig.

för man har inte alls något eget ansvar? visst kan ts prata med dom och be dom om lån men ts ekonomiska situation är knappast deras fel.
  • Filli89
    Staaackars mig skrev 2014-08-04 20:20:06 följande:

Men lilla gumman då. DU valde att boka upp alla pengar på en resa. DU valde att leva flådigt under resans gång. DU söp upp lånade pengar. Allt detta trots att DU inte hade fast arbete. Smart där. Eller?

Det är bara att ta konsekvenserna. Du är vuxen. Sälj prylar, även om du behöööver dem (TV, dyra märkesväskor och kläder, telefon (finns superbilliga gamla modeller med kontantkort), surfplatta, onödig inredning). Ta SMS-lån som du kan betala när pengarna börjar komma in igen. Fråga runt bland vänner efter smålån och mat. Köp billig mat som räcker länge, finns nog tips att hitta här och var om du bemödar dig att söka på nätet. Eller var patetisk och ring soc och grina att du rest och supit upp alla pengar. Hoppas att de skrattar åt dig, för som heltidsarbetande student hoppas jag inte att mina skattepengar läggs på sådana som du.  

Hoppas jag aldrig blir patient hos dig när du är färdigutbildad, omogna, slarviga och oansvariga människor som dig skrämmer mig verkligen ...

Waaaaaaw Gud vilken hemsk person du verkar vara. Dig skulle jag VERKLIGEN inte vilja stöta på vilket yrke du än har!!
  • Anonym (hmmm)

Hmm. Först skriver TS att hon är desperat och knappt har någon mat i kylen. Sen, en timme senare,  har hon tittat i skafferiet och insett att hon kommer att klara sig i fyra veckor?
    Vidare är inlägget skrivet 4 augusti. TS skriver att både lön och CSN kommer den 25e. Det är 21 dagar,dvs 3 veckor och inte 4. Alltså, fullt skafferi och dessutom 500 kr för 3 veckor.
    Alltså, ett inlägg om ett akut jätteproblem, som inte var något problem?

• Annesh

Hej

Alla gör vi misstag o det är bara att lära sig av dem :)

Hoppas du har fått några ljusglimtar! Kämpa på så ordnar det sig ska du se :))

SSK123 skrev 2014-08-04 20:10:47 följande:

• Cl4udio
    Anonym (hmmm) skrev 2014-08-07 13:49:06 följande:

Hmm. Först skriver TS att hon är desperat och knappt har någon mat i kylen. Sen, en timme senare,  har hon tittat i skafferiet och insett att hon kommer att klara sig i fyra veckor?
    Vidare är inlägget skrivet 4 augusti. TS skriver att både lön och CSN kommer den 25e. Det är 21 dagar,dvs 3 veckor och inte 4. Alltså, fullt skafferi och dessutom 500 kr för 3 veckor.
    Alltså, ett inlägg om ett akut jätteproblem, som inte var något problem?

instämmer. allt detta är så löjligt
Svar på tråden HJÄLP!!:( har förlorat ALLA pengar