• Anonym (C)

FP/SGI deltid

Hej,

Har ett barn på 19 månader och planerar skaffa syskon snart. Sedan barnets ettårsdag har jag tagit ut 5 dagar FP/vecka för att skydda min SGI. Nu ska jag snart börja arbeta igen, deltid 50 % och kommer då ta ut FP 50 % för att komma upp i 100 % sysselsättning. Kommer arbeta halva dagar och undrar hur jag ska ta ut FP- 2,5 dagar/vecka när jag ansöker?

Ytterligare en fråga: jag vet att samma FP står kvar om jag blir gravid inom 1 år och 9 månader från första barnets födelse, men om jag inte blir det, men har skyddat min SGI genom deltid + fp- då behåller jag väl ändå samma FP?

Med vänlig hälsning, C

• Svar på tråden FP/SGI deltid
  • Försäkringskassan

Hej!

Arbetar du halva dagar kan du t.ex. ta ut halv ersättning enligt sjukpenningnivå 5 dagar/vecka vilket då motsvarar 2,5 dagar/vecka.

Ja om du inte skulle bli gravid inom den tiden men du skyddar SGIn genom arbete och föräldrapenning så du har 100 % sysselsättning fram till nästa barn föds så behåller du samma föräldrapenning.

Vill du ha ytterligare information om hur du kan planera din föräldrapenning på 50 % ber jag att du ringer till vårt kundcenter på tfn 0771-524 524.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (C)

Tack för svar! Måste man ta dagar på sjukpenningnivå för att komma upp i 100 % tillsammans med deltid, eller kan man även ta dagar på lägsta nivå?

• Försäkringskassan

Hej!

Du kan blanda sjukpenningnivå dagar med lägstanivå dagar så att det blir 5 dagar/vecka om 180 sjukpenningdagar är uttagna.

Hälsningar

Matts, handläggare

Svar på tråden FP/SGI deltid