• Anonym (första barnet)

FL efter 1 års dagen

Hej!
    När barnets pappa går på sin pappaledighet har vårt barn fyllt 1 år.
    Hur många antal föräldrapenningdagar i veckan måste han ta ut för att behålla sin SGI?
    Är det minst 5 dagar i veckan som gäller för honom då? (Han har jobbat heltid i många år.)
    Vi skulle vilja spara så många dagar som möjligt.
    Har läst någonstans att de tre första månaderna så kan han välja att ta ut mindre och sen måste han ta ut 5 dagar i veckan.
    I så fall, kan han välja att vara FL men alltså inte alls ta ut dagar de första 3 månaderna?
    Om det går så skulle vi vilja vara hemma någon månad samtidigt, men då efter 1 års dagen (alltså gäller inte de 30 dubbeldagarna) men då måste jag ju ta ut 5 dagar i veckan för att behålla min sgi, om jag tar ut 5 dagar/vecka o han inga dagar/vecka så kan vi väl vara hemma bägge upp till 3 månader samtidigt utan att våra sgi rörs eller?
    Dessa första 3 månaderna efter 1 års dagen för den andra föräldern hittar jag ingen information om på FK hemsida (?), så måste kolla så att det verkligen är rätt det jag läst.
    så att bägges sgi skyddas.

Med vänliga häslningar

• Svar på tråden FL efter 1 års dagen
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja, det stämmer att man har ett så kallat ?tre månaders efterskydd? om man har arbetat stadigvarande helt utan avbrott i mer än 6 månader så kan man avbryta arbete helt oavsett antal uttagna föräldrapenningdagar (0-7) och ändå ha sin sjukpenninggrundande inkomst skyddad. Ni kan alltså göra precis som du beskriver utan att varken din eller den andra förälderns SGI påverkas.

Hälsningar

Agda, handläggare

• Anonym (första barnet)

Tack för snabbt svar!

Va bra.

Betyder det också att jag kan gå tillbaka till jobbet efter FL och jobba minst 6 månader o att jag sen också har en 3 månader frist om jag ska vars FL igen? Att jag då inte heller behöver ta ut dagar de första 3 månaderna?

6 månader i sträck utan avbrott skriver du men semester eller korta sjukdagar räknas väl inte som avbrott?

Måste jag jobba 100 procent efter FL om jag planerar att gå tillbaka på FL igen..för att skydda min sgi?

• Försäkringskassan

Hej!

Efterskyddstiden på 3 månader gäller generellt om man arbetat minst 6 månader i följd. Det görs alltid en bedömning i varje enskild fall om man uppfyller detta eller ej. För att kunna få svar på om du gör det eller inte rekommenderar jag att du ringer till vårt kundcenter på tfn 0771-524 524 för mer information.

Semester jämställs med arbete och nån enstaka sjukdag räknas inte som avbrott.

Ja är din SGI redan beräknad på heltid och du inte vill ta ut någon föräldrapenning under tiden du arbetar så måste du arbeta heltid i minst 6 måndare.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden FL efter 1 års dagen