• Envira

Katt matstrejkar

Hej!

Har på slutet märkt att det blivit mindre och mindre att rensa i kattlådan, har därför kollat hur mycket katten äter... Har den senaste dagen ätit strax under en halv tetra med bozita mjukmat men knappt rört torrfodret... 

Han dricker väldigt lite vatten och är väldigt små "kissklumpar" i lådan.. 

Han är en 3år gammal riktigt stor bondkatt och har alltid älskat mat, han har kommit på morgonen o pratat o skrikit tills han fått mat och sen spunnit så fort man hällt upp mat!

Har kollat munnen och han reagerar inte som att det gör ont när man rör där och kan inte se något konstigt.

Har en dotter som är 11 månader som är uppi han väldigt mycket, han har aldrig ens gått därifrån när hon kommit utan tom börjat spinna när hon är vid han.. Nu de senaste veckorna har han dock börjat gå undan o gömma sig under dagarna (bor i en 2a i 1,5 månad till innan vi flyttar till större så det är svårt att få dom åtskilda).

Vad tror ni kan vara fel? 

• Svar på tråden Katt matstrejkar
  • JosefinGranqvist89
    Envira skrev 2014-06-20 19:58:26 följande:

fanfanfan.. Han hade ätit rätt bra idag. Nu spydde han. Mat,en liten hårboll och en hel del slem.. 

och veterinären som sa att det var bra att han inte hade spytt.. 

Vad gör jag nu ? Gråter

Se bara till att han äter igen så ska det nog inte va nån fara, va det hårboll med så va det troligtvis pga det han spydde och det gör ju endel katter som gör. Se bara till att han äter igen!
  • zeebra

Hej!

Det finns något som heter kolloidalt silver och msm. Kanske skulle hjälpa din katt. Det finns en grupp på fb och där kan man ställa frågor. Verkar vara många som blivit hjälpta av detta både djur och människor.

• Envira

Vi har fått specialfoder med hög näring. 

Idag har vi varit tvugna att vara borta över dagen, han har inte ätit en enda tugga av dom 3 olika foder som stått framme. Tog nån tugga när vi kom hem och sen försökte vi mata från fingret,funkade inte. 

Gav lite i medicinspruta men han vill verkligen inte.. 

• Ambulansliv

Man måste tvinga i dom. Har dom börjat må illa så äter dom inte. Men genom att få ner mat i magen så lindrar man illamåendet och dom kan börja äta igen.
    Inte säkert det funkar, din katt har nog tyvärr ingen jättebra prognos. Men det är det du kan göra själv.
    Gör egen väteskeersättning om inte annat och ge med spruta. Annars får du åka in igen.

• Envira
    Ambulansliv skrev 2014-06-21 20:12:04 följande:

Man måste tvinga i dom. Har dom börjat må illa så äter dom inte. Men genom att få ner mat i magen så lindrar man illamåendet och dom kan börja äta igen.
    Inte säkert det funkar, din katt har nog tyvärr ingen jättebra prognos. Men det är det du kan göra själv.
    Gör egen väteskeersättning om inte annat och ge med spruta. Annars får du åka in igen.

Då får vi fortsätta ge honom lite i taget helt enkelt.. Kommer vara hemma hela dagen imorgon och bara jobba på att få i honom mat. 

Nej det känns inte så ljust just nu tyvärr :'( 

Vi kommer att ringa igen på måndag och hoppas vi får komma in snabbt, vi lär ringa runt till andra kliniker annars så vi får komma in snabbt

• Mon bébé 81

Av det du har skrivit här så tycker jag att det låter väldigt allvarligt. Jag skulle faktiskt ringa en klinik som har jouröppet och rådgöra med dem. Jag har själv katter, och när det varit så här allvarliga symptom så har de rått oss att åka in omedelbart - oavsett dag och tid på dygnet.

En katt som blir uttorkad/inte äter kan snabbt ta skada. De klarar sig inte alls lika bra utan mat som vi människor gör. De inre organen kan ta skada efter bara ett fåtal dagar. Jag är inte utbildad på området, men jag råder dig verkligen att ringa en veterinärklinik nu på en gång. 

Håller mina tummar för att det ska gå bra för din katt!

• Ambulansliv
    Envira skrev 2014-06-21 20:30:43 följande:

Då får vi fortsätta ge honom lite i taget helt enkelt.. Kommer vara hemma hela dagen imorgon och bara jobba på att få i honom mat. 

Nej det känns inte så ljust just nu tyvärr :'( 

Vi kommer att ringa igen på måndag och hoppas vi får komma in snabbt, vi lär ringa runt till andra kliniker annars så vi får komma in snabbt

Du ska ägna natten åt att få i honom mat och framförallt vätska. Fixar du inte det så ring för att få hjälp med uppvätskning. Är njurar och lever dåliga blir det än värre om han inte får i sig näring och njurarna får jobba med nåt.
    Och det handlar om att tvinga upp munnen och få ner mjukmaten bak i halsen. Inte ett dugg kul, men nu handlar det om liv och död.
  • Envira

pratade med jourveterinär igår kväll och då var det bara att forsätta i samma anda enligt henne. 

Han har ätit nu av sin vanliga blötmat , några tuggor. Helt frivilligt. Han verkar inte vilja ha den maten med hög näring .. :/ 

Jag har en bebis hemma så sitta vaken hela natten kan jag inte göra. Däremot ska jag se till att få i honom vatten innan vi lägger oss. 

Lär kanske ringa och rådfråga någon veterinär nu ikväll också, vet inte vilken klinik som har öppet bara.. Ska kolla upp. 

• Ambulansliv
    Envira skrev 2014-06-21 21:14:16 följande:
    pratade med jourveterinär igår kväll och då var det bara att forsätta i samma anda enligt henne. Han har ätit nu av sin vanliga blötmat , några tuggor. Helt frivilligt. Han verkar inte vilja ha den maten med hög näring .. :/ Jag har en bebis hemma så sitta vaken hela natten kan jag inte göra. Däremot ska jag se till att få i honom vatten innan vi lägger oss. Lär kanske ringa och rådfråga någon veterinär nu ikväll också, vet inte vilken klinik som har öppet bara.. Ska kolla upp.  

Förlåt...men det var en dålig ursäkt...jag har en bebis...
  • Envira

Han åt lite igår , pratade med vet. som tyckte att vi kunde avvakta tills nästa dag.

Nu idag har han fått i sig några godisar , dom äter han gärna. Men jag tycker det ser jobbigt ut att äta för han tar lååång tid på sig att tugga. Och det brukar han inte. 

Han har ätit några tuggar blötmat och jag har fått tvinga i han lite av den maten med hög näring. Men det verkar inte gå åt det bättre hållet. Vi får nog ringa in idag igen..

• JosefinGranqvist89
    Envira skrev 2014-06-21 21:14:16 följande:

pratade med jourveterinär igår kväll och då var det bara att forsätta i samma anda enligt henne. 

Han har ätit nu av sin vanliga blötmat , några tuggor. Helt frivilligt. Han verkar inte vilja ha den maten med hög näring .. :/ 

Jag har en bebis hemma så sitta vaken hela natten kan jag inte göra. Däremot ska jag se till att få i honom vatten innan vi lägger oss. 

Lär kanske ringa och rådfråga någon veterinär nu ikväll också, vet inte vilken klinik som har öppet bara.. Ska kolla upp. 

Testa att blanda vanligt foder med det nya fodret så blir det en lättare övergång, ge lite mat i omgångar så du ser att han äter. Blir det sämre så kan du ringa och fråga om sondmatning i värsta fall (dyrt men absolut värt om det hjälper)!
  • amosme

Hej TS! 
    Ursäkta om detta redan har tagits upp men har du kollar tänderna på katten? Min katt visade likadan matvägran som det du du beskriver i trådstarten och det visade sig att hon hade Forl, en tandsjukdom som gör att en eller flera tänder börjar ruttna från roten. Detta gör extremt ont på katten och går bara att upptäcka genom röntgen. Hoppas att så inte är fallet och att din kisse blir bättre snart, men tänkte bara dela med mig av min erfarenhet. Märker du någon skillnad på mjuk och torr föda? Lycka till!

• Envira

Tyvärr blir det bara värre. Levern strejkar. Vi har fått kortisontabletter som ett sista försök men min stackars katt är så trött och tunn nu så han kommer nog få somna in imorgon eller på fredag. 

Det gör så grymt ONT i mig, men vi har gjort det vi kunnat för honom.. Jag hoppas han får det bättre i katthimlen, älskade finaste katt GråterHjärta

• Mon bébé 81
    Envira skrev 2014-06-25 22:38:18 följande:

Tyvärr blir det bara värre. Levern strejkar. Vi har fått kortisontabletter som ett sista försök men min stackars katt är så trött och tunn nu så han kommer nog få somna in imorgon eller på fredag. 

Det gör så grymt ONT i mig, men vi har gjort det vi kunnat för honom.. Jag hoppas han får det bättre i katthimlen, älskade finaste katt GråterHjärta

Så tråkigt, beklagar verkligen.
  • Envira
    minafinastebarn skrev 2014-06-30 15:57:05 följande:

Hur slutade detta? Lider med dig!

Vi gav kortisontabletter. När jag vaknade på torsdag morgon så märkte jag direkt att katten var konstig, han liksom tröck in hakan mot bröstet när han gick, var lite vinglig och pupillerna var gigantiska hela tiden. Sträckte man fram handen mot honom kunde han liksom peta på handen med tassen som för att kolla vad det var för nånting. 

Ringde veterinären direkt och fick en tid på eftermiddagen för att han skulle få somna in.. 

Direkt så såg veterinären att det hade ju gått åt hjärnan på honom, och det fanns ju ingenting att göra åt det Gråter

Dom hade gjort fint i rummet, nedsläckt med ljus tända och en filt på britsen. Vi la dit hans egna filt från buren och la blommor bredvid honom. Han fick en lugnande spruta och då gick veterinären ut en stund, jag borstade honom för det älskar han, vi gosade och tackade för tiden fått med honom och berättade hur mycket vi älskar honom. Sen kom hon in och gav sista sprutan och han somnade in. Usch nu gråter jag. Men det var så fint det kan bli när man ska låta sin bästa vän somna in. 

Älskade,finaste katt... GråterHjärtaKatt

Svar på tråden Katt matstrejkar