• Detnärmarsig

Litet huvudomfång

Vad tror/tycker ni? Min son som nu är 6 mån har 42 cm i huvudomfång. Han ligger under i medelkurvan och börjar sakta sjunka på sin egen kurva också. Läkaren säger att jag inte behöver oroa mig men jag såg att han också dubbelkollade det hela. Han växer och verkar utvecklas normalt i övrigt men just detta gör mig lite fundersam.
    Hur har era barn vuxit i huvudomfång och tror ni det är något jag borde oroa mig för?

Tack på förhand!!!!

• Svar på tråden Litet huvudomfång
  • Sale

Jag tror att du ska lita på det läkaren säger, om du inte är nöjd be om ett andra utlåtande. De svaren du får här är rena spekulationer ofta utan grunder...

• vimsa

Tror inte du behöver oroa dig. Min lilla har 44 runt huvudet. 23.5 vid födseln. Född v 26. O enl läkarna så är det helt normalt. Är i dag 22 månader väger ca 11 kg och 80,5 cm lång. Så länge din son utvecklas som han ska så är allt ok. Huvudomfånget beror mycket på formen på huvudet. Har ni föräldrar stora huvuden?

• Detnärmarsig

Tack för svar! Min man har ganska stort huvud och jag ganska litet så kanske gam tar efter mig då?! Bara skönt att höra att andra äldre barn har små huvuden men ändå utvecklats som de ska!

vimsa skrev 2014-05-07 14:35:27 följande:
    Tror inte du behöver oroa dig. Min lilla har 44 runt huvudet. 23.5 vid födseln. Född v 26. O enl läkarna så är det helt normalt. Är i dag 22 månader väger ca 11 kg och 80,5 cm lång. Så länge din son utvecklas som han ska så är allt ok. Huvudomfånget beror mycket på formen på huvudet. Har ni föräldrar stora huvuden?

• tomsfru

mi tjej hade 33 cm vid födseln, 42 cm vid 7 mån, och 45 cm vid ettårskontrollen och har sedan födseln legat ung en kurva under medel, i övrigt ligger hon på normalkurvan med vikt o längd 3500 och 51 lång vid födsel och 9995 och 75,5 vid ett år och jag har aldrig fått någon kommentar om huvudmåttet av bvc

• cosinus

Nu kommer jag ju inte ihåg vad min 6-åring hade i den åldern men han hade 32 när han föddes och har alltid haft minst huvud av syskonen. Lillasyster som snart fyller 4 är förbi iaf med marginal.

Tror han ligger i krokarna av -2 på huvudkurvan men eg är jag inte våldsamt förvånad då jag själv får köpa barnmössor och kepsar :)

• Mamma till 5 underbara barn

Min 4a hade 42cm i huvet när hon va 6 månader (5830g 60cm )va ingen som sa något om det ! Idag är hon 8,5 år !

Svar på tråden Litet huvudomfång