• Anonym (orolig mamma)

Barnens pappa har "äntligen" åkt fast för grov rattfylla...

...utan att han skadat någon annan. 

Jag lämnade honom, för två år sedan, efter 12 år, han har alltid druckit för mycket, men såklart inte velat klassa sig som alkoholist. Han har haft en hög tjänst och är extremt verbal. Då han började dricka varje dag och misshandlade mig framför våra barn, lämnade jag honom. 
    I mars åkte han dit för grov rattfylla, då han var på väg att hämta barnen!
    Jag har genom alla år pratat mycket med hans mamma gällande hans drickande, hon har väl varit förstående, men ändå inte hjälpt mig, det har druckits mycket vin då vi haft middagar ihop. Mitt ex. har alltid fortsatt dricka efter gästerna gått hem ...och emellanåt blivit våldsam. 

Han ljuger såklart både för barnen, sina föräldrar och sin arbetsgivare ang. anledningen till att han blivit av med sitt körkort. Rättegång är i juni och jag har en otrolig lust att skicka ut alla de offentliga papper jag fått från åklagarmyndigheten, till hans mamma, för att hon ska få se sanningen. 
    Det enda jag vill är att våra barn ska få en nykter pappa, och vill inte begära egen vårdnad, vill ju bara att han ska få hjälp. 
    Kommer hans arbetsgivare att bli varse om detta? Kan de få på sig att hjälpa honom?
    Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Barnens pappa har "äntligen" åkt fast för grov rattfylla...
  • Carnitas

Ett problem som kan uppstå, är att han snabbt inser vem det är som skickat papperna.

Och detta vill du knappast starta upp, med tanke på tidigare problem med våldsamhet.

Sen får du även se vad det ger dig, är det bara enkel hämnd.

Så skippa det.

• Anonym (arbetet)

Om det uppdagars på jobbet att ditt ex har alkoholproblem så kan jobbet hjälpa till så att ditt ex får hjälp. En barndomskamrat  till mig gick till sin pappas arbete och sa till dem att hans pappa hade alkoholproblem och bad pappans arbete om hjälp.

• Eleonor01

Arbetsgivaren har en rehabiliterings skyldighet. Givetvis enbart om det kommer till deras kännedom. Detta sker med socialen inblandad. Behandlingen måste betalas av någon och dessutom utredas. Eftersom det finns barn inblandade så blir de även erbjuden samtalskontakter. Om inte företaget gör något så finns alkoholmottagningar i alla kommuner dit man kan gå på 5 kostnadsfria samtal då de inte ens är skyldiga att skriva något om personen. Vill man sedan fortsätta kostar det och journalanteckningar börjar föras. Denna infon fick jag när jag hjälpte en god vän med alkohol problematik för någon månad sedan.

• elle9

Arbetsgivaren är antagligen skyldig att ordna behandling. De flesta större arbetsgivare har sådana policies. Problemet är att de behöver få veta. Skvallra till deras personalchef eller hans chef. Att mamman får veta kommer inte att göra så stor praktisk skillnad.

Barnen är utsatta för stora risker om han är berusad och kör bil med dem. Det här behöver du försöka stoppa. Hoppas allt går bra.

• Anonym (Lejonet)

Hej han måste ha viljan själv att sluta dricka.har varit i samma situation.tyvärr va jag tvungen att lämna mitt ex.han tog för mycket energi från mig .mådde inte alls bra vi va ihopa i 10 år.det va kämpigt.tänkte på min son som va liten då.och fick lägenhet.och fick de bra.med pågen och han mådde bättre.jag vet vad jag blev utsatt för.misshandel.tjat.bråk.jobbig tid.nu har jag träffat en underbar kille.lycka till hoppas det löser sig för dig

• Plupp73

Alltså, oavsett om han lyckas eller ejbmed sin nykterhet så måste väl ditt prio 1 vara att era barn ALDRIG mer utsätts för risken att han kör onykter med dem i bilen. Och att ingen annan förlorar sitt barn, man, syster osv pga din mans onykterhet vid ratten.

Jag tror att den mest kärleksfulla handling man kan begå gentemot missbrukare är att sätta geänser och för fram ALLT i dager. Dvs självklart ska du säga allt vid en rättegång. Han är beriende, och komner aldrig att sätta gränser för sig själv. Enda sättet är att han hamnar på botten, dvs att han mister körkortet, arbetsgivaren får veta och han mister vårdnaden om barnen. Därmed inte sagt att de skall mista kontakten. Men barnens säkerhet måste ju gå först av allt, liksom andra barns säkerhet.

• Anonym (Me)
    Plupp73 skrev 2017-09-06 11:12:43 följande:
    Alltså, oavsett om han lyckas eller ejbmed sin nykterhet så måste väl ditt prio 1 vara att era barn ALDRIG mer utsätts för risken att han kör onykter med dem i bilen. Och att ingen annan förlorar sitt barn, man, syster osv pga din mans onykterhet vid ratten.

Jag tror att den mest kärleksfulla handling man kan begå gentemot missbrukare är att sätta geänser och för fram ALLT i dager. Dvs självklart ska du säga allt vid en rättegång. Han är beriende, och komner aldrig att sätta gränser för sig själv. Enda sättet är att han hamnar på botten, dvs att han mister körkortet, arbetsgivaren får veta och han mister vårdnaden om barnen. Därmed inte sagt att de skall mista kontakten. Men barnens säkerhet måste ju gå först av allt, liksom andra barns säkerhet.
    Håller med
  • Anonym ((J))

Varför tror du ts ens kommer yttra sig på en rättegång? Ts har inget med rattfyllan att göra!
    Hemskt att det hände men till skillnad mot dig anser jag att man ska stötta någon med alkoholproblem.
    Vansinnigt att kontakta jobbet så han förlorar det.
    När det gäller körkortet kan han installera alkolås i bilen och behålla kortet vilket självklart vore det bästa!
    Att hamna på botten är garanterat INTE det bästa - tvärtom!

• LFF
    Anonym ((J)) skrev 2017-09-06 11:29:42 följande:

Varför tror du ts ens kommer yttra sig på en rättegång? Ts har inget med rattfyllan att göra!
    Hemskt att det hände men till skillnad mot dig anser jag att man ska stötta någon med alkoholproblem.
    Vansinnigt att kontakta jobbet så han förlorar det.
    När det gäller körkortet kan han installera alkolås i bilen och behålla kortet vilket självklart vore det bästa!
    Att hamna på botten är garanterat INTE det bästa - tvärtom!

Jag hoppas att rättegången varit för länge sen och att TS exman fått den hjälp han behövt för att ta sig ur sitt alkoholmissbruk eftersom tråden är TRE ÅR gammal.
  • Anonym ((J))
    LFF skrev 2017-09-06 11:35:08 följande:
    Jag hoppas att rättegången varit för länge sen och att TS exman fått den hjälp han behövt för att ta sig ur sitt alkoholmissbruk eftersom tråden är TRE ÅR gammal.
    Sånt ser inte jag på paddan
Svar på tråden Barnens pappa har "äntligen" åkt fast för grov rattfylla...