• JennyYouKnow

katten hittat en kompis???

Jag har två katter, en mor 2 år och en dotter 1 år. Nu har det varit en tredje kattpå våran tomt som jag inte vet vems denna katt är. Idag så gick dottern fram till denna katten av sig själv utan problem och "umgicks" med denna tredje katten. Är detta en kompis? Funderade förstom det kunde varit fadern men de är typ i samma storlek. Mamman fick två katter när hon var gravid och vi gav bort den andra ungen, som var svart. Denna kompisen är med svart, men kan inte tro det ärbden andra dottern för att den flyttade till nybro (bor på öland) sen så bode vi intepå nuvarande plats när vi gav bort henne. Någon som varit med om samma sak? Hur gick det då för era katter? Har aldrig varit med om detta innan då mina katter är rätt så fientliga mot andra katter. Mamman är inte lika lugn när tredje katten är på besök.

• Svar på tråden katten hittat en kompis???
  • Fundersam02

Är din ettåriga katt steriliserad? Om hon inte är det, så kanske den tredje katten är en friare? Annars är det nog bara en trevlig katt som dina katter har accepterat och inte känner sig hotade av.

• JennyYouKnow
    Fundersam02 skrev 2014-05-05 11:27:01 följande:
    Är din ettåriga katt steriliserad? Om hon inte är det, så kanske den tredje katten är en friare? Annars är det nog bara en trevlig katt som dina katter har accepterat och inte känner sig hotade av.

Ja det är dom båda två, hur skulle jag kunna närma mig katten? För att se om det finns en tatuering på hen? Har försökt med mat och godis. Iom att den sitter vid samma ställe i nu 1 1/2 vecka.
  • Fundersam02

Ser den mager och ovårdad ut? Om den ser fin ut så kanske den bor i närheten och därför inte är intresserad av maten som du erbjuder. Om du får komma inom några meter av den, så kan du ju sitta där länge tills den vänjer sig vid dig. Sedan kan du försöka närma dig lite försiktigt medan du pratar vänligt med den. Då kanske du kommer åt att kika i örat efter en tatuering. Den kan ju ha chip också, men då måste man ju ta den till veterinär som kan läsa av chippet med en apparat.

• nemo1

Öronmärkningen sitter alltid i vänster örat. Det är väl bara gå fram försiktigt och titta eftersom din dotter kunde gå fram. Vad du än gör börja inte mata katten för då minskar risken att den går hem. Ser den inte mager och ovårdad ut så har den säkert ett hem.
    Lägg en annons under efterlysningar på Blocket med bild. 

• Fundersam02
    nemo1 skrev 2014-05-05 11:50:38 följande:
    Öronmärkningen sitter alltid i vänster örat. Det är väl bara gå fram försiktigt och titta eftersom din dotter kunde gå fram. Vad du än gör börja inte mata katten för då minskar risken att den går hem. Ser den inte mager och ovårdad ut så har den säkert ett hem.
    Lägg en annons under efterlysningar på Blocket med bild. 
    "Dottern" är äldsta kattens dotter om jag förstod saken rätt.
  • nemo1
    Fundersam02 skrev 2014-05-05 11:56:22 följande:
    "Dottern" är äldsta kattens dotter om jag förstod saken rätt.
    ???
    Det är väl klart att det inte är dottern som kommit "hem".
Svar på tråden katten hittat en kompis???